Snowman89
Guest
Jag skiter lite i att det låter, för det är både vackert och hållbart
View attachment 435277
Vad är det där för motor/bil?
Jag skiter lite i att det låter, för det är både vackert och hållbart
View attachment 435277
Oljenivå givare är det den digitala varianten av oljesticka????
Isf är det bra att man inte har någon nyare variant av bil...
Jag tillhör skaran som upplevt att bakelitdrevet tappat tänderna mitt i en omkörning. Lyckligtvis kunde jag svänga av utan missöden och bli bogserad till en mack. Eftersom jag hade en annan B20 i bagageutrymmet kunde jag ta drevet från den och åka vidare.Nja, det finns svarta hål på den marknaden oxå. Gamla Volvo B20 backelitdrev som fick bytas till vinande ståldrev. (vi som var med när elden uppfanns) .
Nja, det finns svarta hål på den marknaden oxå. Gamla Volvo B20 backelitdrev som fick bytas till vinande ståldrev. (vi som var med när elden uppfanns) .
Det konstiga med vw:s problem är att de höll fast vid sin konstruktion så länge trots många(förhållandevis) haverier. De förklarar lite av problemet med slarv med oljebyten. Men det låter lite för tunt för mig.
Kamrem var inget större problem på 1960- och 1970-talet, massor av tex Fiater, Alfor och Citroën GS körde omkring med högvarviga motorer år ut och år in utan att råka ut för haverier pga kamremsproblem.
Men plötsligt blev själva BYTET ett sätt att tjäna pengar: Billigast möjliga rem monteras på omöjligt vis tillsammans med sämsta sortens spännrullar och så måste man plötsligt byta med 6000/9000/12000 mils intervall. Och då tar man fram kamkedja som lösning på problemet, dvs inte kamkedja som förr utan på ett NYTT sätt med vansinnig dragning, usla material och märkliga spänningsmekanismer som orsakar haverier på nya bilar...
Var är logiken? Vem fan har efterfrågan den där skiten? Är tyska motorkonstruktörer helt dumma i huvudet?Du har själv svarat på frågan!
ett sätt att tjäna pengar
En avvägning så man inte går för långt så kunden väljer något annat.
Jag har både en nivågivare och en oljesticka på båda bilarna. Även om nivågivaren i den ena varnar EFTER att oljetrycksvarningen hoppat igång (och den måste släckas manuellt)...
Så, oljestickan är för att hålla löpande koll på nivån så man kan fylla på innan man blir varnad. Hur det är på bilen i fråga vet jag inte. Men, de flesta kollar aldrig oljan i bilen nuförtiden.
På Renaulten jag har, så visas oljenivån i färddatorn varje gång jag startar.
Litar naturligtvis inte på den, men det finns oljesticka också.
Vi hade en annan sköning inne som körde Ford, han skröt om att han inte hade servat den på tio år, det behövdes inte eftersom han fyllde på fyra liter per år.
Dessutom sade han sig ha ett extremt bra motor-öra och skulle genast upptäcka ifall motorn skulle drabbas av minsta driftstörning.
Ja, det är alldeles sant
Jo, Ferraris motorer har ju alltid varit kända för att tåla väldigt mycket. Not.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi hade en annan sköning inne som körde Ford, han skröt om att han inte hade servat den på tio år, det behövdes inte eftersom han fyllde på fyra liter per år.
Dessutom sade han sig ha ett extremt bra motor-öra och skulle genast upptäcka ifall motorn skulle drabbas av minsta driftstörning.
Ja, det är alldeles sant
Ja, det är alldeles sant
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |