Neger

Status
Ej öppen för fler svar.
Om ordet neger kan verka negativt hur låter det om man säger
negroid istället.
Fast vem bryr sig egentlingen, är inte diskussionen ett försök att allt ska vara så politiskt korrekt.

Kan det ha något samband med att det talades en hel del franska i afrika.. Och neger är en variant an Noir (svart) ..

Har alltid gått och trott att det var order "nigger" man inte fick säga??

men.. kan ju ha fel.. jag har haft fel förut..:va

För er information vill jag upplysa er om att
Slas sa "neger" flera gånger i SVT24 alldeles nyss.

"Den unge poliskonstapeln stod vid statyn på Kornhamnstorg och frös lätt om fötterna. Det blåste och det snöade, vädret var allmänt otrevligt. Han stod och tittade på en neger som verkade vilsen. Negern kom emot honom.

Vilken dag, tänkte han. Ett självmord och en neger.
Negern stod nu framför honom.
- Hvor ligger det svenske kommunistparti? frågade negern.
Konstapeln tänkte.
Sen sa han:
- Do you speak english?
- Jeg taler desvärre ikke engelsk.
Konstapeln tänkte.
- I do not understand, sa han.
- Men, jeg taler jo dansk, sa negern.
Konstapeln tänkte. Vad fan vill han?
- Mit navn er Jasmus Hansen. Fra Köbenhavn. Danmark.
Konstapeln tänkte. Här står en neger framför mig och påstår att han är från Danmark. Vad göra nu?
- Ni är neger, sa konstapeln.
- Ja, jeg ved at jag er neger.
En ung man hade ställt sig att lyssna på samtalet. Han tittade på konstapeln och sa:
- Du ska va bussig mot negern. Vi är bussiga mot negrer i det här landet.
- Jeg skider fanden knuseme på om De er venlig mot negrerne. De kan vel for saten väre venlig mot en dansk.
- Va snackar han för jävla lingo, sa ynglingen till konstapeln.
Två finnar sällade sig till gruppen och den ena finnen klappade herr Hansen på axeln och sa:
- On kyllä työtä tiskissä siellä Sollidenilla suomalaisille ja neekereille.
Gruppen stod tyst i flera minuter.
Konstapeln tänkte. Den där finnen är det bäst att hålla ögonen på.
- Hvad siger han? Sa Hansen till den andra finnen.
- Det finns diskjobb på Skansen för negrer och finnar.
- Jeg behöver ikke noget opvaskerjob, sa Hansen.
- Spelar du trumpet, sa ynglingen.
- Jeg er dansk kommunalarbejder, sa Hansen.
- Vi är jävligt bussiga mot trumpetare i den här byn, sa ynglingen.
- Men hvis I allesammen er så forbandet radikale, så kan I vel for fanden også indrömme hvor det kommunistiske parti ligger.
- I don´t understand, sa konstapeln.
En plötslig trötthet hade kommit över polisen. Hans barnansikte såg lite tärt ut.
Han lämnade gruppen. Han gick in i Gamla stan och ställde sig i en gränd.
Han tänkte på Höganäs. Jag borde ha stannat i Höganäs tänkte han. Man är liten i världsstäderna. Man är liten.
"

Vilket låter värst.
Negerboll eller Kenyaskalle med mjäll på?
Så satans trött på den tramsdebatten.
När de säger till mig att det heter faktiskt Chokladboll när jag beställer en Negerboll svarar jag med att då vill jag ha en Kenyaskalle med mjäll på.

Har blivit vägrad servering pga det, men bra har jag sagt då, då knallar jag bara över till andra sidan gatan och tar en fika där istället!

I skolan där min systerdotter går i Bromölla slutade de sälja 88:an pga den var rasistisk.
H är 8:de bokstaven i alfabetet= HH = Heil Hitler fick de det till.
Nogger black kom aldrig in hos dem ens.

Undrar om de ens sålde Lakritsspuck.

Vilket låter värst.
Negerboll eller Kenyaskalle med mjäll på?
Så satans trött på den tramsdebatten.
När de säger till mig att det heter faktiskt Chokladboll när jag beställer en Negerboll svarar jag med att då vill jag ha en Kenyaskalle med mjäll på.

Har blivit vägrad servering pga det, men bra har jag sagt då, då knallar jag bara över till andra sidan gatan och tar en fika där istället!

I skolan där min systerdotter går i Bromölla slutade de sälja 88:an pga den var rasistisk.
H är 8:de bokstaven i alfabetet= HH = Heil Hitler fick de det till.
Nogger black kom aldrig in hos dem ens.

Undrar om de ens sålde Lakritsspuck.

Moralpanik är så gulligt.
Själv har jag en tröja med trycket "Bevara negerbollen" som jag köpte enbart för att tröjan med trycket "Rädda negerbollen" fick en reprimand i tingsrätten.
När jag stod och väntade på bussen kom en färgad herre fram och var lite stöddig, tog en bild på mig. Han gick sedemera hem till sin blonda svenska flickvän och visade bilden, varpå hon svarade "Det är så jävla rätt!" ... :) Han hade tydligen blivit lite ställd.

Anledningen till att jag vet det som hände hemma hos honom är att jag träffade honom igen och han berättade det. ;)

Personligen kan jag tycka att det är stor skillnad på när och hur man använder olika uttryck. För mig har alltid "neger" varit helt jämställt med svart eller afrikan, dvs i mina ögon inget negativt laddat.

Där jag växte upp fanns inga invandrare med annan etnisk bakgrund. För några år sedan flyttade jag till storsta´n och jag har numera en kollega som kommer från Ghana. Jag frågade honom hur han och hans landsmän ser på "neger". Han svarade att de inte tycker om att bli kallade det eftersom det associerar till slaveriet i Amerika. Jag respekterar detta och försöker därför åtminstone undvika att använda det i afrikaners närvaro.

Men det blir ju ofta rent löjligt när D.O. driver dessa frågor in absurdum. Tintin är rasistisk(Tintin i Kongo) varför denna bok inte får finnas i svenska bilbliotek. Bamse är rasistisk pga nå´n bamsetidning där migrationsverket var med. GB Glass är rasistiska pga glassen Nogger Black. Och så vidare..

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S