Varför är försäkringen på ZX4rr så jäkla dyr?!

Om du tar fram ninja 650n så ser den ut exakt samma som på den bilden. Min egna har t.o.m. "Kawasaki Racing Team" klistermärken överallt. Det är just detta min hela poäng är. I jämförelse så är zx4rr EXTREMT likt en 650 men försäkringen skiljer sig drastiskt. Och det är helt orimligt. De enda stora skillnaderna jag kan se är som hag har nämnt innan: "R" i namnet och klassad som en sport jämfört med sporttouring.

Gällande din lösning med trafikförsäkring, så är den också svin dyr. Och det känns ärligt inte värt att betala så mkt bara för att kunna köra och inga andra förmåner.


Jag förstår din frustration över att saker och ting inte är som du skulle vilja att dom var.

Men, som du skriver: du har redan tappat din nuvarande hoj 2 ggr om och bedömer reparationskostnaden till ca 10.000 för detta. Att tappa en kåpförsedd hoj på samma sätt kan lätt kosta det tredubbla.

Sett i ljuset av det är kanske inte en tredubblad premie alldeles orimlig...?
 
FB verkar gå på om det är sportigt styre och R eller RR i namnet. Tror säkert om det kommer en moped med 1hk med sporthojsstyre och heter Puch Dakota RR så kommer den landa lätt på 30K.

Som tidigare sagts, kolla med IF eller Trygg H.
Jag hade min ZX6R hos IF och när jag bytte till ZX10R så blev det Trygg H.
Kolla även avställningsbar försäkring, jag har det nu på min ZX10R ( helförs.) som annars är svindyr om man ska ha den påställd året om. Jag ställer av/på via app i mobilen när jag ska köra så jag ligger i snitt på runt 1300kr i mån.
 
Jag förstår din frustration över att saker och ting inte är som du skulle vilja att dom var.

Men, som du skriver: du har redan tappat din nuvarande hoj 2 ggr om och bedömer reparationskostnaden till ca 10.000 för detta. Att tappa en kåpförsedd hoj på samma sätt kan lätt kosta det tredubbla.

Sett i ljuset av det är kanske inte en tredubblad premie alldeles orimlig...?
Fast TS har väl en kåpförsedd hoj redan? Ninja 650 2021 ser ut så här enligt Kawasaki själva

1710367850254.png
 
FB verkar gå på om det är sportigt styre och R eller RR i namnet. Tror säkert om det kommer en moped med 1hk med sporthojsstyre och heter Puch Dakota RR så kommer den landa lätt på 30K.

Som tidigare sagts, kolla med IF eller Trygg H.
Jag hade min ZX6R hos IF och när jag bytte till ZX10R så blev det Trygg H.
Kolla även avställningsbar försäkring, jag har det nu på min ZX10R ( helförs.) som annars är svindyr om man ska ha den påställd året om. Jag ställer av/på via app i mobilen när jag ska köra så jag ligger i snitt på runt 1300kr i mån.
Får man fråga hur gammal du är och vart du är folkbokförd? Och jag kände redan till avställningsbar försäkring men visste inte att man kunde betala för dagar bara. Trodde det var per månad. Jävlar då kanske det kan vara en lösning.
 
Titta på avställningsbar försäkring och räkna på hur mycket du kör. Monterar du kraschpuckar kanske du klarar dig på en halvförsäkring.
 
Fast TS har väl en kåpförsedd hoj redan? Ninja 650 2021 ser ut så här enligt Kawasaki själva

View attachment 496233
Det där är inte en 21. Ser mer ut som en 19. 650n fick en ny stil från och efter 2020. Och ja jag håller med dig, förstår inte argumentet gällande kåporna... min hoj har fett många. En 2024 650 har fett många och som sagt får fortfarande 9200kr på hel för den.
 
Titta på avställningsbar försäkring och räkna på hur mycket du kör. Monterar du kraschpuckar kanske du klarar dig på en halvförsäkring.
Har kraschpuckar på min. Både på sidorna av motorn och änderna av styret. Men kan säga att hojen bliv ändå skadad. Inga kåpor var drabbade men fotstöd, både vanliga och passagerare, delen som fotstöden sitter på och bromspedalen böjdes inåt. Kraschpuckar verkar erbjuda lätt säkerhet bara. Tror om man vill ha absolut ingen skada får man skaffa en krashbur, men de verkar så opraktiska. Och jag ska kika på avställningsbar.
 
Jag förstår din frustration över att saker och ting inte är som du skulle vilja att dom var.

Men, som du skriver: du har redan tappat din nuvarande hoj 2 ggr om och bedömer reparationskostnaden till ca 10.000 för detta. Att tappa en kåpförsedd hoj på samma sätt kan lätt kosta det tredubbla.

Sett i ljuset av det är kanske inte en tredubblad premie alldeles orimlig...?
Jag förstår inte din argument. Min 650 har lika många kåpor som ZX4rr:an. Båda hojarna är från samma företag och båda är i grunden designade med samma principer. Därför delar de många delar. Om priset på försäkringen skiljer sig så drastiskt så är det inget med design att göra jag kan lova dig.

Är inte heller frustrerad men tack för din omtanke. Är mestadels ledsen att den här landet och dess bolag har så grova fördomar gällande sporthojar. Även så svaga sporthojar som en ZX4rr. Finns en ZX25r som släpptes i indien och jag tror även den hade haft svindyr försäkring just för är sport....
 
Jag förstår inte din argument. Min 650 har lika många kåpor som ZX4rr:an. Båda hojarna är från samma företag och båda är i grunden designade med samma principer. Därför delar de många delar. Om priset på försäkringen skiljer sig så drastiskt så är det inget med design att göra jag kan lova dig.

Är inte heller frustrerad men tack för din omtanke. Är mestadels ledsen att den här landet och dess bolag har så grova fördomar gällande sporthojar. Även så svaga sporthojar som en ZX4rr. Finns en ZX25r som släpptes i indien och jag tror även den hade haft svindyr försäkring just för är sport....
Försäkringsbolag är ju vinstdrivande så ger du 9200 nu och lagar för 10” så är du ju inte riktigt i fas med deras premie heller så det lär väl bli en höjning på den du redan har också vid förfallodag
 
Jag förstår inte din argument. Min 650 har lika många kåpor som ZX4rr:an. Båda hojarna är från samma företag och båda är i grunden designade med samma principer. Därför delar de många delar. Om priset på försäkringen skiljer sig så drastiskt så är det inget med design att göra jag kan lova dig.

Är inte heller frustrerad men tack för din omtanke. Är mestadels ledsen att den här landet och dess bolag har så grova fördomar gällande sporthojar. Även så svaga sporthojar som en ZX4rr. Finns en ZX25r som släpptes i indien och jag tror även den hade haft svindyr försäkring just för är sport....
Och alla kategorier ska bära sin egen kostnad.
Och har man en så kallad sporthoj så är man troligtvis mer benägen att hålla den i nyskick, och lämna in den för små blessyrer.
Kör man äventyrshoj så är en repa eller spricka bara som en medalj, och ett minne från någon upplevelse.
Och då låter man det vara, vilket håller premien nere.
Sedan har vi personskador, som säkert är en stor del i det.
Och som sagts tidigare så har du redan knaprat på din premie, som kollektivet måste bära = premiedrivande.
Men bolagen kan också kategorisera om hojar som har ”bra” statistik.
 
Jag förstår inte din argument. Min 650 har lika många kåpor som ZX4rr:an. Båda hojarna är från samma företag och båda är i grunden designade med samma principer. Därför delar de många delar. Om priset på försäkringen skiljer sig så drastiskt så är det inget med design att göra jag kan lova dig.

Är inte heller frustrerad men tack för din omtanke. Är mestadels ledsen att den här landet och dess bolag har så grova fördomar gällande sporthojar. Även så svaga sporthojar som en ZX4rr. Finns en ZX25r som släpptes i indien och jag tror även den hade haft svindyr försäkring just för är sport....


Ja, jag pratade i nattmössan. Jag var inte medveten om att din nuvarande hoj också är fullkåpad. Ledsen för det, och jag ber om ursäkt för min okunskap.

Inte heller jag har någon full insyn i hur försäkringsbolagen sätter sina premier, men man kan ju få gissa.

Kanske har din Ninja gått under radarn, uppfattad som en klon av den trygga Versys, medans en 400RR klassas som ny modell med sportiga ambitioner .

Kanske sitter någon på ett bolag just nu och manuellt granskar utfallet på hela klustret av Kawasakis 650-modeller - eftersom logaritmerna spottat ur sig en varning om att lönsamheten i segmentet sjunkit under en given nivå.
Resultatet av en sådan detaljgranskning av intäkter/kostnader nedbrutet per modellvariant kanske blir att deras KLR blir ändå billigare att försäkra 2025, medans din nuvarande Ninja får sig en rejäl skjuts uppåt nästa år...?

Ingen vet. Vi har alla fått plötsliga kallduschar när vi fått takeitorleaveit-erbjudande från vårt bolag inför en ny säsong, och de flesta av oss har också blivit positivt överraskade när vi frågat runt efter premie på nyköpt eller gammal hoj - rätt var det är har man fått ett sockrat erbjudande.

Två saker vet vi. Försäkringsbolag lever på att bedöma risker, och får inte gå back.

Av någon anledning ser dom din tilltänkta hoj som en risk. Det kan vi andra ha åsikter om, men det är deras val.
Antingen ser dom dig och din hoj som en bra affär och anstränger sig att få dig som kund, eller också bjuder dom med armbågen och hoppas slippa modellen i sina listor.

Somliga importörer sätter sig ner med något mottagligt försäkringsbolag och cuttar en deal med "märkesförsäkring" som kan kapa en del sura premietoppar i modelluppställningen.

Du kan ju pröva att vända dig direkt till importören med frågan "Jag skulle vilja köpa en 400 RR, men dom är galet dyra att försäkra. Varför?
Kanske arbetar dom redan på en lösning, kanske är dom helt ovetande och behöver ta tag i problemet ASAP.
Ingen importör gillar fjolårsmodeller, terminaldamm eller lagerkostnader - och en importör har liiite mer hävstång än ett enskilt personnummer som frågar premie hos aldrig så många försäkringsbolag.
 
Har redan tappat min 650 2 ggr. På samma sida som tur. Inget farligt, både ggr var inom parkerings område där man kröp. Ibland tappar man förlorar man balansen bara, helt oförutsägbart... Har kraschpuckar, både på sidorna och änden av styret så de tog mest av skadan, men många delar blev ändå repade och böjda. Eftersom MCn är japansk, är det svin dyrt med reservdelar då man måste importera. Bara delen som håller passagerare fotstöd kostar 3000kr! Skulle säga totala skadan ligger säkert på 10000kr. Men då man är försäkrad, betala 3000kr i självrisk och de tar hand om allt.

Jag är ännu inte så erfaren och vågar inte köra utan hel... När man har lite fart så är jag inte rädd, med då man kryper har jag svårt med balans. Kuggade uppkörningen p.g.a. det en gång. Kanske för man är rätt kort, vet inte.
Ja. Där har du ju svarat själv på din fråga.
 
Hur mkt betalar du om man får fråga? Vilken årsmodell är det, hur gammal är du och vart är du folkbokförd? Är det hel, halv eller trafik vi snackar?
Försäkringar brukar ju vara jäkligt individuella, min kommentar var bara att det är värt att ringa runt som jag gjorde.
Det är helförsäkring bor i Gbg och jag är strax över 40
 
Får man fråga hur gammal du är och vart du är folkbokförd? Och jag kände redan till avställningsbar försäkring men visste inte att man kunde betala för dagar bara. Trodde det var per månad. Jävlar då kanske det kan vara en lösning.
Du betalar bara för dagar som är påställd, oftast så blir det påställning Lör + Sön om jag jobbar, annars fler dagar om semester. Ibland bara på/av samma dag. Du sparar mycket pengar. Trygg H. använder redan det du betalat som inte nyttjats som tillgodo och justerar på månaden efter om du nyttjat den mindre. Gällande ålder så är väl den enda fördelen att vara 50+ just MC försäkring på sporthoj men den är ändå dyr för en ny ZX10R. Bor i stad i småland.

Jag har räknat ungefär ett snitt på 10 dag per mån Maj - Sep som den är påställd. Resten är avställd. När den är avställd går den automatiskt över till garageförsäkring och du betalar bara några hundralappar per mån. Så du kan göra din egen uträkning så ser du vart du landar.
 
Last edited:
Helt irrelevant, men jag kan inte låta bli: jag betalar 470kr/helår för halvförsäkring för min Honda cb250 -82. Då kör man billigt. Inte så fort, men billigt.
Motorcykel är det jag absolut inte förknippar med ”billigt” det ska vara kul ,adrenalin ja allt annat än billigt .
förbrukning där på både däck o bränsle är irrelevant i sammanhanget -ska det vara billigt kör jag inte hoj det är ett kul nöje 👋
 
Har ni nån aning hur mkt premien kommer gå upp efter skadorna? Jag rapporterade inte den första, men rapporterade den andra på plats när det hände. Som sagt, så välte hojen på samma sida båda ggr som tur. Det hände vid slutet av September och jag skulle precis lägga in den i vinterförvaring och behövde köra den därför till Borås. Pratade med bolaget och de sa att är lugnt o lämna in den hos nån verkstad nästa säsong. Det hade tagit runt 1 månad o fixa allt och det var redan svin kallt att köra så hade inget val. Hojen står i förvaring fortfarande men funderar på att hämta den snart.

Tycker ni jag skiter i att lämna in den om det höjer premien drastiskt? Den ligger på 9400kr just nu ungefär.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top