Yamaha TRX 850 blir Kurvätarhoj?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Alltså - riktigt snyggt bygge/restaurering/förädling.
Den ser ju för det första otroligt fin ut, men sedan är det ju känslan av att få avnjuta utfört arbete - priceless! :tummenupp

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Alla 4 användes, men den första "300" användes bara fläckvis på några lite värre repor samt något märke efter insekt. Detta steg kan man hoppa över, och har man inga värre repor så ska det hoppas över. Körde även snabbt och lätt på sidan av tanken där knäna gnuggar emot och kan skapa en lite matt yta. Dom modeller av Yamaha som jag gjort liknande på har haft riktigt hård lack på tanken så där kan man gå på lite hårdare överlag. På plasten får man vara lätt lätt på handen.
"300" är egentligen lite väl aggressiv. Idag har dom en 400 som troligen är ett mycket bättre val om man ska göra alla steg. Använde just denna gång en ulltrissa men även det är grovt så en hård skum är att rekommendera egentligen. Detta steg kör jag inte över några dekaler. Dekaler som inte är överlackade med klarlack bör man vara extremt försiktig med, eller kanske helst undvika helt.

De andra två stegen kördes över alla lackerade ytor. 2500 med medelhård skumtrissa, och 3500 med en riktigt mjuk skumtrissa. Oscillerande maskiner är att föredra överlag.
Själv körde jag med tre olika maskiner där den första var roterande. Men det är inget som rekommenderas.

Vindrutan rör jag inte med polermaskin. Har inte hittat något sätt som funkar men däremot lyckats få repor. Brukar rengöra lite extra noggrant och sedan vax.
Sent svar, sorry...

Den här 300an, är den mer att jämföra med rubbing? Tt600s och jag har provat
Sonax rubbing på grov trissa, just som du säger där knäna gnider mot tanken. Det blev överraskande blankt på en gång. Efter det tog vi en 3-i-1 polish för den där sista lystern - supernöjd! Önskar det gick att visa på bild, men det blir inte samma som i verkligheten.

Vad är det för polermaskin du har?

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Yamaha
Sent svar, sorry...

Den här 300an, är den mer att jämföra med rubbing? Tt600s och jag har provat
Sonax rubbing på grov trissa, just som du säger där knäna gnider mot tanken. Det blev överraskande blankt på en gång. Efter det tog vi en 3-i-1 polish för den där sista lystern - supernöjd! Önskar det gick att visa på bild, men det blir inte samma som i verkligheten.

Vad är det för polermaskin du har?

300 ligger inte långt ifrån våtslipning, så ja en grov rubbing kan man säga.
Det kan absolut bli blankt men om man bara kör den, och sedan tar ut det man polerat ut i strålande sol så får man troligt en trist överraskning i form av rejäla hologram. Ni gjorde helt rätt i att köra med något snällare efteråt.

Jag har tre olika maskiner.
En roterande maskin från "Pela". Säljs av verktygsboden.
Min är en tidig version av denna:

Den maskinen jag använder mest är en simpel sak jag köpte från Jula. Claes Ohlsson har en likadan (Fast deras är blå):

Sista maskinen är också den jag brukar göra sista steget med. En så kallad "mussemaskin" frår Biltema (men liknande säljs av en mängd olika företag):

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning