Jag håller med dig vad det gäller serviceintervallen. Själv har jag sett ett test på webben där man körde en Honda ca 240mil tappade ur oljan och mätte viskositen. 240 mil hade minskat viskositen ca 30%. Minst minskning, bäst olja: Helsyntetisk bilolja.
Mest minskning, sämst : MC-olja av mineraltyp. Det här betyder inte att det bara är att hälla i vilken helsyntetisk biloja som helst.
Lämpligt är sk Performanceoljor med viskositet 5W-50 eller 10W-50 och med API A3/B3 eller A3/B4.
Jag har en kompis med en BMW R90S köpt i början av 1980-talet. Den har nu passerat 47000mil. Och han ha varit tvungen borra cylindrarna 2 gånger. Givetvis för han kör på billig olja, eller hur?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Jag har nu kört min Suzuki ca 100 mil med den här 5W-50 oljan utan problem. Det finns andra på SH som använder den men allra vanligast på SH är nog den här. Många kör på den. Ca 1400kr/20liter hos SWEDOL. I mindre butiker tar de hem den. I större butiker som Exportgatan Gbg finns den på lager.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Det här testet ca 30% av viskositeten borta på 240 mil:
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Resultatet är längst ner på sidan.
För egen del har det här testet inneburit eftersom jag sommartid kör turer på ca 250 mil för att hälsa på vänner. Att jag efter en sådan tur byter olja. Mina hojar är värda det.
En annan 5a är tävlingskörning på bana. Då förekommer det att man kör på 10W-30 olja. Lägre viskositet ger några hästkrafter till. Men smörjningen av hårt utsatta delar som kugghjulet på vevaxeln som driver växellådan försämras. Oljefilmen håller inte. Resultat: Efter ca 500mil tävlingskörning dags byta vevaxel på en Honda CBR600RR. För kugghjulet fräst direkt i vevaxeln är slut. Trots man byter olja efter varje dag på banan.
För mig spelar det ingen roll att jag tappar några hästkrafter toppeffekt med 5W-50 eller 10W-50 olja.
Mina hojar har mer än tillräcklig effekt för mig.
Och den högre viskositeten skyddar kugghjulen bättre i växellådan.
Vilket inte hindra jag önskar mig en gixxer.
Var det gäller Nardo tror jag man körde 3 eller 4 varv: Det gällde mäta hojarnas topphastighet. Ett eller två varv för att få upp "värmen" och farten. Både på hoj och förare. Ett varv för mäta varvtiden, ger topphastighet. Och ett varv tillbaka till depån.
står det att hojen gör XXX-km i timmen och är dimensionerad för detta, så tycker jag det är skit att man gör sönder maskinen så som hände i Nardo-testet
Obs hojarna gick sönder med "italiensk 95-oktanig bensin" KTM för Motorrad bröt mot KTMs instruktioner om minst 98 Oktan vid hårdkörning. Och nästa år med Shell 100 Oktan racesoppa havererade inga hojar.