Jag förstår inte din argument. Min 650 har lika många kåpor som ZX4rr:an. Båda hojarna är från samma företag och båda är i grunden designade med samma principer. Därför delar de många delar. Om priset på försäkringen skiljer sig så drastiskt så är det inget med design att göra jag kan lova dig.
Är inte heller frustrerad men tack för din omtanke. Är mestadels ledsen att den här landet och dess bolag har så grova fördomar gällande sporthojar. Även så svaga sporthojar som en ZX4rr. Finns en ZX25r som släpptes i indien och jag tror även den hade haft svindyr försäkring just för är sport....
Ja, jag pratade i nattmössan. Jag var inte medveten om att din nuvarande hoj också är fullkåpad. Ledsen för det, och jag ber om ursäkt för min okunskap.
Inte heller jag har någon full insyn i hur försäkringsbolagen sätter sina premier, men man kan ju få gissa.
Kanske har din Ninja gått under radarn, uppfattad som en klon av den trygga Versys, medans en 400RR klassas som ny modell med sportiga ambitioner .
Kanske sitter någon på ett bolag just nu och manuellt granskar utfallet på hela klustret av Kawasakis 650-modeller - eftersom logaritmerna spottat ur sig en varning om att lönsamheten i segmentet sjunkit under en given nivå.
Resultatet av en sådan detaljgranskning av intäkter/kostnader nedbrutet per modellvariant kanske blir att deras KLR blir ändå billigare att försäkra 2025, medans din nuvarande Ninja får sig en rejäl skjuts uppåt nästa år...?
Ingen vet. Vi har alla fått plötsliga kallduschar när vi fått takeitorleaveit-erbjudande från vårt bolag inför en ny säsong, och de flesta av oss har också blivit positivt överraskade när vi frågat runt efter premie på nyköpt eller gammal hoj - rätt var det är har man fått ett sockrat erbjudande.
Två saker vet vi. Försäkringsbolag lever på att bedöma risker, och får inte gå back.
Av någon anledning ser dom din tilltänkta hoj som en risk. Det kan vi andra ha åsikter om, men det är deras val.
Antingen ser dom dig och din hoj som en bra affär och anstränger sig att få dig som kund, eller också bjuder dom med armbågen och hoppas slippa modellen i sina listor.
Somliga importörer sätter sig ner med något mottagligt försäkringsbolag och cuttar en deal med "märkesförsäkring" som kan kapa en del sura premietoppar i modelluppställningen.
Du kan ju pröva att vända dig direkt till importören med frågan "Jag skulle vilja köpa en 400 RR, men dom är galet dyra att försäkra. Varför?
Kanske arbetar dom redan på en lösning, kanske är dom helt ovetande och behöver ta tag i problemet ASAP.
Ingen importör gillar fjolårsmodeller, terminaldamm eller lagerkostnader - och en importör har liiite mer hävstång än ett enskilt personnummer som frågar premie hos aldrig så många försäkringsbolag.