Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Inte såhär då?
Det måste så klart vara så man ska läsa texten. Jag var nog bara trött när jag läste artikeln.
Inte såhär då?
http://www.bdlive.co.za/economy/201...mps-into-the-bottom-10-on-africa-growth-chartUtbildning är det mest kraftfulla vapen du kan använda som Mandela ska ha sagt
Our country is the worst performer in maths and science education in the world, according to the World Economic Forum.
Our government has failed to deliver textbooks to hundreds of thousands of children this year.
One in six pupils who wrote last year's matric secondary school-leaving certificate in maths got less than 10%.
5% of South Africa’s GDP goes to education, which puts it broadly in line with countries such as the US, Holland and Austria. However South Africa is ranked 137 out of 139 countries for quality in mathematics and science education and 125 (out of 139 countries) for the quality of primary school education.
Out of a group of 100 Grade 1 pupils, only 40 will reach Grade 12. Of those, 28 will pass matric and four will enter university. Of the four, only one will graduate.
Det finns nog andra sociala omständigheter man måste ta ställning till. Tror knappast dom sitter inne och spelar Warcraft om dagarna.
Du menar att dom har misslyckats fatalt?
Dom där undersökningarna får ju nästan barnen att framställas som okunniga och dumma i huvudet. Självklart är det samhället i sig som formar barnen och deras chanser att lyckas. De som bor i rika områden presterar betydligt bättre än i fattiga. Föräldrar har ett stort ansvar oavsett om man är fattig eller rik. Det är däremot lättare att bli inspirerad av sin pappa eller mamma som har ett socialt accepterat arbete. Har man nada så är förmodligen prioriteringarna på annat än att bli ett ljushuvud i skolan.
De berikar sig.
Nu börjar du blanda ihop saker. Mandela har väl inget som helst att göra med skolan i SA? Hur ska man beskylla honom för hur ungarna presterar i skolan eller hur politiken förs när det inte är han som är med överhuvud taget? Han var president mellan 94-99. Det är 15 år sedan och under hans 5 år som president kan man väl inte kräva att samhället ska se ut som i Sverige som vi har arbetat på i flera hundra år?
Han såg till att vita och svarta försonades. Han fick slut på krig och människor i brinnande bildäck. Det är större än en Pisa-undersökning tycker jag. Det som sker idag är ju knappast hans fel. Han var 95 år och är död idag.
När Margaret Thatcher senare besökte Sydafrika sa Mandela offentligt att ”vi har mycket att tacka henne för”. Mandela insåg att även om hon sannerligen inte var någon vän av allt som skedde i det nya Sydafrika så hade hon bidragit med betydligt mer än att han kommit ur fängelset.
Nelson Mandela är inte känd för att stryka människor medhårs i onödan. Mandela har aldrig hycklat. Hans syn på Margaret Thatcher var naturligtvis utomordentligt sammansatt och kritisk. Men rätt skulle vara rätt.
Hon hade bidragit till apartheidsystemetets fall – och hans egen frihet. Trots deras stora politiska olikheter kunde de i en viss situation se vad som var det för tillfället viktigaste.
Detta bör sägas om Margaret Thatcher. Min ovilja mot hennes politik i stort blir tydligare när jag också förmår se det man kanske kan betrakta som en förmildrande omständighet i hennes politiska liv.
Det var ju inte en fungerande rättstat och demokrati man försökte ändra med väpnad kamp. Det var en hårdför förtryckande regim som helt åsidosatt de mänskliga rättigheterna för majoritetsbefolkningen. Man arresterade, misshandlade och torterade människor. ANCs väpnade gren startades 1961, dvs året efter att 69 människor massakrerats av polisen i samband med en demonstration. -64 greps och fängslades Mandela och satt i fängelse i 27 år.
Sedan han kom ut har han varit själva sinnebilden för försoningspolitik. Mig veterligen sätts inte politiska motståndare till regimen i fängelse, torteras, misshandlas av regimen? Som någon skrev tidigare, det finns annat än svart och vitt, gott och ont. Saker förtjänar ibland att sättas i en kontext.
Hade han förespråkat den vedergällningspolitik och drivit den hårdföra och kategoriska linje som många här på SH ständigt driver är jag rätt säker att situationen sett helt annorlunda ut i SA.
Väpnad kamp, du menar bombningar av civila mål?
Jag frågar av nyfikenhet så upplys mig gärna:
- Hur många terrordåd mot civila utfördes innan -64 då Mandela fängslades? Inledningsvis hade man ju ett uttalat mål att inte riskera civila dödsoffer. När ändrades detta och hur involverad var Mandela i denna kursändring? Då tråden handlar om Mandela bör vi ju nöja oss med att svartmåla minnet av honom med de gärningar som han kan lastas för...
In June 1961, Mandela sent a letter to South African newspapers warning the government that a campaign of sabotage would be launched unless the government agreed to call for a national constitutional convention.[5] Beginning on 16 December 1961, the campaign by Umkhonto we Sizwe with Mandela as its leader, launched bomb attacks on government targets and planned for possible terrorist warfare.[6] The first target of the campaign was an electricity sub-station. Umkhonto we Sizwe undertook other acts of sabotage in the next eighteen months. The government alleged more acts of sabotage had been carried out and at the Rivonia trial the accused would be charged with 193 acts of sabotage in total.[7] The sabotage included attacks on government posts, machines, power facilities and crop burning.[5]
In 1962 Mandela went to Algeria, Egypt and Ghana to get international backing for the group. After returning to South Africa, Joe Slovo said of Mandela that he was "sent off to Africa a Communist and he came back an African nationalist."[8]
Du verkar ha en rätt skev verklighetsbild av en komplex värld. Bara för att USA stödjer något så är det rätt? Var det inte dit slavarna for också? Här handlar det mycket om samma självklara rättigheter. Att vara människa och få göra exakt samma sak som en vit. Det stödde inte USA som stödde Apartheid. Tror du USA har stort stöd i södra Afrika idag om man bortser från Obama?
Där skulle jag säga Kuba och Kina har ett större stöd endast på grund av historien. Jag kan inte svara på hur vida Ryssland har någon större påverkan idag. Det skulle möjligen kunna vara militärt matriel. Dom är inte lika öppensinniga som USA har blivit efter Mandela, Martin Luther King, John Carlos etc.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|