Neger=fult ord. Rätt eller fel?

Är neger ett fult ord?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Du brukar ju kalla mig Bosse Uzi o grejer. Fast det kanske är en komplimang. Mig gör det inget iofs, det gör det bara legitimt att komma med egna namn tillbaks ;)

Och du gödslar forumet med PK-ister, foliehattar, kommunister o.s.v.
Faktiskt bryr jag mig föga om åsiktsmotståndare kallar mig vare sig det ena eller andra. För det är ju knappast som att du kallar mig foliehatt och därefter tramsar om att du bara hade för avsikt att beskriva en huvudbonad med mer metalltråd än vanliga mössor...

Jag har en polare som brukar kalla sig själv för Fettot då han är ganska rund. Förstår inte varför det blev sådant liv när jag kallade hans morsa för fetto?! Jag menar, Fetto är ju bara ett ord som syftar på att personen har relativt mycket fettvävnad och borde knappast vara något negativt, det är ju bara ett konstaterande....

Jag har en polare som brukar kalla sig själv för Fettot då han är ganska rund. Förstår inte varför det blev sådant liv när jag kallade hans morsa för fetto?! Jag menar, Fetto är ju bara ett ord som syftar på att personen har relativt mycket fettvävnad och borde knappast vara något negativt, det är ju bara ett konstaterande....

Haha, du måste vara dummare än jag trodde. Hoppas verkligen du gick i max lågstadiet? :D

Haha, du måste vara dummare än jag trodde. Hoppas verkligen du gick i max lågstadiet? :D

...eller så var jag ironisk och drev med den typ av infantil retorik som används tidigare i tråden....
(Inte ditt inlägg dock eftersom du faktiskt verkar stå närmare mig i frågan än i 99% av alla andra ämnen som diskuteras)

Nu har jag legat sömnlös hela natten och vridigt och vänt på mig ett x antal gånger medans jag funderat över det här...

Men folk kallar faktikst mig för "finne" och det borde väl ändå vara värre än "neger" :va

Så länge folk kallar mig för finne så anser jag att jag har all rätt i världen att kalla nån för neger! :mattias

...eller så var jag ironisk och drev med den typ av infantil retorik som används tidigare i tråden....
(Inte ditt inlägg dock eftersom du faktiskt verkar stå närmare mig i frågan än i 99% av alla andra ämnen som diskuteras)

Mmm, jag hade nästan det på känn ;)

...och när man trodde att vi nått botten med din vitlöksliknelse.....

Själv känner jag mig lite kränkt av Honkiie faktiskt. Fast han är nog vit och har gjort en "nigger" fast tvärtom.

Inte för att dom har ensamrätt. Jag menar väl mer att Svenne är så otroligt oladdat ord riktat mot en grupp som inte är det minsta utsatt.

Det där kan väl ändå diskuteras?

Last edited:
Ok, inget mera finne för din del, östersjöneger heter det nu mera..

Men jag kommer i från norra Finland så jag tog aldrig båten över utan åkte bil ist! :tummenupp

Sen hur en neger kan vara vit är för mig en gåta, fast Michael Jackson blev ju faktiskt vit så helt omöjligt är det ju inte...

Ska börja använda "kolorerad_ekvator_person_med_låg_återreflektion", men det blir rätt omständigt :va

Om vi skulle anta att det inte var OK att använda ordet "neger", skulle inte det i sig vara en negering?

3735005877_e9a714a5e9.jpg

Last edited:
Det där kan väl ändå diskuteras?

Är lite osäker på om det ens går att diskutera om majoriteten av Sverige kan räknas som en utsatt grupp. Det är väl ingen tvivel om att en grupp som är utsatt på riktigt (invandrare/färgade, homosexuella etc) löper en otroligt mycket högre chans att uppleva diskriminering, våld eller hot om våld på grund av deras hudfärg/sexuella läggning än en vit straight svensk man.

Det är väl inte för det sagt att man kan känna sig utsatt. Om man bor i något riktigt rövhål som Rosengård, Bergsjön eller liknande. Men det räcker väl inte för att räknas som en utsatt grupp.

Ska börja använda "kolorerad_ekvator_person_med_låg_återreflektion", men det blir rätt omständigt :va

Använd person, det är enklast. Alternativt, människa.

Last edited:

Ännu en konstig grej då. Kolorerad? Färgad? Trodde inte svart var en färg. Vitt är ju alla färger och ändå kallar vi människor med låg återreflektion, afrikaner, eller om man så vill, negrer, för färgade. Man har alltså utgått från att vitt är "originalet" och eftersom svart är en annan "färg" har det fått heta färgat.

Detta är ju rasistiskt om något!

Detta är ett känsligt område och vilket ord man än kommer på för negrerna kommer det efter ett tag att bli tabu.

Använd person, det är enklast. Alternativt, människa.

Om man då bäst ska beskriva en mörkhyad person i Sverige så ska man alltså t.ex säga "du vet han med ljus röst och gröna ögon som var här igår", men man får inte beskriva färgen på det största organet, huden (i vissa fall :D)

Om man bor i Afrika t.ex så är jag ganska säker på att om man ska beskriva den där (vita) mannen som var här igår så nämner man just att han var vit och ingen skulle tycka att det är rasistiskt.

Kanske lite klumpigt förklarat menmen..

Last edited:
Vem är "han"? Negern?
Det är inte "han" som hittat på benämningen "neger" och med det ordet dessutom buntat ihop befolkningen på en hel kontinent och tillskrivit alla med samma hudfärg alla dessa nedvärderande egenskaper som historiskt varit kopplade till ordet neger.

Vem är du att ifrågasätta att folk opponerar sig mot ej självvalda epitet, med tillhörande negativa egenskaper?

Hade det varit så att alla afrikaner(som om de vore något kollektiv(!?)) genom århundraden kallat sig själva negrer och nu plötsligt säger åt "oss" att vi inte får använda ordet hade det varit en annan sak.....

Det har ju ALDRIG varit "hans" namn. Det har snarare varit ett öknamn som ANDRA har använt.

Ditt namnkommer aldrig bli Slampan även om alla på SH skulle kalla dig det år ut och år in och till slut blir så less på ditt gnällande att vi startar trådar om vår rätt att få kalla dig Slampan.

Du säger det ganska bra men kommer fram till helt fel slutsats. Det är få förunnat att ha självvalda epitet här i världen, man är väl lixom det man är, och om nån förringar, förvanskar och väver in negativa värderingar i det är det minst sagt olyckligt för den drabbade. Men det är ju inte människovärdet som ändras för att man skiftar benämning. Eller?

Jämför städerska/hygientekniker
eller vanskapt/handikappad/annorlunda

En neger är en neger är en neger!!! Blir någon hjälpt nånsin, av att de som som inte är tillräckligt grova i mun beter sig som en levande scankorvreklam (kanske tilltalar dig :)) Öh,vahetere,mm,vahetere....

Slampa har ju redan en något slampaktig betoning, eller hur? Så där är du ganska off course kronologiskt, men hade jag levt i en stolt slampätt sen långt tillbaks, hade du fått kalla mig slampa. Däremot hade den som omvärderat mitt namn till det slampa står för som vi känner till det idag, fått gömma sig väl. Å hade sen ytterligare nån jävla tramsare sagt att jag skulle kallas lättfotad istället för slampa, för att slampa betyder "slampa", ja då hade jag blivit förbannad!

Undra på att negrerna är förbannade.

Är lite osäker på om det ens går att diskutera om majoriteten av Sverige kan räknas som en utsatt grupp.

Jaså? Hur ser förhållandet rättigheter/skyldigheter ut för en svensk, straight man i medelåldern jämfört med en somalisk kvinna tex? Får en sådan man överhuvudtaget yttra sig eller ska han bara skämmas över att det var vita män som erövrade världen för 500 år sedan? Du låter nästan värre än programledarna på P3. :näsblod

Det är väl ingen tvivel om att en grupp som är utsatt på riktigt (invandrare/färgade, homosexuella etc) löper en otroligt mycket högre chans att uppleva......våld eller hot om våld på grund av deras hudfärg/sexuella läggning än en vit straight svensk man.

Ja just det. Glömde helt alla svenska gäng som är ute för att plocka mörkhåriga på mobiler och leta mörkhyade kvinnor att tafsa på. Herrejävlar vad lärarhögskolan har fått dig att rätta in dig i ledet, hörru. :rofl

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S