Yamaha TRX 850 blir Kurvätarhoj?

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Däck beställda.
Det blev dock inga av ovan nämnda.
Hittade till ganska trevligt pris en uppsättning nya Continental "ContiSportAttack" 2: or.

Har använt dom på min R6 och testat dom i de flesta körförhållandena och de har levererat övertygande i samtliga fall. Men framförallt kurvgrepp och känsla i dom är riktigt bra.
Nackdelen är väll att dom inte levererar så många mil men det är inte intressant här. Inte är det något som andra "sportigare" däck gör heller så det är kanske inte ens en nackdel.

De borde kunna leverera det jag vill ha till denna hoj.


70 profil fram blev det såklart :)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
I väntan på däck, och inför kommande vinterförvaring så kan man ju passa på att putsa lite.
Tycker hojen klarat sig bra med tanke på mil och att den i perioder förvarats utomhus. Den svarade också riktigt bra på polering och div. smårepor försvan, och lystern kom tillbaka.TP1.jpegTP2.jpegDet som tagit mest stryk är vissa skruvar/bultar samt mindre detaljer. T.ex. har skyddet som håller fast bromsvätskebehållaren ärjat och blivit riktigt fult. Lite slipning och färg så blev den som ny.
TP3.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
WTRX.jpg
Våren börjar så smått att smyga sig på. Däckbyte, service och lite allmän översyn pågår.Alltid mysigt att veta att den är genomgången och klar att tas ut direkt när värmen kommer.
Målet för denna sommar är att testa stötdämparna och få lite bättre koll på hur dom fungerar. Och vad som passar hojen och mig bäst.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hojen klar och redo för kommande turer. Bara lite värme ute som saknas.

Det blev ett par nya sintrade DP belägg för att få till ett ytterligare lite vassare grepp i bromsarna.
image000001 (1).jpg

Ordinär service med olja och div. filter såklart.
Och sedan det som förhoppningsvis kommer ge mest skillnad kommande sommar.
Klistriga ContiSportAttack 2: or både fram och bak. Med framdäcket bytt från 60 till 70 profil.
Hoppas dom fungerar lika bra som dom ser ut.
image000001.jpg
image000000 (4).jpg
image000000 (3).jpg
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Blir den mer snabbstyrd med högre däckprofil? Ser bra ut :)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Blir den mer snabbstyrd med högre däckprofil? Ser bra ut :)

Precis. Ganska logiskt egentligen då högre profil gör att däcket blir "spetsigare". Dock finns såklart en gräns då det blir instabilt. Tillverkarna brukar ha testat rejält för att komma fram till vad som passar resp. modell bäst. Men på denna, och några till jämnåriga Yamahamodeller så hade man 60 profil fram. Säkert en bra anledning till det men just för kurvegenskaperna så är expertisen enig om att det är 70 som gäller.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Värmen har äntligen kommit och TRX:en har fått bränna upp några tankar soppa.

Kort sammanfattat så är jag så galet nöjd!
De relativt små uppdateringarna som gjorts sedan förra sesången har verkligen gett effekt och lyft hojen rejält och klockrent mot hur jag vill ha den.

Nu har det trevligt nog varit varmt och torrt väder varje gång TRX har fått komma ut.
Så recension om egenskaper vid lite tråkigare väder får vänta.
Men det är verkligen stor skillnad. Mer än märkbart. Hojen styr in snabbare och förmedlar en mycket lättdoserad och stabil känsla. Små justeringar under kurvtagningen görs med lätthet.
Inga som helst "vandringstendenser" finns kvar så den delen härstammade helt klart från de tidigare däcken. Dessa däck håller spåret som om de gick på räls :)

Även de nya sintrade DP beläggen gjorde skillnad. Vet inte vad som satt tidigare då det inte fanns så mycket märkning på dom. Men skillnaden är rejäl både i rent bett. Men också i känslan i bromshandtaget. Riktigt trevlig uppgradering ihop med blue dot bromsarna.

Motorcykeln har verkligen kommit en bra bit på väg mot målet att bli en riktig kurvätare!

image000000.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ytterligare några mil har lagts till på mätaren. Tempot har ökat lite mer och i och med det har ett fenomen kunna noteras.Ett fenomen rörande "fegisränderna".
På bakdäcket så har ränderna flyttats längre och längre ut, och är nu näst intill borta. Men fram...
Där är mer än en cm kvar.
Så här stor skillnad var det inte innan mellan fram och bakdäck. Kan det verkligen göra så stor skillnad bara genom att byta från 60 till 70 profil?

Spelar det någon roll? Njaee.... det kanske det inte gör. Men... ;)
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ytterligare några mil har lagts till på mätaren. Tempot har ökat lite mer och i och med det har ett fenomen kunna noteras.Ett fenomen rörande "fegisränderna".
På bakdäcket så har ränderna flyttats längre och längre ut, och är nu näst intill borta. Men fram...
Där är mer än en cm kvar.
Så här stor skillnad var det inte innan mellan fram och bakdäck. Kan det verkligen göra så stor skillnad bara genom att byta från 60 till 70 profil?

Spelar det någon roll? Njaee.... det kanske det inte gör. Men... ;)
Som jag minns det så blev det likadant på R6an när man bytte från 60 till 70 profil.
Och apropå det så vill jag rekommendera att kontrollera avståndet mellan däck och framskärm när du gått upp i profil!
När du höjer farten blir däcket högre och smalare, en kompis klöv framskärmen på längden efter att ha gjort samma byte :hihi
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Som jag minns det så blev det likadant på R6an när man bytte från 60 till 70 profil.
Och apropå det så vill jag rekommendera att kontrollera avståndet mellan däck och framskärm när du gått upp i profil!
När du höjer farten blir däcket högre och smalare, en kompis klöv framskärmen på längden efter att ha gjort samma byte :hihi
Stämmer, R6 (min är en -01) beter sig precis likadant.

Angående avståndet mellan däck och framskärm så är det inget problem på denna. Mycket luft mellan även efter bytet till 70 profil. Men ett bra tips att ha koll på (y)
 
Last edited:

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag hade en -96 TRX850 och det var en riktigt kul hoj, inte snabbast eller bäst på något men mycket karaktär och körglädje. Kollade igenom tråden men kunde inte se att det gjorts något med gaffeldämpningen. Std sitter det ju en primitiv oljedämp och det funkar aldrig så bra, de snabba dämprörelserna kan helt enkelt inte absorberas utan det blir att framhjulet studsar över ojämnheter. Jag byggde om med ett kit cartridgeventiler från Race Tech, den absolut bästa modden jag gjorde på den hojen.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag hade en -96 TRX850 och det var en riktigt kul hoj, inte snabbast eller bäst på något men mycket karaktär och körglädje. Kollade igenom tråden men kunde inte se att det gjorts något med gaffeldämpningen. Std sitter det ju en primitiv oljedämp och det funkar aldrig så bra, de snabba dämprörelserna kan helt enkelt inte absorberas utan det blir att framhjulet studsar över ojämnheter. Jag byggde om med ett kit cartridgeventiler från Race Tech, den absolut bästa modden jag gjorde på den hojen.
En liten uppgradering har framgaffeln fått.
Orginalfjädrarna är utbytta mot fjädrar av samma märke som bakdämparen (wilbers). Gaffeln är också "sänkt" ca 3cm i styrkronan enligt rekomendation från denna tråd. Gaffeln har ocskå wilbers "zero friction" gaffelolja (säkert helt fenomenalt bra ;) ).

Jag har tyvärr aldrig kört en TRX med standard gaffel varför det är svårt att säga om ovan gjort någon skillnad (Sänkningen gjorde förvisso sitt). Däremot har jag ännu inte hittat något större fel på hur gaffeln beter sig idag. Men har heller inte hamnat på nån riktigt dålig väg med den. Din modd låter riktigt trevlig!
Något att ta med sig framåt.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top