Nervös inför uppkörningen!

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Tjena, har uppkörning för mellanbåge på onsdag och jag är så nervös så det står härligt till. Har inte kunnat sova klokt på ½ vecka bara av tanken att han säger att jag skall kugga, eller inte har klarat körkortet. :huvet

Hur skall jag hantera den här stressen, kommer att svettas som en gris om jag råkar glömma någonting, såsom att glömma bort att visa hur man kollar bromsvätskenivån om man får det..

Speciellt förbannad kommer jag bli utifall att jag blir kuggad på banorna när jag tränat över 100 gånger på dom och jag gör ett idiotiskt misstag när det väl kommer till kritan.

Hur hanterade DU stressen på uppkörningen?

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Bara att ta det lugnt. Jag bad om att få värma upp innan vi började. Körde runt på asfalten i typ 6-7 min. Övade bromsning osv. Däcken o bromsarna blev varma. Allt gick kanon därefter!

Lycka till!!!!!!!!!

Fes-Gr1s

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2011
Hoj
Hynda
Det går bra ska du se.

Och vänta inte in inspektören i trafiken och kolla efter honom hela tiden.

Kör som du brukar göra. Mer vet jag inte vad du kan göra. Ett tips på uppkörningen är ju att ha supermotard eller offroad liknande hoj då de är lättkörda.

Edit: Ett tips som han ovan här har skrivit. Värm upp bromsarna. Speciellt om du ha trumbroms bak.

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Nervöst äre för alla, bara göra sitt bästa och hoppas det går vägen! =)

petolvan

Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Kommer att köra med körskolans Suzuki Gladius, väldigt skön hoj tyckte jag, låg tyngdpunkt och bra balans. Det enda som oroade mig var att hojen hade ABS, det var väldigt mysko att köra en hoj med ABS, kändes som om bromsarna var mycket (väldigt mycket) sämre än vad en hoj utan ABS hade haft. Det var precis som om att den släppte väldigt hårt på bromstrycket, ryckte och pulserade något extremt i styret under 90-bromsningen t.ex.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Uppkörningsförättaren är fullt medveten om att du är jättenervös.
Men vafan säg det till han då! Försök snacka lite skit innan ni drar igång, det är väl lite pappersarbete först?

Om du inte får någon idiot så kommer han säkert ge dig några lugnande ord, dom kommer säkert väga tyngre än alla svar här också! Det är mitt tips, lycka till!

GuzziKungen

Kör snyggt!
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
R6 + MotoGuzzi V11 LeMans
Mitt stora stalltipps:
Visa med hela huvudet att du är uppmärksam på övrig trafik och skyltar.
Svårt för körkortsförättaren att se små nervösa plirande ögon.
Ju större uppmärksamhet med rätta reaktioner ,desto säkrare att du får den lilla papperslappen.
Lycka till.
Ha dé

petolvan

Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Känns bara så sjukt surt att bli kuggad när man legat och kört säkert 50 timmar på banan och så sumpar man det bara för att man är nervös.

Är nog inte trafiken jag kommer kugga på, är nog lågfartsbanan utifall att, känns som om alla blir kuggade så fort som dom nuddar marken med foten. Kanske överdriver lite här men utifall att man får en nitisk perfektionist :/

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Känns bara så sjukt surt att bli kuggad när man legat och kört säkert 50 timmar på banan och så sumpar man det bara för att man är nervös.

Är nog inte trafiken jag kommer kugga på, är nog lågfartsbanan utifall att, känns som om alla blir kuggade så fort som dom nuddar marken med foten. Kanske överdriver lite här men utifall att man får en nitisk perfektionist :/

Jag fick motorstop och satte ner foten på lågfarten. Inte fan blev jag kuggad för det. Gör du resten rätt under lågfaretn så påverkar inte ett litet misstag.

Kör en vända med körskolan innan ni kör upp. på vägen till uppkörningen till exempel.
Prata lite med uppkörningsledaren som nämndes innan. Han är mäniska han/hon med.

Lycka till med uppkörningen.
Det kommer gå bra.

Mvh
Andreas

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Du måste övertala dig själv att jorden inte går under för att man kuggar på en uppkörning. Går det åt helvete första gången är det bara att försöka igen, och den gången kommer du att vara mindre nervös.

Vet inte om det går att få tag på betablockerare receptfritt? Det kanske skulle vara en idé om du har problem med nervositet i den typen av pressade situationer.

DarrDarr

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2011
Hoj
1999 Yamaha R1

När jag körde upp för tung så hade vi 2 chanser, så bommar du första så är det bara försöka igen. Lycka till

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Du får väl tänka såhär: Vad är det värsta som kan hända?
Jo, du missar uppkörningen.

Det är ju inte så att du blir ihjälskjuten eller hela världen går under.
Kom igen, det finns värre saker att vara orolig för, på riktigt.
Bara boka en ny tid och försöka igen. Inte hela världen.
Jag var oxå nervös och bommade första, men var inte ett dugg nervös på andra som jag klarade.
Förmodligen var jag inte nervös för att jag visste att det värsta som kunde hända var....

Prova...

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
50 h på banan... shit du kommer klara det galant.

Övningskörde en vecka innan uppkörning och körde banan 5-6 gånger dagen innan. Kanske är tuffare nu är för 10 år sen?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
körde med skolans hoj,på skolans övningsbanor (samma plats som uppkörning) välte en kon på högfarten och fick köras om ....då rasade nerverna totalt...fick inte ens komma ut i trafiken:huvet

andra gången så var jag så jävla nervös att jag höll på å kissa på mig , men fick samma uppkörningsgubbe .... som var mycket förstående klantade mig igenom banjävlarna och fick komma ut i trafiken , grejjade den helt prickfritt med ++ beröm av uppkörningsgubben :) (B kort i över 20 år hjälper till lite)

har tyvärr inga bra tips på att slippa stress/nervositet... man får ju inte köra på fyllan :D

petolvan

Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Näää, lär väl förmodligen inte gå under av att kugga körningen, det som surar är dock hur man ser folk i trafiken på bågar som inte kan krypköra eller ha ens närheten av uppsikt. Har stora förhoppningar och försöker tänka positivt att "Det här klarar jag, hur svårt kan det vara?"

(Den här texten kan bara ses av dom som håller med min åsikt:)
Främst är det oftast 400kg kromlok som inte lyckas med det trots sin tippsensor, farthållare, specialbeställt krom, extra grova raka rör utan närheten till killer, 12v uttag, micro, radio, cd-växlare, vattenhållare, GPS och allt annat lullul.

^ Är väl i stort sett det som stör mig att dom lyckas ta ett kort när jag möjligen kuggar :huvet :huvet

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Körde upp på en Honda Blackbird 1100 gick fin fint... En annan kille som körde upp samma tillfälle på en XT 660. Han klarade inte banan. Hojen ska inte avgöra.

petolvan

Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Har nog kört ungefär 50 timmar på banan, går hur bra som helst när man är ute och kör den med körskolan/polaren jag övningskör med, slår inte nerverna och pulsen i taket när jag kör upp skall det förhoppningsvis gå bra.

Men att bränna 2250 för att köra upp är för dyrt för att kuggas tycker jag nästan!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
i lågfarten rekommenderar jag att köra lite lite fortare än vad du måste.
Jag kuggade 2 gånger när jag försökte köra så jävla långsamt.
3:e gången körde jag lite fortare så jag hade balans hela tiden och då var det plättlätt.
Då blev resten lätt när man helt enkelt slappnade av bara :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024