Yamaha TRX 850 blir Kurvätarhoj?

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Däck beställda.
Det blev dock inga av ovan nämnda.
Hittade till ganska trevligt pris en uppsättning nya Continental "ContiSportAttack" 2: or.

Har använt dom på min R6 och testat dom i de flesta körförhållandena och de har levererat övertygande i samtliga fall. Men framförallt kurvgrepp och känsla i dom är riktigt bra.
Nackdelen är väll att dom inte levererar så många mil men det är inte intressant här. Inte är det något som andra "sportigare" däck gör heller så det är kanske inte ens en nackdel.

De borde kunna leverera det jag vill ha till denna hoj.


70 profil fram blev det såklart :)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
I väntan på däck, och inför kommande vinterförvaring så kan man ju passa på att putsa lite.
Tycker hojen klarat sig bra med tanke på mil och att den i perioder förvarats utomhus. Den svarade också riktigt bra på polering och div. smårepor försvan, och lystern kom tillbaka.TP1.jpegTP2.jpegDet som tagit mest stryk är vissa skruvar/bultar samt mindre detaljer. T.ex. har skyddet som håller fast bromsvätskebehållaren ärjat och blivit riktigt fult. Lite slipning och färg så blev den som ny.
TP3.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
WTRX.jpg
Våren börjar så smått att smyga sig på. Däckbyte, service och lite allmän översyn pågår.Alltid mysigt att veta att den är genomgången och klar att tas ut direkt när värmen kommer.
Målet för denna sommar är att testa stötdämparna och få lite bättre koll på hur dom fungerar. Och vad som passar hojen och mig bäst.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hojen klar och redo för kommande turer. Bara lite värme ute som saknas.

Det blev ett par nya sintrade DP belägg för att få till ett ytterligare lite vassare grepp i bromsarna.
image000001 (1).jpg

Ordinär service med olja och div. filter såklart.
Och sedan det som förhoppningsvis kommer ge mest skillnad kommande sommar.
Klistriga ContiSportAttack 2: or både fram och bak. Med framdäcket bytt från 60 till 70 profil.
Hoppas dom fungerar lika bra som dom ser ut.
image000001.jpg
image000000 (4).jpg
image000000 (3).jpg
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Blir den mer snabbstyrd med högre däckprofil? Ser bra ut :)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Blir den mer snabbstyrd med högre däckprofil? Ser bra ut :)

Precis. Ganska logiskt egentligen då högre profil gör att däcket blir "spetsigare". Dock finns såklart en gräns då det blir instabilt. Tillverkarna brukar ha testat rejält för att komma fram till vad som passar resp. modell bäst. Men på denna, och några till jämnåriga Yamahamodeller så hade man 60 profil fram. Säkert en bra anledning till det men just för kurvegenskaperna så är expertisen enig om att det är 70 som gäller.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Värmen har äntligen kommit och TRX:en har fått bränna upp några tankar soppa.

Kort sammanfattat så är jag så galet nöjd!
De relativt små uppdateringarna som gjorts sedan förra sesången har verkligen gett effekt och lyft hojen rejält och klockrent mot hur jag vill ha den.

Nu har det trevligt nog varit varmt och torrt väder varje gång TRX har fått komma ut.
Så recension om egenskaper vid lite tråkigare väder får vänta.
Men det är verkligen stor skillnad. Mer än märkbart. Hojen styr in snabbare och förmedlar en mycket lättdoserad och stabil känsla. Små justeringar under kurvtagningen görs med lätthet.
Inga som helst "vandringstendenser" finns kvar så den delen härstammade helt klart från de tidigare däcken. Dessa däck håller spåret som om de gick på räls :)

Även de nya sintrade DP beläggen gjorde skillnad. Vet inte vad som satt tidigare då det inte fanns så mycket märkning på dom. Men skillnaden är rejäl både i rent bett. Men också i känslan i bromshandtaget. Riktigt trevlig uppgradering ihop med blue dot bromsarna.

Motorcykeln har verkligen kommit en bra bit på väg mot målet att bli en riktig kurvätare!

image000000.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ytterligare några mil har lagts till på mätaren. Tempot har ökat lite mer och i och med det har ett fenomen kunna noteras.Ett fenomen rörande "fegisränderna".
På bakdäcket så har ränderna flyttats längre och längre ut, och är nu näst intill borta. Men fram...
Där är mer än en cm kvar.
Så här stor skillnad var det inte innan mellan fram och bakdäck. Kan det verkligen göra så stor skillnad bara genom att byta från 60 till 70 profil?

Spelar det någon roll? Njaee.... det kanske det inte gör. Men... ;)
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ytterligare några mil har lagts till på mätaren. Tempot har ökat lite mer och i och med det har ett fenomen kunna noteras.Ett fenomen rörande "fegisränderna".
På bakdäcket så har ränderna flyttats längre och längre ut, och är nu näst intill borta. Men fram...
Där är mer än en cm kvar.
Så här stor skillnad var det inte innan mellan fram och bakdäck. Kan det verkligen göra så stor skillnad bara genom att byta från 60 till 70 profil?

Spelar det någon roll? Njaee.... det kanske det inte gör. Men... ;)
Som jag minns det så blev det likadant på R6an när man bytte från 60 till 70 profil.
Och apropå det så vill jag rekommendera att kontrollera avståndet mellan däck och framskärm när du gått upp i profil!
När du höjer farten blir däcket högre och smalare, en kompis klöv framskärmen på längden efter att ha gjort samma byte :hihi
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Som jag minns det så blev det likadant på R6an när man bytte från 60 till 70 profil.
Och apropå det så vill jag rekommendera att kontrollera avståndet mellan däck och framskärm när du gått upp i profil!
När du höjer farten blir däcket högre och smalare, en kompis klöv framskärmen på längden efter att ha gjort samma byte :hihi
Stämmer, R6 (min är en -01) beter sig precis likadant.

Angående avståndet mellan däck och framskärm så är det inget problem på denna. Mycket luft mellan även efter bytet till 70 profil. Men ett bra tips att ha koll på (y)
 
Last edited:

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag hade en -96 TRX850 och det var en riktigt kul hoj, inte snabbast eller bäst på något men mycket karaktär och körglädje. Kollade igenom tråden men kunde inte se att det gjorts något med gaffeldämpningen. Std sitter det ju en primitiv oljedämp och det funkar aldrig så bra, de snabba dämprörelserna kan helt enkelt inte absorberas utan det blir att framhjulet studsar över ojämnheter. Jag byggde om med ett kit cartridgeventiler från Race Tech, den absolut bästa modden jag gjorde på den hojen.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag hade en -96 TRX850 och det var en riktigt kul hoj, inte snabbast eller bäst på något men mycket karaktär och körglädje. Kollade igenom tråden men kunde inte se att det gjorts något med gaffeldämpningen. Std sitter det ju en primitiv oljedämp och det funkar aldrig så bra, de snabba dämprörelserna kan helt enkelt inte absorberas utan det blir att framhjulet studsar över ojämnheter. Jag byggde om med ett kit cartridgeventiler från Race Tech, den absolut bästa modden jag gjorde på den hojen.
En liten uppgradering har framgaffeln fått.
Orginalfjädrarna är utbytta mot fjädrar av samma märke som bakdämparen (wilbers). Gaffeln är också "sänkt" ca 3cm i styrkronan enligt rekomendation från denna tråd. Gaffeln har ocskå wilbers "zero friction" gaffelolja (säkert helt fenomenalt bra ;) ).

Jag har tyvärr aldrig kört en TRX med standard gaffel varför det är svårt att säga om ovan gjort någon skillnad (Sänkningen gjorde förvisso sitt). Däremot har jag ännu inte hittat något större fel på hur gaffeln beter sig idag. Men har heller inte hamnat på nån riktigt dålig väg med den. Din modd låter riktigt trevlig!
Något att ta med sig framåt.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Vinter och kyla ute.
Just i vinter blir det nog inte några jätteförändringar på TRX. Den går så otroligt bra!

Men en förändring har den fått. Ljuddämparna.
Strax innan Jul utannonserades ett par Micron-pipor ut passande till TRX.
Då de befintliga MIG dämparna har några klarlacksläpp som irriterade helhetsintrycket lite så fanns ju inget annat att göra än att åka och hämta dom.

En tur till en bekant forumprofil senare så fanns det två riktigt fina Microndämpare i garaget. Och numera är dom även monterade på TRX:en.

Jämfört med de tidigare dämparna så är dessa större i diameter. Något som passar riktigt bra på en TRX som ju inte är det mest strömlinjeformade som finns.
Den underbara lite rejäla 90-tals designen flyter ihop riktigt väl med de rätt kaxigt upp och utåtvinklade dämparna. Coolt!

image000000 (3).jpgimage000001.jpg

Notera även dämparnas originalkartong i bakrgunden på bilderna. Inte illa att den finns kvar då dessa troligen köptes på slutet av 90 talet.

Återkommer med ett ljudprov.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vinter och kyla ute.
Just i vinter blir det nog inte några jätteförändringar på TRX. Den går så otroligt bra!

Men en förändring har den fått. Ljuddämparna.
Strax innan Jul utannonserades ett par Micron-pipor ut passande till TRX.
Då de befintliga MIG dämparna har några klarlacksläpp som irriterade helhetsintrycket lite så fanns ju inget annat att göra än att åka och hämta dom.

En tur till en bekant forumprofil senare så fanns det två riktigt fina Microndämpare i garaget. Och numera är dom även monterade på TRX:en.

Jämfört med de tidigare dämparna så är dessa större i diameter. Något som passar riktigt bra på en TRX som ju inte är det mest strömlinjeformade som finns.
Den underbara lite rejäla 90-tals designen flyter ihop riktigt väl med de rätt kaxigt upp och utåtvinklade dämparna. Coolt!

View attachment 508609View attachment 508610

Notera även dämparnas originalkartong i bakrgunden på bilderna. Inte illa att den finns kvar då dessa troligen köptes på slutet av 90 talet.

Återkommer med ett ljudprov.
Åh, du behöver inte vara så blygsam. Piporna tog ett kliv upp i ägarhistoriken! :krama
Något vi inte diskuterade vid avhämtningen var ev bestyckning, varken hos din eller min TRX. Vad tror du, kommer du ta hojen till en bromsbänk för en optimering i framtiden?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Vinter och kyla ute.
Just i vinter blir det nog inte några jätteförändringar på TRX. Den går så otroligt bra!

Men en förändring har den fått. Ljuddämparna.
Strax innan Jul utannonserades ett par Micron-pipor ut passande till TRX.
Då de befintliga MIG dämparna har några klarlacksläpp som irriterade helhetsintrycket lite så fanns ju inget annat att göra än att åka och hämta dom.

En tur till en bekant forumprofil senare så fanns det två riktigt fina Microndämpare i garaget. Och numera är dom även monterade på TRX:en.

Jämfört med de tidigare dämparna så är dessa större i diameter. Något som passar riktigt bra på en TRX som ju inte är det mest strömlinjeformade som finns.
Den underbara lite rejäla 90-tals designen flyter ihop riktigt väl med de rätt kaxigt upp och utåtvinklade dämparna. Coolt!

View attachment 508609View attachment 508610

Notera även dämparnas originalkartong i bakrgunden på bilderna. Inte illa att den finns kvar då dessa troligen köptes på slutet av 90 talet.

Återkommer med ett ljudprov.
Vilken förbättring utseendemässigt (y)
Jag vet inte varför men just Mig-dämparna har en tendens att se skabbiga ut efter en tid.
Hade såna på min Vtr-1000 och dom var inte fina efter några år.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Åh, du behöver inte vara så blygsam. Piporna tog ett kliv upp i ägarhistoriken! :krama
Något vi inte diskuterade vid avhämtningen var ev bestyckning, varken hos din eller min TRX. Vad tror du, kommer du ta hojen till en bromsbänk för en optimering i framtiden?
Tänker att den där välbekanta forum-medlemmen får ge sig själv tillkänna. Och så blev det ;)

Man vet aldrig. Ibland dyker det upp idéer eller tillfällen som bara inte går att motstå. Skulle i sak inte ha något emot att göra förändringar i motorn/förgasare, även om de idag är helt stock.
Men däremot är det lite av tjusningen med just denna att den är helt standard i motorn. Att med under 90hk kunna jaga de stora starka sporthojarna är kul.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Trx850.............en av dom hojar man verkligen ångrar att man sålde.
Hade en i samma färgkombo och.............Microndämpare :cool:

Kanske dags att dammsuga blocket framåt vårkanten,dom är ju inte jättevanliga.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I väntan på däck, och inför kommande vinterförvaring så kan man ju passa på att putsa lite.
Tycker hojen klarat sig bra med tanke på mil och att den i perioder förvarats utomhus. Den svarade också riktigt bra på polering och div. smårepor försvan, och lystern kom tillbaka.View attachment 489632View attachment 489633Det som tagit mest stryk är vissa skruvar/bultar samt mindre detaljer. T.ex. har skyddet som håller fast bromsvätskebehållaren ärjat och blivit riktigt fult. Lite slipning och färg så blev den som ny.
View attachment 489634
Okej snart ett år sen du polerade din TRX, men tänkte höra om du använde alla fyra medlen och isåfall ihop med vilka trissor? Vågar man köra Heavy cut över dekaler, eller ska man runda dem? Hur grovt började du med på kåpglaset?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Okej snart ett år sen du polerade din TRX, men tänkte höra om du använde alla fyra medlen och isåfall ihop med vilka trissor? Vågar man köra Heavy cut över dekaler, eller ska man runda dem? Hur grovt började du med på kåpglaset?

Alla 4 användes, men den första "300" användes bara fläckvis på några lite värre repor samt något märke efter insekt. Detta steg kan man hoppa över, och har man inga värre repor så ska det hoppas över. Körde även snabbt och lätt på sidan av tanken där knäna gnuggar emot och kan skapa en lite matt yta. Dom modeller av Yamaha som jag gjort liknande på har haft riktigt hård lack på tanken så där kan man gå på lite hårdare överlag. På plasten får man vara lätt lätt på handen.
"300" är egentligen lite väl aggressiv. Idag har dom en 400 som troligen är ett mycket bättre val om man ska göra alla steg. Använde just denna gång en ulltrissa men även det är grovt så en hård skum är att rekommendera egentligen. Detta steg kör jag inte över några dekaler. Dekaler som inte är överlackade med klarlack bör man vara extremt försiktig med, eller kanske helst undvika helt.

De andra två stegen kördes över alla lackerade ytor. 2500 med medelhård skumtrissa, och 3500 med en riktigt mjuk skumtrissa. Oscillerande maskiner är att föredra överlag.
Själv körde jag med tre olika maskiner där den första var roterande. Men det är inget som rekommenderas.

Vindrutan rör jag inte med polermaskin. Har inte hittat något sätt som funkar men däremot lyckats få repor. Brukar rengöra lite extra noggrant och sedan vax.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top