Ngn som har för mkt pengar :)

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
sgtpepper skrev:
Jag svarade mest på Lions inlägg, det var du själv som började prata om att få en hoj av din brorsa :).

Ok, jag missförstod dig! Nu är jag med :)
Men jag sa inte att jag skulle få en hoj av min bror utan att han kunde dela med sig av ngt som vi andra gör t.ex en inflyttningspresent som en blomma eller nåt... mer åt det hållet !
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
En bekant bosatt i Tyskland ville vara en schysst kompis och lånade ut 100 000 D-mark till en kompis (det var några år sedan) som höll på att starta upp en firma.

Det sket sig med firman pengaran försvann
Min kompis hade ju blivit en snabb återbetalning.

Efter långa diskussioner gick killen med på att ta kompisens Jaguar som dellikvid...tror de kom överens om 30 000 D-Mark som värde för bilen. Min bekant ville egentligen inte ha bilen men såg en chns att få lite pengar tillbaka snabbt. Han körde bilen en sommar inna han sålde den...för 12 000 Mark...Det var en Special variant från Jaguar Motorsports och när det var dags för service så skulle notan hamna på 10 000 Mark vilket gjorde att killen tvingades sälja den med brakförlust...han hade ingen lust att pröjsa så mycket för servicen...

I samma veva försvinner kompisen spårlöst.
Min bekant förösker få hjälp av polisen men då inget brott rapporterats eller en anmälan om att killen är försvunnen har rapporterats kan de inte göra så mycket.

Efter 1 år blir det napp...kompisen har åkt fast för Narkotikabrott och döms till fängelse. Utsikterna till att få till baka pengarna är därmed minimala. De lyckades dock komma överens om början på en avbetalningsplan då killen jobbade i fängelset...inga stora summor dock.

Tycker man ska passa sig djävligt noga för att låna ut större summor till kompisar eller bekanta. Betänkt att det är du och låntagaren som gör har ett avtal, om nån aviker från avtalet går det inte att springa till Polisen de har inget intresse av att hjälpa dig. Det blir att blanda in advokater och driva det den vägen...vilket kan ta tid och advokater är ju som bekant inte billiga.

Ha det gött!
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
sgtpepper skrev:
Du skrev ordagrant att det var en "typiskt svensk mentalitet" och att "givmildhet inte existerar". Det tycker jag är konstigt med tanke på Tsunami-insamlingarna där svenska folket skänkte enormt mycket samt det faktum att vi har bland de högsta skatterna i världen vilket innebär att vi som tjänar pengar är jävligt generösa mot de som inte gör det.
En sak ska du veta om Tsunami-insamlingarna, Sverige va bland de länder som bidrog med MINST pengar! Men men, där visade faktiskt svenskarna en mycket fin givmildhet trots allt! :)
Men när det gäller katastorfer och andra medlidanden är svenskarna ganska givmilda, men när man bladar in familjemedlemmar behandlas dem i samma nivå som främlingar! Det är just det som jag tycker är knepigt! :gnissla

sgtpepper skrev:
Det beror väl för fan på omständigheterna. 200 000 är inte en ocean av pengar. Kanske har personen sparat dessa under flera år för att ha som insats i ett bostadsköp eller köp av en ny bil och så kommer en osnuten släkting med dålig kontroll över pengar och vill låna "för att starta upp en pangbra affärsidé", varför skulle man då vara tvungen att låna ut, enbart pga släktband?
Självklart! Den som verkligen har snålat ihop 200 000 för ett bostadsköp är något helt annat! Nu spårar du ur ämnet... I det fallet förväntar jag mig inte att det lånas ut pengar!
Men den som SITTER på den summan och som inte har användning för dem inom 15-20 år (som jag skrev tidigare), och har svårt för att ens LÅNA ut till sin egna bror....... :fatta! :huvet
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Lion skrev:
Hmmm, jag har inte påstått att svensken tjänar bra med pengar. Tvärt om, det är många som får mindre än de förtjänar! Med däremot finns det rika svenskar, och bland dem existerar inte generositet!


Heheheh......jag kan inte tala om vad andra ska göra, men JAG hade utan 1 sek. tvekan gett bort överblivna pengar till min egna bror (självklart beror det på vad han ska göra med pengarna) om han skulle vilja ha en motorcykel.....
Förstår inte dem som sitter på 200.000kr och uppåt, och tvärvägrar att ens LÅNA ut pengar till familjemedlemmar. :näsblod

Det är så typiskt att de som inte har pengar berättar om hur givmilda och snälla de skulle varit OM de haft pengar. Jag var också sådan. Nu har jag pengar men väntar med givmildheten....

Förresten räntan i exemplet är 3,2% vilket är uselt speciellt med tanke på att det inte finns någon insättningsgaranti!!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Black-Wolf skrev:
...I samma veva försvinner kompisen spårlöst....
Tycker man ska passa sig djävligt noga för att låna ut större summor till kompisar eller bekanta. Betänkt att det är du och låntagaren som gör har ett avtal, om nån aviker från avtalet går det inte att springa till Polisen de har inget intresse av att hjälpa dig. Det blir att blanda in advokater och driva det den vägen...vilket kan ta tid och advokater är ju som bekant inte billiga.
Sitter ett fån till här som litat på en "kompis".. :tummenner
Om fyra veckor är det ett år sedan han skulle betalat tillbaka!
Får pengarna .. blir oanträffbar.. kopplar uppt. på mobilen när man ringer etc..
Blir väl till att ta på sig västen och svarta hjälmen och casha in personligen.. :gnissla
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Lion skrev:
En sak ska du veta om Tsunami-insamlingarna, Sverige va bland de länder som bidrog med MINST pengar! Men men, där visade faktiskt svenskarna en mycket fin givmildhet trots allt! :)

Per capita eller total summa?

Känner inte till summorna, men att jämföra länders totala bidrag känns ointressant, när det kanske skiljer 1:10 i befolkningsmängd.

mina 2...//Emil
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Kahobe skrev:
Sitter ett fån till här som litat på en "kompis".. :tummenner
Om fyra veckor är det ett år sedan han skulle betalat tillbaka!
Får pengarna .. blir oanträffbar.. kopplar uppt. på mobilen när man ringer etc..
Blir väl till att ta på sig västen och svarta hjälmen och casha in personligen.. :gnissla

Vet flera som har samma erfarenheter - när en kompis vill låna pengar så ska man se det som en varningssignal...
Detta gäller även, som i mitt fall, att låna ut till en släkting... :huvet
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Lever denna tråd :)
Kan ju uppdatera med att jag har sparat ihop 120.000 Kr till mars och resten lånas på bank!
Fick inga pengar av bror min .. men har inte frågat heller och skulle inte vilja fråga heller, kanske får pengar en vacker dag vem vet.. Men inget man går och tror!

Min far , bosatt i Österrike har 3 bostadsrätter som är värderade till 4,3 miljoner tillsammans!
Han är sjukpensionär och jag enda barnet... känns rätt ok :yoparty
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Eureka skrev:
Lever denna tråd :)
Kan ju uppdatera med att jag har sparat ihop 120.000 Kr till mars och resten lånas på bank!
Fick inga pengar av bror min .. men har inte frågat heller och skulle inte vilja fråga heller, kanske får pengar en vacker dag vem vet.. Men inget man går och tror!

Min far , bosatt i Österrike har 3 bostadsrätter som är värderade till 4,3 miljoner tillsammans!
Han är sjukpensionär och jag enda barnet... känns rätt ok :yoparty

120 000kr sedan mars, det är inte illa!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
UltraMarine skrev:
Vet flera som har samma erfarenheter - när en kompis vill låna pengar så ska man se det som en varningssignal...
Detta gäller även, som i mitt fall, att låna ut till en släkting... :huvet
Hm, vad kan det kosta om vi går ihop och hyr ett par 120-kilos killar med väst och mc.. ??? :D
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Eureka skrev:
Skulle ni lånat ut 270.000 kr till en privatperson med ngn slags säkerhet givetvis.. och fått 100.000 kr som tack för det ?

Säg att man lånar 270.000 kr på 12 år och betalar extra 100.000 kr som tack!
2.569 kr/mån blir det m.a.o

Skulle ni gjort det om ni hade obegränsat med pengar .. eller hade så mkt pengar men inte behövde de på de närmsta åren ?

:va

.:EDIT:.

Jag är inte intresserad av låna pengar :) bästa att klargöra det kanske!

Vill bara se er reaktioner !
Om jag kan ta smällen att bli blåst på 270k så skulle jag göra det!
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Eureka skrev:
Skulle ni lånat ut 270.000 kr till en privatperson med ngn slags säkerhet givetvis.. och fått 100.000 kr som tack för det ?

Säg att man lånar 270.000 kr på 12 år och betalar extra 100.000 kr som tack!
2.569 kr/mån blir det m.a.o

Skulle ni gjort det om ni hade obegränsat med pengar .. eller hade så mkt pengar men inte behövde de på de närmsta åren ?

:va

.:EDIT:.

Jag är inte intresserad av låna pengar :) bästa att klargöra det kanske!

Vill bara se er reaktioner !

Nej och åter NEJ!!!

JB
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Jas-95 skrev:
Nej och åter NEJ!!!

JB

Skulle inte heller lånat ut till ngn.. inte idag när man inte ens kan lita på ngn.
Annars skulle jag inte ha problem att låna ut.. hade jag haft bra mkt pengar så hade jag inte brytt mig om att låna ut de utan ge bort dem om de skulle hjälpa ngn annan att bli lycklig, men jag är rätt givmild också.. lite mkt ibland kanske!

Att göra ngn lycklig och se det ger mkt tillbaka! Dessvärre gör inte pengar ngn lycklig i längden, skapar oftast mest problem.

ah17 skrev:
120 000kr sedan mars, det är inte illa!

Mars till Mars.. då har jag ändå hunnit ta B kort, köpt raceställ och alla tillbehör..
Jobbar ju natt så man får slita för pengarna, skall gå över till dagjobb i mars sedan så man kan leva o vara normal igen !
:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top