Ngn som har för mkt pengar :)

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Eureka skrev:
Hur många av er lånar pengar till hojen från banken?

* Har ni hojen i säkerhet ?
* Har ni medlemslån ?


Hur ser man när man köper hoj att inte personen i fråga har hojen som säkerhet för ngt lån som han inte säger.. och den som köper den får all skit om han skiter i att betala sitt lån!

Hur ser man upp för sånt här om man köper begagnat ???

Har du ett "billån" på bank eller handlare med bilen som säkerhet, så ska det finnas en spärr i bilregistret som säger det. vet inte om man kan få det på tjänster man beställer från VV.
Jag brukar gå till en Bolfirma och fråga.

Me frågan är om man tagit ett privat lån som det talas om ovan och man skriver in varan som säkerhet. Det kan man aldrig se, vad händer då?
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
8333:-/år för att ligga ute med 270000:-? Nä, inte en chans, inflationen lär ju äta upp största delen av det.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Super Blackbird skrev:
Har du ett "billån" på bank eller handlare med bilen som säkerhet, så ska det finnas en spärr i bilregistret som säger det. vet inte om man kan få det på tjänster man beställer från VV.
Jag brukar gå till en Bolfirma och fråga.

Me frågan är om man tagit ett privat lån som det talas om ovan och man skriver in varan som säkerhet. Det kan man aldrig se, vad händer då?

Precis det jag menar! Hur fan skall man få reda på att hojen / bilen inte är belånad!
Köpekvitto kan ju ine vara 100% ig heller :va
 

.Zäta.

Kan gå fort ibland =)
Gick med
17 Feb 2005
Ort
Gävle
Hoj
Gul / Svart Såld
Eureka skrev:
Precis det jag menar! Hur fan skall man få reda på att hojen / bilen inte är belånad!
Köpekvitto kan ju ine vara 100% ig heller :va


Det står på reg. beviset. så är det på min bil ...
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Eureka skrev:
Att låna ut privat och att låna privat !
Kompisar mellan och vad det innebär!

08:a :huvet
Åfan, så dum jag är. Du har rätt, att jag inte förstår vad du skriver om beror på att mitt riktnummer på min fasta telefon börjar med 08. Så är det. Det har absolut ingenting med din oförmåga att uttrycka dig i skrift.

Nehej, nu ska jag ut till Stureplan och dricka champagne, umgås med dokusåpakändisar och knacka lantisar, hej svejs!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
sgtpepper skrev:
Åfan, så dum jag är. Du har rätt, att jag inte förstår vad du skriver om beror på att mitt riktnummer på min fasta telefon börjar med 08. Så är det. Det har absolut ingenting med din oförmåga att uttrycka dig i skrift.

Nehej, nu ska jag ut till Stureplan och dricka champagne, umgås med dokusåpakändisar och knacka lantisar, hej svejs!

08 var onödigt.. har själv bott där och 08:eek:r kan vara rätt trevliga, vissa lite sega än andra bara :)
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Eureka skrev:
Hade inte tänkt göra det heller.. men saken är att min kusin fick låna 385.000 kr av en privatperson med 50.000 i ränta!
Alla kanske inte vill låna på bank av andra skäl än att de inte kan ?

Jag skall inte köpa hoj innan nästa år och mina pengar är säkrade tills dess.. har inga anmärkningar och har en hel del sparat .. nog om det!
Tråden handlar lite mer om att det vore kul att se om det verkligen finns personer som lånar ut!

och om ngn har lånat ut!!

Kanske handlar om att de som lånar ut inte vill ha pengar som någon annan kan sno, typ skattmasen eller andra mer ljusskygga typer. Alternativt lånehajar, som använder låntagarens liv som säkerhet.
Hoppas din kusin inte blir sönderslagen om han missar en betalning.
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Tjena..

Mannen... hade jag haft för *mycket* pengar hade du fått 270 000:- utan att låna.. om du hade bra anledning till varför .... :) :tummenupp
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Mr San skrev:
Mannen... hade jag haft för *mycket* pengar hade du fått 270 000:- utan att låna.. om du hade bra anledning till varför .... :) :tummenupp


Helt rätt!
Men den mentaliteten är tyvärr sällsynt! :fatta!
Hade jag haft "obegränsat med pengar" så ser jag ingen anledning till att låna....hade gett bort!
Men hade jag haft pengar som jag hade liggades och inte behövt anv. på 15-20 år så fattar jag inte varför det finns hinder för att låna ut! Du har ju en slags "garanti".....
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Man blir snål automatiskt när man är rik tror jag!
Min bror som är professor i cellenyzmer inom cancerforskningen drar in 38.000:-/mån efter skatt ! Därtill har hans fru som också jobbar med liknande tjänar 31.500:-/mån .. Om man skulle få en japp av honom så vore det kryss i taket :)

Men klart han har ju studerat hela sitt liv och jag beundrar honom för det, dock tycker jag inte han är värd alla de pengar när han har 3 bröder att föda :D
 

sandstream

Guest
Eureka skrev:
Man blir snål automatiskt när man är rik tror jag!
Min bror som är professor i cellenyzmer inom cancerforskningen drar in 38.000:-/mån efter skatt ! Därtill har hans fru som också jobbar med liknande tjänar 31.500:-/mån .. Om man skulle få en japp av honom så vore det kryss i taket :)
Det är en jäkla skillnad på att tjäna ihop pengar och att få pengar.
De jag känner som har gott om pengar och som själva har slitit ihop dem skulle av många kallas snåla.
De som däremot får pengar från sina föräldrar eller som har ärvt pengar brukar ha lättare för att bränna dem.

Att låna pengar privat kan sluta riktigt illa om man har otur.
De som lånar ut pengar kan få för sig att höja räntan under tiden och betalar man inte kanske en kille med väst kommer och knackar på dörren en vacker dag.

Jag är också en infödd 08:a så idag bär det av till Stureplan för lite skön shopping och sen blir det fika med Madde och gänget! :)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Om jag hade haft sådär tokigt mycket pengar, så hade inte min första tanke varit att ge 270k till någon så han kan köpa sig en motorcykel.

Tror det finns andra i världen som är i liiiite större behov av pengar.
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Eureka skrev:
Man blir snål automatiskt när man är rik tror jag!
Min bror som är professor i cellenyzmer inom cancerforskningen drar in 38.000:-/mån efter skatt ! Därtill har hans fru som också jobbar med liknande tjänar 31.500:-/mån .. Om man skulle få en japp av honom så vore det kryss i taket :)

Men klart han har ju studerat hela sitt liv och jag beundrar honom för det, dock tycker jag inte han är värd alla de pengar när han har 3 bröder att föda :D

De e väl typiskt svensk mentalitet.....
Givmildhet existerar inte, egoist beskriver personligheten bättre! :huvet

OBS! Skär inte alla över en kam, men den beskrivningen passar de flesta!
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Lion skrev:
De e väl typiskt svensk mentalitet.....
Givmildhet existerar inte, egoist beskriver personligheten bättre! :huvet

OBS! Skär inte alla över en kam, men den beskrivningen passar de flesta!
Ja det är för jävligt att man inte ens kan få en motorcykel :mad:
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Lion skrev:
De e väl typiskt svensk mentalitet.....
Givmildhet existerar inte, egoist beskriver personligheten bättre! :huvet

OBS! Skär inte alla över en kam, men den beskrivningen passar de flesta!
Herregud! "Svensk mentalitet"? Ofta så brukar man kunna läsa att den "svenska mentaliteten" säger att man minsann inte får vara rik, att svensken är missunsam, jantelagen och så vidare yada yada men nu är det tydligen (enligt dig) så att den "svenska mentaliteten" även innefattar att tjäna bra med stålar men inte ge bort dom? Jag blir förvirrad, hur ska det egentligen vara?

Varför i helvete skulle någon som tjänar hyffsat (38 lakan i månaden efter skatt är trevligt, men det är ju inte hysteriskt) automatiskt ge bort stålar till sin brorsa så att han kan köpa sig en motorcykel?!?!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
eus skrev:
Ja det är för jävligt att man inte ens kan få en motorcykel :mad:

Hade jag haft enormt mkt pengar så hade jag delat ut minst hälften av dem till er på sporthojsforum .. då kunde alla träffas och ta ledigt utan betalning några veckor och åkt ner till europa med våra hojar och haft kul !!
Det ser jag fan så mkt roligare än att ha 2 miljoner på banken!

Men det är ju jag det :yoparty

Nästa sommar kommer jag köpa min R1:a och det kommer göras utan bank. VIll jag ha hoj detta år måste jag låna och ha ett lån att betala på känns inte kul! Det är så lät att låna och att låna mer än man behöver.. man kan komma in i en fälla typ spelberoende tror jag av att låna pengar och det vill man inte riskera, bättre vänta ett år så man kan köpa hojen cash.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
sgtpepper skrev:
Herregud! "Svensk mentalitet"? Ofta så brukar man kunna läsa att den "svenska mentaliteten" säger att man minsann inte får vara rik, att svensken är missunsam, jantelagen och så vidare yada yada men nu är det tydligen (enligt dig) så att den "svenska mentaliteten" även innefattar att tjäna bra med stålar men inte ge bort dom? Jag blir förvirrad, hur ska det egentligen vara?

Varför i helvete skulle någon som tjänar hyffsat (38 lakan i månaden efter skatt är trevligt, men det är ju inte hysteriskt) automatiskt ge bort stålar till sin brorsa så att han kan köpa sig en motorcykel?!?!

ehum... blanda inte in mig här nu :) Jag skulle inte ta emot en hoj gratis som jag inte betalat! Och tråden gäller inte att jag inte har råd till hoj.. om man kunde läsa allt istället :tungan

Det jag reagerar på t.ex min bror som tjänar dessa pengar som han på sätt & vis är värd med tanke på att han levt på nudlar i 20 år och läst i skola under mer än 35 år så visst skall han ha mer än ngn som jobbar med montering i fabrik där ingen utbildning krävs.

Men: Min mor t.ex har inte en enda tandfena kvar... det har sänkt henne till backen och hade jag haft stålarna hade jag inte tvekat ge henne perngar för att sätta in nya tänder som lätt kostar över 35.000 kr... där kommer min ror in i bilden!! varför jag är lite sur är att han inte kan göra det för sin egen mor.. jag menar hade jag den inkomsten så hade jag inte ens funderat över det! Det är liksom en själklarhet.. Varför skall man ha så jävla mkt pengar och bli helt omänsklig.. jag ser det mer & mer folk som äger mer pengar än ngt annat här i Världen och det enda de bryr sig om är att tjäna mer, att vara ödmjuka och mänskliga är inget de klarar av tydligen samtidigt.

Jag säger inte att man skall ge bort sina pengar till vem som helst!

Men hade ni inte betalat så eran mor kunde få tänder om ni hade möjlighet till det utan det skulle påverka eran livskvalité ?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Eureka skrev:
ehum... blanda inte in mig här nu :)
Jag svarade mest på Lions inlägg, det var du själv som började prata om att få en hoj av din brorsa :).

Men: Min mor t.ex har inte en enda tandfena kvar... det har sänkt henne till backen och hade jag haft stålarna hade jag inte tvekat ge henne perngar för att sätta in nya tänder som lätt kostar över 35.000 kr... där kommer min ror in i bilden!!
Där håller jag med dig, om det är som du skriver så är det dåligt minst sagt, men när Lion började yra om snålhet och så vidare så handlade det om att ge bort pengar för att köpa en hoj, inte för att laga tänder, det är lite skillnad...

Men hade ni inte betalat så eran mor kunde få tänder om ni hade möjlighet till det utan det skulle påverka eran livskvalité ?
Absolut, det hade jag gjort. Men det är ju lite svårt att uttala sig om din brorsas motiv utan att han har fått göra sig hörd.
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
sgtpepper skrev:
Herregud! "Svensk mentalitet"? Ofta så brukar man kunna läsa att den "svenska mentaliteten" säger att man minsann inte får vara rik, att svensken är missunsam, jantelagen och så vidare yada yada men nu är det tydligen (enligt dig) så att den "svenska mentaliteten" även innefattar att tjäna bra med stålar men inte ge bort dom? Jag blir förvirrad, hur ska det egentligen vara?
Hmmm, jag har inte påstått att svensken tjänar bra med pengar. Tvärt om, det är många som får mindre än de förtjänar! Med däremot finns det rika svenskar, och bland dem existerar inte generositet!

sgtpepper skrev:
Varför i helvete skulle någon som tjänar hyffsat (38 lakan i månaden efter skatt är trevligt, men det är ju inte hysteriskt) automatiskt ge bort stålar till sin brorsa så att han kan köpa sig en motorcykel?!?!
Heheheh......jag kan inte tala om vad andra ska göra, men JAG hade utan 1 sek. tvekan gett bort överblivna pengar till min egna bror (självklart beror det på vad han ska göra med pengarna) om han skulle vilja ha en motorcykel.....
Förstår inte dem som sitter på 200.000kr och uppåt, och tvärvägrar att ens LÅNA ut pengar till familjemedlemmar. :näsblod
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Lion skrev:
Hmmm, jag har inte påstått att svensken tjänar bra med pengar. Tvärt om, det är många som får mindre än de förtjänar! Med däremot finns det rika svenskar, och bland dem existerar inte generositet!
Du skrev ordagrant att det var en "typiskt svensk mentalitet" och att "givmildhet inte existerar". Det tycker jag är konstigt med tanke på Tsunami-insamlingarna där svenska folket skänkte enormt mycket samt det faktum att vi har bland de högsta skatterna i världen vilket innebär att vi som tjänar pengar är jävligt generösa mot de som inte gör det.

Förstår inte dem som sitter på 200.000kr och uppåt, och tvärvägrar att ens LÅNA ut pengar till familjemedlemmar. :näsblod
Det beror väl för fan på omständigheterna. 200 000 är inte en ocean av pengar. Kanske har personen sparat dessa under flera år för att ha som insats i ett bostadsköp eller köp av en ny bil och så kommer en osnuten släkting med dålig kontroll över pengar och vill låna "för att starta upp en pangbra affärsidé", varför skulle man då vara tvungen att låna ut, enbart pga släktband?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top