Nervös inför uppkörningen!

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Hoj
Kawasaki Z750
Jag körde upp i lördags och missade på trafikdelen, var också väldigt nervös både på banan och i trafiken, missade de mest banala sakerna som man inte bör göra.

Hur man ska hantera sin stress är olika så klart, men andningsövningar är bra, ta tid på dig, stressa inte, det är din tid som du betalat för.

jetson

Guest
Lite stress ökar prestationsförmågan.. tänk på det så går det nog :tummenupp

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
liksom vad är det värsta som kan hända?
- du får göra om det. :)

men klart som fan du klarar det på första försöket ;)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Jag var nervös som faaaaaaan första gången och det ledde till att jag hade för lång bromssträcka på bromsen. Kuggad, andra gången "orkade" jag inte bry mig lika mycket och var mindre nervös förrens jag kom ut i trafiken, då tänkte fan om jag kuggar på något nu, så jävla nära. Men jag klarade mig! :)

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Är lite nyfiken på det här, hojen jag kör upp med har ABS, då kan jag väl omöjligt bli kuggad på för lång bromssträcka eller att bakhjulet låser väl?

Det som jag tänker att jag kan bli kuggad på är att ha blicken neråt (Vilket jag kommer hålla stenhårt i åtanke att ha UPPÅT!)

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
BMW F 800 R - 2010
Är lite nyfiken på det här, hojen jag kör upp med har ABS, då kan jag väl omöjligt bli kuggad på för lång bromssträcka eller att bakhjulet låser väl?

Det som jag tänker att jag kan bli kuggad på är att ha blicken neråt (Vilket jag kommer hålla stenhårt i åtanke att ha UPPÅT!)

Bromssträckan i säg är inte det viktigaste vid inbromsningarna utan att du har kontroll och balans på cykeln även under hård inbromsning.
Upp med blicken, knip om tanken med knäna och avslappnade armar.

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Lycka till, jag var ganska nervös innan och kvällen innan men det la ner sig när jag väl satte mig på hojen! Fick en bra kontrollant som hade varit med ett tag, jag var nog minst nervös av alla 6 som körde upp och det lönade sig! Du måste tänka på annat ett tag innan, se en fängslande film eller spring en tur i skogen! Eller ska inte säga att du måste för alla är olika och jag känner bara mig själv!

Jag håller tummarna för dig! Överkör inte på något sätt, kör inte för att köra upp utan kör för att det är kul, så tänkte jag och min uppkörning blev bara 20 min lång i trafiken med stämpeln "körskoleexempel"!

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Var inte nervös grabben. Säsongen är slut oavsett vad så det spelar ingen roll hur det går på uppkörningen. Men lycka till iaf

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Var inte nervös grabben. Säsongen är slut oavsett vad så det spelar ingen roll hur det går på uppkörningen. Men lycka till iaf

Har första snön kommit redan eller:tummenupp

Lider med TS. Uppkörning denna vecka oxå. Trodde att nu när man blivit äldre så försvinner nog nervösiteten men så fel jag hade. Värre nu:huvet

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hmmm... Nervositet är bra till en viss gräns. Men sen stjälper den. Så fokusera bort den skiten nu! Tänk på varför du gör det här istället! Du vill köra hoj och ha jävligt kul, right? Så bestäm dig för att ha det på uppkörningen, tänk dig den som en kul stund med hojen, inte som nån prestationsövning (det är PRECIS samma som när man har sex i början!).

Sen är det alltid bra att börja snacka lite skit med kontrollanten så man är "kompisnivå" med varandra, då är de inte heller lika nitiska. Min kontrollant kommenterade direkt vi hälsade att jag var lik nån dotter till nån skådespelare (jag har ingen aning om vem) men sen var ju han lost i det och vi slog några ord om det då och då under hela uppkörningen. Träffar de på nån som står där tuff och hård och svettas så har du liksom redan där satt en nivå och har en bit upp. Gå in och hälsa glatt, dra nån lite rolig kommentar som du tänkt ut i förväg. Jag kommenterade tex då jag noterade att jag var sist ut för dagen. Lagom så man inte hamnar fel dock. Få kontrollanten att snacka, fråga om hur det är att vara kontrollant, folk älskar att prata om sig själva och så vips så har de bara börjat gilla dig lite för det för du frågade (men det ska vara ärligt och det syns på kroppsspråket).

Det absolut viktigaste nu inför! Se dig klara det istället, hör hur han gratulerar dig till kortet, se dig åka iväg utan västen... fokusera på framgång istället för rädslan att bli kuggad för då kommer du troligen bli det också.

Och du, kom ihåg: Du är där för att ha jävligt kul och köra hoj! Inget annat, (sen att du råkar vara på uppkörning... och får ett körkort i handen, det är bara bonus!)

Tokfokus på att lyckas så är du redan där!

Du kan läsa min blogg om min uppkörning. Tipset är också att överdriva huvudrörelser och ta dig tid, hellre visa på medvetenhet än att snabbt dra iväg i en korsning. Det faller nog många på.

Tänker inte säga lycka till för du kommer ju klara det och då kommenterar jag och säger Grattis istället!

http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=4750

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Hoj
Sparar..
Har också uppkörning på onsdag, kl 08.00!
Är riktigt nervös!! Har bara kört på körskola så har inte tränat så mycket som jag hade velat på lågfartsdelen, har dock en till lektion. Idag började jag dock köra lite fortare än tidigare. Förut höll jag 0-1km/h men det känns lite fånigt.. så nu ligger jag på 2-3km/h och då går det mycket lättare! Hoppas det accepteras bara. Väderprognosen ser dock inte bra ut.. Ska ösregna. Aldrig kört i regn, bra tillfälle att göra det första gången!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hade kanske inte förståndet att vara nervös en gång i tiden när en av de jag körde upp med envisades med att köra upp på en privat tvåtaktsosande Yamaha AS3 som retade gallfeber på uppkörningsläraren i följebilen.Efter detta blev däremot de flesta övriga godkända som färdades på trafikskolans Honda XL.Så kan det gå ...

Last edited:

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Jag var också grymt nervös före uppkörningen. Dock släppte all nervositet när jag kom ut till motorstadion där vi skulle hålla till. Antar att jag blev mer fokuserad och glömde bort att vara nervös.

Det var en snubbe som spydde i en buske när det var hans tur o köra krypkörningen:yoparty så nervös va han :)

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
CBR600F3-97
Kör också upp imorn, känns jävligt skönt att läsa om olika tips och historier. Får pulsen att lugna ner sig lite. TACK!:)

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Cbr600F 2011
Kör fortare på lågfarten 6-10kmh och kör i 47 på högfarten... Sen gå in med tanken att du inte kommer klara det.. Då blir det lättare allting ;)

Ps högfartsdelen då är det alltid höger sväng till 99% iaf...

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Det finns ett receptfritt lugnande som heter Procalmin. Det funkar faktist riktigt bra!
Jag tog det själv när jag körde upp. Flunkade på grund av nervositet första gången och köpte det till nästa uppkörning. Var så illa första gången att benen bara skakade och jag grejade mig inte förbi lågfarten utan att sätta ner foten och stanna upp.
Vad det gör är att det tar udden av skakningarna och gör att man får lättare att fokusera sig för att klara uppgiften.
Finns att köpa på life-butikerna där jag köpte det men finns säkert på andra hälsokost-butiker.

Man tar 4 tabletter en timma innan och sedan beöver man självklart även ha lite tro på sig själv oxå så går det vägen:tummenupp

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Det var en snubbe som spydde i en buske när det var hans tur o köra krypkörningen:yoparty så nervös va han :)

Ser framför mig att han kommer tillbaka, torkar sig om munnen och slänger fram: "Jo, det vart ju lite mycket igår. Blev några stänkare för att kunna somna, var så jäkla nervös." :D

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3

ehm, ja kanske det men man vill inte börja om med allt skit på konbanan och träna upp sina färdigheter IGEN liksom. Så det spelar till och med ganska stor roll.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Såhär kan man tänka om man är nervös:
Det är ingen cirkuskonst man ska visa upp. På lågfarten ska du bara visa att du kan hålla balansen på hojen i läget som är mellan gyrokrafterna och "fötterna i marken" fart.
På högfarten vill dom i princip se att du fattar och behärskar motstyrning för att snabbt kunna byta riktning.
Sen är det bromsteknik och där är det både fram och bakbroms som gäller (även om man knappt kan nudda baken om man inte har ABS. Speciellt inte om det är blött och däcken är kalla)

Så jäkla enkelt är det =)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...