Nedgången insugsventil R1 - 08

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Du får hemskt gärna förklara för mig hur 10k varv och fullgas sliter mindre på gata än bana? Blir motorn uttråkad över att samma kurvor kommer om och om igen, så den går sönder av tristess? :va


Humor det där med tristessen - Skämt åsido, en cykel som går på bana har väl en vevaxel som snurrar 4 gånger fler varv på 100 mil än en som går på gata, du kan ju försöka lura mig att man använder hojen på det sättet på allmän väg. Bromsar och ja vad fan kolla in en sådan sak som däcken, slut efter en helg ju. Allt kräver ett helt annat underhåll än vanlig gatåkning. Det var väl ungefär så jag tänkte när jag skrev "bombat bana med denna utav h--ete och struntat i underhållet."

Sedan som du säger 10k på bana eller gata spelar ju ingen roll - men det är bara korrekt om man använder exakt samma körstil på bana och på gata - Och det gör man inte.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Humor det där med tristessen - Skämt åsido, en cykel som går på bana har väl en vevaxel som snurrar 4 gånger fler varv på 100 mil än en som går på gata, du kan ju försöka lura mig att man använder hojen på det sättet på allmän väg. Bromsar och ja vad fan kolla in en sådan sak som däcken, slut efter en helg ju. Allt kräver ett helt annat underhåll än vanlig gatåkning. Det var väl ungefär så jag tänkte när jag skrev "bombat bana med denna utav h--ete och struntat i underhållet."

Sedan som du säger 10k på bana eller gata spelar ju ingen roll - men det är bara korrekt om man använder exakt samma körstil på bana och på gata - Och det gör man inte.
Du menar att alla som kör på gata ligger på max 3-4rpm? :va Självklart slits däcken mycket fortare på bana, eftersom det är helt andra däck. När jag körde gatdäck på bana slets dom inte mer än dom gjorde på vanliga krokvägar, möjligen slets andra delar av däcket på bana, närmare kanten.

Självklart är det inte samma körstil på bana och gata, banåkare slangar inte, dvs inget kopplingsdumpande och elaka landningar med bottnande gafflar, inga varvstoppsburnisar, få värmecykler osv.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle lika gärna köpa en 5 år gammal banhoj som en 5 år gammal R1 som haft 7 ägare och osäker historia...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Re Hoztic

Jag är ny på forumet och kollade nu upp dina bilder och läste om dina racerefarenheter. Du vet garanterat bättre än mig (som bara har en vanlig gathoj...........men ändå tycker det är kul med bandagar)

Gissningsvis hade du kört 8:eek:r runt mig med samma material. jag har heller inga erfarenheter av riktiga banrace-däck. För mig gäller samma däck som man jag sen kör hem på. Men mina erfarenheter av vanliga däck är att de slits hårt och då är jag ändå en högst medioker förare.

Re Boris JR

Håller fullständigt med dig, en banhoj som är fem år gammal har fått det underhåll som behövs annars hade den inte blivit fem år gammal. Och en gatcykel som bytt ägare mer än en gång per säsong är såklart en lottsedel om den har oklar servicehistorik.

PS : För att återgå till ämnet så var det väl mer så att jag initialt vart chockad över hur en kvalitetshoj som R1-08 kunnat gå ner sig så extremt på 1000 mil. Måste ju vara materialfel !!!!!! just 07 och 08 är ju extra åtråvärda på bana så problemen borde ju isåfall vara välkända. Men har personligen aldrig sett nåt liknande det som visas på bilderna ovan. Visst har jag såklart läst om i andra trådar att han inte är ensam. Men så här illa - ofattbart.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Och jag som alltid trott att varvtalsstoppet finns till just för att undvika sånt här.
Läste min r1-bok från pärm till pärm i våras och kan inte minnas att jag såg något om warranty void due to exessive bornouts?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag tror inte burnout räknas som normal användning faktiskt, den kan ju ha kokat samtidigt. Då blir det väldigt varmt.. Yamaha har vridit och vänt på den och de sa att vi hade tagit den om inte hojen i övrigt såg så otroligt misskött ut och att ägaren tydligen hade kört runt med den ett tag med missljud utan att göra något åt det. För att garantin ska gälla ska man ju sköta om hojen någorlunda och ha en ifylld servicebok osv. Här var det många tveksamma omständigheter..

Finns några fler omständigheter än att bara tjata garanti garanti, det är inte alltid så enkelt tyvärr. Men skitsamma nu ska jag smälla ihop den och köra istället :yoparty
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Följer denna tråden med stort intresse, fortsätt skicka in bilder
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
YZF R1 skrev
Får man fråga hur långt denna R1:a har gått, om den varit mycket ute på bana eller om förre ägaren ansåg att oljebyte "det e nog inte så viktigt"
Jag har satt fetstilen...:)
Det är mycket vanligt att nya sporthojar testas på bana av hojtidningarna. Och jag har aldrig läst om nån hoj som havererat under bankörningstestet. Utom vid rena fabrikationsfel på ny hojmodell. Körning på bana belastar inte motorn speciellt hårt. Fullgas på högsta växeln i 30 sekunder är omöjligt på banor i Sverige. Och jag gissar detsamma gäller de flesta MC-banor. Isle of Man TT och liknande landsvägslopp undantaget.
För innan 30 sekunder kommer en kurva, dags slå av på gasen och bromsa.
Det enda test jag sett där man kört hojarna till motorerna havererade var för några år sedan när Motorrad körde på Nardo. En 12 km lång cirkelrund bana gjord för högfartstester. Där havererade några hojar, delvis beroende på "italiensk 95oktanig" bensin. Vad jag minns överhettade Yamaha R1, Suzuki GSX-R 1000 sköt 3ans vevstake, KTM RC8 (där KTM i instruktionerna skriver att man ska använda 98oktan vid hårdkörning) fick ventilskador pga knackningar. De som klarade testet utan problem var Honda CBR1000RR, Kawasaki ZX10-R, Ducati 1198, BMW S1000RR. Nästa år kördes samma test med Shell 100 oktan Racesoppa. Inte en enda hoj havererade.
Så när har du chansen normalt köra sönder en hojmotor i Sverige?
Någon, några mil fullgas på motorväg med 95 oktan bensin. Borde kunna skada motorn.
På Yamaha, Suzuki, KTM. Precis som på Nardo.
Eller stillastående, burnout i nån minut, vad blir oljetemperatur, oljeviskositet? Sticker oljetemperaturen iväg uppåt, dvs oljeviskositeten rasar så är det inte konstigt ventilerna (ventilskaften) skadas. För smörjningen rasar samman vid extremt hög oljetemperatur.
Och motorkylningen vid burnout längre än tex 15 sekunder blir väl minst sagt dålig?
Så för min del tankar jag 98 oktan när det går. De är värda det.
Och fullgas på motorväg ett par km har jag kört en gång.
För att se hur fort den går.
Med 98 oktan i tanken så klart. :)
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tackar för tipset om att ha 98 oktanigt i tanken vid riktigt högfartsåkning !!. Vill också ge ett svar då du refererade till ett av mig skrivet inlägg.

Vad jag menar är att man inte kan köra 1000 mila intervall mellan servicarna på en banracer. Jag blir mycket förvånad när det skrivs att banåkning inte belastar motorn speciellt hårt. Här är vi helt enkelt inte överens. Vi har kanske väldigt olika körstil, jag kanske kör extra försiktigt på allmän väg jämfört med dig (och även många andra som vittnar om att dom rejsar och bakhjulsåker 98 till 103 % av tiden) men MIN erfarenhet är att folk pratar mer an dom gasar och om jag får dela med mig så är det så att jag inte tycker "om den varit mycket ute på bana" eller "förre ägaren ansåg att oljebyte "det e nog inte så viktigt" är så speciellt konstiga citat faktiskt. Jag anser att mycket banåka kräver mycket underhåll, mer än "vanlig" körning på allmän väg i alla fall, och de flesta kör sina sporthojar hårdare på krogen än på riktigt.

För övrigt är jag helt överens med dig om att burnouter inte hör till normal användning, men står det att hojen gör XXX-km i timmen och är dimensionerad för detta, så tycker jag det är skit att man gör sönder maskinen så som hände i Nardo-testet. Det är möjligt att KTM förespråkar högoktanigt vid hård användning, men Yamaha gör det inte (eller har jag missat det ?). Och jag ska nu se om jag kan ladda ner Nardo-testet från nätet. Se hur länge de körde i fullfartstempo osv.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag håller med dig vad det gäller serviceintervallen. Själv har jag sett ett test på webben där man körde en Honda ca 240mil tappade ur oljan och mätte viskositen. 240 mil hade minskat viskositen ca 30%. Minst minskning, bäst olja: Helsyntetisk bilolja.
Mest minskning, sämst : MC-olja av mineraltyp. Det här betyder inte att det bara är att hälla i vilken helsyntetisk biloja som helst.
Lämpligt är sk Performanceoljor med viskositet 5W-50 eller 10W-50 och med API A3/B3 eller A3/B4.
Jag har en kompis med en BMW R90S köpt i början av 1980-talet. Den har nu passerat 47000mil. Och han ha varit tvungen borra cylindrarna 2 gånger. Givetvis för han kör på billig olja, eller hur?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Jag har nu kört min Suzuki ca 100 mil med den här 5W-50 oljan utan problem. Det finns andra på SH som använder den men allra vanligast på SH är nog den här. Många kör på den. Ca 1400kr/20liter hos SWEDOL. I mindre butiker tar de hem den. I större butiker som Exportgatan Gbg finns den på lager.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Det här testet ca 30% av viskositeten borta på 240 mil:
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Resultatet är längst ner på sidan.
För egen del har det här testet inneburit eftersom jag sommartid kör turer på ca 250 mil för att hälsa på vänner. Att jag efter en sådan tur byter olja. Mina hojar är värda det. :)
En annan 5a är tävlingskörning på bana. Då förekommer det att man kör på 10W-30 olja. Lägre viskositet ger några hästkrafter till. Men smörjningen av hårt utsatta delar som kugghjulet på vevaxeln som driver växellådan försämras. Oljefilmen håller inte. Resultat: Efter ca 500mil tävlingskörning dags byta vevaxel på en Honda CBR600RR. För kugghjulet fräst direkt i vevaxeln är slut. Trots man byter olja efter varje dag på banan.
För mig spelar det ingen roll att jag tappar några hästkrafter toppeffekt med 5W-50 eller 10W-50 olja.
Mina hojar har mer än tillräcklig effekt för mig.
Och den högre viskositeten skyddar kugghjulen bättre i växellådan.
Vilket inte hindra jag önskar mig en gixxer.

Var det gäller Nardo tror jag man körde 3 eller 4 varv: Det gällde mäta hojarnas topphastighet. Ett eller två varv för att få upp "värmen" och farten. Både på hoj och förare. Ett varv för mäta varvtiden, ger topphastighet. Och ett varv tillbaka till depån.

står det att hojen gör XXX-km i timmen och är dimensionerad för detta, så tycker jag det är skit att man gör sönder maskinen så som hände i Nardo-testet
Obs hojarna gick sönder med "italiensk 95-oktanig bensin" KTM för Motorrad bröt mot KTMs instruktioner om minst 98 Oktan vid hårdkörning. Och nästa år med Shell 100 Oktan racesoppa havererade inga hojar.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu kan man ta upp den här tråden igen när den är iordninggjord och såld, folk kanske får kalla fötter här så jag ville inte göra dålig reklam för R1 07-08 innan jag sålt den.. Det är ju få exemplar som verkar ha drabbats av detta efter lite mer efterforskning. All renovering är mycket seriöst gjord och inte något fuskande så den såldes med mycket gott samvete.

Hursomhelst

IMAG0784.jpg
Utgångsobjektet var ganska straffat, notera den fina hemmagjorda plattan för fotpinnarna som hade skruvats direkt i den gamla knäckta ställningen, bara borra och gänga sen på med kemisk metall! Kåporna och tanken var nycklade lite här och där och någon hade skurit hål i sadeln.. Sen var som sagt undertrayen i bak täckt av däck.

IMAG0832.jpg
Kolvar i, efter mycket bråkande med knaster så kan man göra detta utan att dela bottendelen men vetefan om det var värt det..

IMAG0844.jpg
Ventiljustera lite
IMAG0845.jpg


IMAG0859.jpg
Motor i!

IMAG0877.jpg
Allt omlackat, fick tag i en riktigt bra lackerare så det vart grymt bra!

IMAG0910.jpg
Färdig!

IMG_9953.jpg
Nytvättad och Lackförseglad och räddad till en lite mer omhändertagande ägare!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top