Yamaha TRX 850 blir Kurvätarhoj?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Alltså - riktigt snyggt bygge/restaurering/förädling.
Den ser ju för det första otroligt fin ut, men sedan är det ju känslan av att få avnjuta utfört arbete - priceless! :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Alla 4 användes, men den första "300" användes bara fläckvis på några lite värre repor samt något märke efter insekt. Detta steg kan man hoppa över, och har man inga värre repor så ska det hoppas över. Körde även snabbt och lätt på sidan av tanken där knäna gnuggar emot och kan skapa en lite matt yta. Dom modeller av Yamaha som jag gjort liknande på har haft riktigt hård lack på tanken så där kan man gå på lite hårdare överlag. På plasten får man vara lätt lätt på handen.
"300" är egentligen lite väl aggressiv. Idag har dom en 400 som troligen är ett mycket bättre val om man ska göra alla steg. Använde just denna gång en ulltrissa men även det är grovt så en hård skum är att rekommendera egentligen. Detta steg kör jag inte över några dekaler. Dekaler som inte är överlackade med klarlack bör man vara extremt försiktig med, eller kanske helst undvika helt.

De andra två stegen kördes över alla lackerade ytor. 2500 med medelhård skumtrissa, och 3500 med en riktigt mjuk skumtrissa. Oscillerande maskiner är att föredra överlag.
Själv körde jag med tre olika maskiner där den första var roterande. Men det är inget som rekommenderas.

Vindrutan rör jag inte med polermaskin. Har inte hittat något sätt som funkar men däremot lyckats få repor. Brukar rengöra lite extra noggrant och sedan vax.
Sent svar, sorry...

Den här 300an, är den mer att jämföra med rubbing? Tt600s och jag har provat
Sonax rubbing på grov trissa, just som du säger där knäna gnider mot tanken. Det blev överraskande blankt på en gång. Efter det tog vi en 3-i-1 polish för den där sista lystern - supernöjd! Önskar det gick att visa på bild, men det blir inte samma som i verkligheten.

Vad är det för polermaskin du har?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Sent svar, sorry...

Den här 300an, är den mer att jämföra med rubbing? Tt600s och jag har provat
Sonax rubbing på grov trissa, just som du säger där knäna gnider mot tanken. Det blev överraskande blankt på en gång. Efter det tog vi en 3-i-1 polish för den där sista lystern - supernöjd! Önskar det gick att visa på bild, men det blir inte samma som i verkligheten.

Vad är det för polermaskin du har?

300 ligger inte långt ifrån våtslipning, så ja en grov rubbing kan man säga.
Det kan absolut bli blankt men om man bara kör den, och sedan tar ut det man polerat ut i strålande sol så får man troligt en trist överraskning i form av rejäla hologram. Ni gjorde helt rätt i att köra med något snällare efteråt.

Jag har tre olika maskiner.
En roterande maskin från "Pela". Säljs av verktygsboden.
Min är en tidig version av denna:

Den maskinen jag använder mest är en simpel sak jag köpte från Jula. Claes Ohlsson har en likadan (Fast deras är blå):

Sista maskinen är också den jag brukar göra sista steget med. En så kallad "mussemaskin" från Biltema (men liknande säljs av en mängd olika företag):
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
300 ligger inte långt ifrån våtslipning, så ja en grov rubbing kan man säga.
Det kan absolut bli blankt men om man bara kör den, och sedan tar ut det man polerat ut i strålande sol så får man troligt en trist överraskning i form av rejäla hologram. Ni gjorde helt rätt i att köra med något snällare efteråt.

Jag har tre olika maskiner.
En roterande maskin från "Pela". Säljs av verktygsboden.
Min är en tidig version av denna:

Den maskinen jag använder mest är en simpel sak jag köpte från Jula. Claes Ohlsson har en likadan (Fast deras är blå):

Sista maskinen är också den jag brukar göra sista steget med. En så kallad "mussemaskin" frår Biltema (men liknande säljs av en mängd olika företag):
Tänker mig att om man börjar med nåt rubbingaktigt så borde man kanske skydda lack-skiktet med vax, åtminstone ni som använder hojarna. Mina står ju bara så där kvittar det.

Men TRE maskiner? Den från Biltema ser rätt läskig ut, är den svår att hantera? Får båda trissorna plats på en hoj? Ser att Julatrissan är 125 mm, hur upplever du det - kommer du åt?
Att jag undrar är pga att min maskin har små 50 och 75 mm-trissor. 50 mm har vi nog aldrig använt, men 75 är ändå rätt liten. Lyckat köp, helnöjd! Meen för det priset är det väl bara att vänta på Raset. Känns dock gedigen.

Men polermaskinen var ett riktigt lyft, trodde aldrig det skulle vara sån skillnad!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Tänker mig att om man börjar med nåt rubbingaktigt så borde man kanske skydda lack-skiktet med vax, åtminstone ni som använder hojarna. Mina står ju bara så där kvittar det.

Men TRE maskiner? Den från Biltema ser rätt läskig ut, är den svår att hantera? Får båda trissorna plats på en hoj? Ser att Julatrissan är 125 mm, hur upplever du det - kommer du åt?
Att jag undrar är pga att min maskin har små 50 och 75 mm-trissor. 50 mm har vi nog aldrig använt, men 75 är ändå rätt liten. Lyckat köp, helnöjd! Meen för det priset är det väl bara att vänta på Raset. Känns dock gedigen.

Men polermaskinen var ett riktigt lyft, trodde aldrig det skulle vara sån skillnad!

Vax ger ju även det lyster så aldrig fel att stänka på lite. Det tar ju heller ingen tid jämfört med de andra stegen.

Ja tre maskiner är ju totalt onödigt. Har även köpt dom med bilar i åtanke så du har helt rätt i att det för MC är bättre med maskin avsedd för mindre trissor (Yes, 4 maskiner it is then :) ). Men tycker inte det var ngt större problem med dessa maskiner heller. Man får tänka till lite, samt ta för hand (wax on, wax off) där det inte går att komma åt.
Det skiljer sig från hoj till hoj rejält också. TRX, inga problem. R6 är värre med mer vinklar och vrår.

Biltemamaskinen är busenkel att använda. Går fint att köra med bara ena trissan mot lacken.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vax ger ju även det lyster så aldrig fel att stänka på lite. Det tar ju heller ingen tid jämfört med de andra stegen.

Ja tre maskiner är ju totalt onödigt. Har även köpt dom med bilar i åtanke så du har helt rätt i att det för MC är bättre med maskin avsedd för mindre trissor (Yes, 4 maskiner it is then :) ). Men tycker inte det var ngt större problem med dessa maskiner heller. Man får tänka till lite, samt ta för hand (wax on, wax off) där det inte går att komma åt.
Det skiljer sig från hoj till hoj rejält också. TRX, inga problem. R6 är värre med mer vinklar och vrår.

Biltemamaskinen är busenkel att använda. Går fint att köra med bara ena trissan mot lacken.
Ledsen om jag kapar tråden helt, men det här är en ny värld för mig och kul att få svar på nybörjarfrågor!

Har du provat sån där wetlook-spray som man bara duschar på och torkar av? Tänkte om det finns en nivå till, om det funkar? En flaska kostar ju 3-400 så vore skönt att få tips här innan man kastar ut pengar. Typ:
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ledsen om jag kapar tråden helt, men det här är en ny värld för mig och kul att få svar på nybörjarfrågor!

Har du provat sån där wetlook-spray som man bara duschar på och torkar av? Tänkte om det finns en nivå till, om det funkar? En flaska kostar ju 3-400 så vore skönt att få tips här innan man kastar ut pengar. Typ:

Just den länkade har jag inte testat. Men deras vanliga (ej keramiska) har jag en flaska av.

20250113_094027.jpgTycker dom fungerar riktigt bra. Håller inte lika länge som riktigt vax. Men ger en riktigt fin glans.
Har förövrigt testat biltemas dito och kan inte säga att det skulle vara ngt fel på den heller (samma där, den vanliga vax varianten. Inte keramiska). Hållbarheten är inte lika lång som ett vax men står dom bara så blir där ju ingen nötning. Och tvättar man hojen då och då så kan man ju fylla på med lämpligt intervall.
De keramiska har ju dessutom längre hållbarhet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just den länkade har jag inte testat. Men deras vanliga (ej keramiska) har jag en flaska av.

View attachment 509151Tycker dom fungerar riktigt bra. Håller inte lika länge som riktigt vax. Men ger en riktigt fin glans.
Har förövrigt testat biltemas dito och kan inte säga att det skulle vara ngt fel på den heller (samma där, den vanliga vax varianten. Inte keramiska). Hållbarheten är inte lika lång som ett vax men står dom bara så blir där ju ingen nötning. Och tvättar man hojen då och då så kan man ju fylla på med lämpligt intervall.
De keramiska har ju dessutom längre hållbarhet.
Ok, blir att köpa en flaska!
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ok, blir att köpa en flaska!

SC1 används flitigt här borta. Tycker det fungerar hjälper att hålla dammet borta, men använder det mest på crossen så leran släpper lättare.

Luktar godis

 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
SC1 används flitigt här borta. Tycker det fungerar hjälper att hålla dammet borta, men använder det mest på crossen så leran släpper lättare.

Luktar godis

Puffar det upp ny-vax-looken på gathojen också?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top