Sedan besiktningen så har några turer med TRX tagits.
Har även varvat TRX körning med min R6 och reflekterat över skillnader och likheter.
Utöver det självklara med en 2-cyl kontra en 4-cylindrig motor, så är det en hel del andra skillnader hojarna emellan som i alla fall inte jag hade räknat med.
Nr 1 är nog själva känslan. På R6 löper allt ganska mjukt och fint. Växlarna klickar i lätt men distinkt, vilket är tur då man får växla ganska ofta. R6 är ju också 6 växlad.
TRX har en överlag mycket mer mekanisk och tung känsla. Växlarna går i med en lite hårdare känsla. Lika distinkt och bra. Och inte tungt på ett negativt sätt. Utan bara väldigt annorlunda mot vad man kunde tro att två hojar från samma tillverkare, hyffsat nära varandra i årsmodell skulle kunna vara.
Har flera gånger förvånats över hur lugn TRX känns. På kända sträckor där jag vet vilken hastighet R6 brukar hamna på så är upplevelsen att det med TRX går mycket långsammare. Men en titt på hastighetsmätaren visar annat.
Motorgången är den stora boven här. Och möjligtvis den lite högre kåpan.
R6 är helt standard chassi-mässigt, och inga planer finns på att det ska vara ngt annat. Just nu är det ingen tvekan om att R6 är snabbare i böjarna än TRX.
Men då har jag haft R6 i över 10 år och vi har haft mängder av både tid och mil på oss att växa ihop. Det är också en nyare konstruktion och mindre vikt att släpa på.
Får också erkänna att faktumet att TRX står på 10 år gamla däck bidrar till en klar psykologisk negativ effekt när man ska lägga ner den.
Med lite nötande av mil, justeringar och nya däck, samt någon uppdateringshittepå, så borde glappet på kurviga vägar kunna minska rejält eller stängas helt. Eller kan man till och med få TRX att köra om och förbi?
Just denna TRX är som det hintats lite om innan hyffsat riggad för att kunna gå fort i böjarna.
Här nånstans finns kanske ytterligare en målbild...
En helt annan sak som överraskat mig är hur pass högt i varv man ändå måste upp för att TRX ska trivas. Undantaget 1:ans växel så trivs den inte alls under 3000 varv. En hel del försök har gjorts att i låg fart smyga runt 90 graders böjar på 2:ans växel men det är ingen smidig upplevelse. Däremot högre upp i varv så kan man inte annat än att älska hur hastighetsmätaren stiger snabbare än varvräknaren. Och den 5 växlade lådan gör att man inte behöver växla särskilt ofta mellan böjarna.
Syftet med köpet av TRX var att ha en kul kontrast till mina andra hojar. Och det är helt klart uppfyllt!