Negativt med min, positivt om andras-tråden

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Min YZF har ägts av någon som inte vet hur man skruvar en skruv, smörjer ett lager eller justerar en justering.
*När jag lossade kåpan för framdrevet så var det smockfullt med gammalt mögkedjefett där :S
*Samtliga axlar till stötdämparinfästningen var helt torra och gick inte att rubba utan hammare.
*Jag har hittat fyra avklippta kablar med ström i utan någon som helst isolering.
*Slip-onet som satt på hade rostat fast i det främre röret.
*Bakbromsskivan hade två millimeter djupa spår i sig på båda sidor(vem fan använder bakbromsen på en sporthoj?).
*Ena kedjejusteringen är runddragen och går bara att justera med tång.
*Någon har kört av kedjan och den har karvat upp fem millimeter grova revor på insidan av svingen samt en gigantisk stor buckla på insidan.
*När jag köpte hojen så hängde den sig på tomgång på 2500-3000 varv. När jag frågade den tidigare ägaren om detta så sa han att det var nåt han aldrig märkt förut. Vid demontering av förgasargummina visar det sig att dessa är stenhård och alldeles fulla med sprickor. Vid spray av startgas runt dom så rusar motorn direkt.
*Både broms och kopplings handtaget är dom glappaste jag nånsin stött på. Polarn bara asgarva när han kände på dom.
*Stötdämparens inställningar var: Fjäderförspänning, en från max. Returfjädring, max. Kompressionsdämpning, max.
Allt detta ska fixas innan säsongen börjar.

Positivt med polarens SV1000:

Gött muller
Snygg bakända
Ej glapp i handtag

Varför gnäller du på bakbromsen när man på sporthoj inte använder den? ;)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag gillar din hoj just för blinkersknapparna på varje sida!!

Om man är van med en japs tar det lite tid jag blinkar vänster och svänger höger. Living on the edge :yoparty

Men för dig kanske det är peanuts du kör väl mest stridsfordon 90 med tanke på din hemvist.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Alla mina hojar saknar kardarn....
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Växellådan är lika mjuk som en stenkross och är förmodligen byggd av Fred Flinta, vore det nyttigt med vibrationer så hade mina händer/armar varit friskast i världen, bakdämparen lämnar lite att önska som t.e.x. att dämpa stötarna. Trots detta, hon är min :banana

Alla andra verkar ha yngre modeller med formerna på rätt ställe :tummenupp
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Min hoj.
- Är omständig att serva.
- Saknar växelindikator och quickshifter
- Får duktigt med spö av nya 1000 räcerhojar i ax.
- Blåser mycket vid högre farter.
- Hård sadel
- Ryckig insprutning i låg fart.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Min ena hoj har serviceintervaller kortare än en pillisnopp i en isvak. Och den ger mig inga kickar om jag inte varit nära att dö ett par ggr på en tur.

Den andra har jag ännu inte kört, men enligt initierade så får jag det kämpigt om jag möter en gubbe som har ordning på sin zündapp. Fast med den blir det mycket partners!

...Om man gillar skäggiga medelålders partners :mad
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jaha, vad ska man skriva då då???? :hihi:hihi

Jag satt precis och tänkte samma sak...och ser man på, han kör ju en lika dan hoj :)

OK, det saknas en aktiv styrdämpare, om jag skall komma på något. ABS hade jag inte tackat nej till heller, men vad kan man begära av en hoj från -03?
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Det negativa med min är att motorn är i princip helt isärmonterad :död

det positiva med nästan alla andras är att jag troligtvis kör ifrån dom när jag är färdig ( de utan kärringfläkt ) :yoparty

M
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag satt precis och tänkte samma sak...och ser man på, han kör ju en lika dan hoj :)

OK, det saknas en aktiv styrdämpare, om jag skall komma på något. ABS hade jag inte tackat nej till heller, men vad kan man begära av en hoj från -03?

Min styrdämpare vill inte sitta fast som den ska, den lossnar från muttern på gaffelkronan, skit irriterande,,, där fick jag till det :tummenupp
 

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard 1100S
Jag förlåter aldrig min gammelretta för att ett vevstakslager rasade på den 4 mil efter att jag erlagt köpesumman, och då hade jag ändå provkört den i 10mil..jaja,shit happens men jag är fortfarande sur på den
 

Jonsson-R6

Yamaha
Gick med
10 Dec 2009
Ort
Lidköping
Hoj
2006 Yamaha yzf R6
Stör mej på min att bara ena lampan lyser när de finns två. ser ju ut som man kör omkring med en trasig lampa varför har man inte hel/halv i båda för?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Aprilian har vält två gånger pga att italienarna inte kan designa ett stöd som fungerar på något annat än ett betonggolv i absolut våg. Efter andra marksyningen fick jag nog och bytte till annan modell på stöd som är snällare mot nerverna. Har aldrig sett en japanare med en så uppenbar konstruktionsmiss.

Den är väldigt petig med batteriet, är det aningen för lite kräm i batteriet så orkar startmotorn inte dra runt och då har den en tendens att elda upp startreläet som tack. (Hänt en gång hittills, bytte efter den incidenten till ett yamaharelä som suttit på nån customhoj.)

Det tog två månader innan jag fick in knixen som behövs för att få på ensitskutsen smidigt. Skjutssadeln står jag fortfarande och svär över, helt hopplös konstruktion med plasttungor som liksom ska lirkas in under bakplasten.

Kostar mer än andra att serva och man har rätt få ställen att välja på.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Min hoj drar lika mycket soppa som andra hojar med 3ggr mer effekt :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top