Kamrem var inget större problem på 1960- och 1970-talet, massor av tex Fiater, Alfor och Citroën GS körde omkring med högvarviga motorer år ut och år in utan att råka ut för haverier pga kamremsproblem.
Men plötsligt blev själva BYTET ett sätt att tjäna pengar: Billigast möjliga rem monteras på omöjligt vis tillsammans med sämsta sortens spännrullar och så måste man plötsligt byta med 6000/9000/12000 mils intervall. Och då tar man fram kamkedja som lösning på problemet, dvs inte kamkedja som förr utan på ett NYTT sätt med vansinnig dragning, usla material och märkliga spänningsmekanismer som orsakar haverier på nya bilar...
Var är logiken? Vem fan har efterfrågan den där skiten? Är tyska motorkonstruktörer helt dumma i huvudet?
Du har själv svarat på frågan!
ett sätt att tjäna pengar
En avvägning så man inte går för långt så kunden väljer något annat.
Nja. Det är väl inte riktigt så enkelt.
Dels så kördes bilar då inte lika mycket som dom gör nu. Då var det många bilar som gick långt mindre än 1000 mil om året.
Dels så var dom allra flesta motorerna då av "non interference" typ vilket innebär att det inte blev ventilsallad om remmen havererade. Det var bara att lägga på en ny rem och köra. Det fanns således inte ett lika stort behov av att byta remmen då.
Dels är det också så att då hade dom flesta bilar ingen AC och Servo av modellen större ratt (Alternativt större armmuskler). Dvs det var färre hjul och axlar som skulle ut på framsidan och drivas av remmar eller kedjor. Det var oftast bara kammen och vevaxeln som satt ihop och sedan satt generator och eventuellt fläkt på en egen.
Idag är det några till axlar som ska ut och eftersom dom envisas med att försöka bygga motorerna så kompakta som möjligt så blir det trångt och dom åker på att göra mer eller mindre fantasifulla dragningar av kamrem eller kedja.
För att slippa hålla på med justeringar av spännare som delvis behövs för att dragningarna är vansinniga så sätter man in hydrauliska spännare (alt fjäderbelastade) för att man ska kunna hålla jämn spänning på remmen/kedjan under längre tid. Delvis blir det nödvändigt eftersom man bygger motorutrymmet så kompakt att det kostar en smärre förmögenhet så fort man ens ska tänka på något som inte är synligt och åtkomligt direkt när man öppnar huven eftersom man i stort sett måste montera isär halva bilen för att komma åt något annat än tändstift och oljepåfyllningslock. (Överdriver lite).
Dvs vi har idag fler hjul och axlar som skall ut i fronten på motorn och då blir man mer eller mindre tvungen att dra kankedja/rem runt det och då får man idiotdragningar och större slitage.
Dessutom har man interference motorer vilket gör att man måste byta med vissa intervaller för att undvika dyra reparationer.
Man har också i sin jakt på att bygga bilarna kompakta (mycket motor i litet motorutrymme) och vår önskan att ha en massa extrautrustning (Servo, AC mm) skapat en situation där det är dyrt att underhålla och kontrollera eftersom man måste ta isär så mycket för att komma åt.
se bara på en så enkel sak som lampbyte i många moderna bilar.
Fram till milennieskiftet så var ett lampbyte på dom flesta bilar frågan om att ha en ny lampa och sedan lägga 2 minuter på att ta ut den gamla och sätta in den nya. Numera är det många bilar där det tar en mekaniker med erfarenhet och specialverktyg en halvtimme för att skruva bort grejor för att kunna komma åt att byta lampan.