Bromsar i all ära. Dom är ju viktiga och hjälper till så inbromsningen kan påbörjas senare.
Men för att kunna höja hastigheten i själva kurvorna så är det kontakten med marken som behöver uppgraderas.
Orginal på denna hoj satt (i alla fall bak) en stötdämpare från Öhlins. Ett hyffsat val av Yamaha kan tyckas. Mer än tillräckligt för de flesta.
Dock var det minst 26 år sedan den tillverkades, och över 4000 mils användande, vilket borde lämna spår som inte är till fördel för väghållningen.
Att lämna in och renovera dämparna hade varit den mest logiska och kanske mest prisvärda vägen att gå. För att få tag i något som skulle kunna övertäffa den lösningen blir det högst troligt kostsamt då stötdämpare av kvalitativ sort inte är billigt.
TRXerna är däremot än så länge ganska billiga att köpa in. Något som än mer försvårar ekvationen då priset för en ordentlig uppgradering av fjädringen, överstiger kostnaden för motorcykeln.
Men så har man inte tänkt här!
Istället gick man all in och slog en signal till Tyska Wilbers.
Orginaldämparna monterades bort och lades till arkivet, men sparades smakligt nog:
Och istället ersattes dom med ett komplett kit bestående av Wilbers värstingdämpare "Adjustline 641 Mono Competition", och nya fjädrar till framgaffeln. Allt byggt för TRX 850.
Ingår gör även att fabriken anpassar varje dämpare med fjäder och dämpning anpassad efter köparens vikt och körstil.
Den korta versionen är att dämparna också är fullt inställningsbara för att kunna anpassas mellan olika förhållanden, och efter förarens tycke och smak.
Orginal framgaffeln monterades isär och orginalfjädrarna byttes mot wilbers "linjära" fjädrar. Och fylldes sedan med wilbers "zero friction" gaffelolja.
Fjädrarna har livstids garanti. Skönt då det ju är extremt vanligt att man kör sönder sina gaffelfjädrar
Har inte skruvat någonting på dessa än. Men känslan i hojen är något helt annat än vad jag stött på tidigare. En märklig blandning av komfortabelt schwung, samtidigt som den förmedlar en helt galet bergstabil känsla i instyrning och genom kurvorna. Förtroendeingivande. Ska bli mycket kul att se hur långt hojen med denna settup, kan utveklas, och utveckla en glad amatör som mig.
En detalj som roar är också att manualen från Wilbers som beskriver allt om dessa stötdämpare, är tjockare än hojens manual.