Ngt som stör mig enormt mkt! (försvara er gärna?)

Henken

Guest
En del människor på detta forum skrämmer mig, andra gör mig direkt konfunderad och ett fåtal får mig att tappa tron på mänskligheten. Övriga är :tummenupp

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag vill veta vad Bärgren har att säga om det här. Innan dess tänker jag inte yttra mig.

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Miljö hit o dit, snälla!
Kan vi inte bara förbjuda bilar istället? Inga utsläpp alls ju. Förbjuda lampor, leva som på stenåldern så ordnar sig klimatet! Yes!

Men hur kul är det?

Sänk priset på bensin så jag kan köra fler onödiga rundor på min 5000kronors lön, fan alltså ;S , ja kommer aldrig o bry mig om miljön.. jag är en sån där typsik person som verkligen skiter i sånt, ja lever här o nu..

kan man tycka vad man vill om =)

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ett av IM´s "klurigare" inlägg:D

Jag som ser saker på plats så att säga kan berätta att vad som skett pga den dyra bensinen/dieseln är att Sverige har en mkt föråldrad bilpark jämfört med andra länder.

Att vi sedan föredrar större bilar (jag då) beror på att man bara väntar på att klippa en älg, björn eller vad som nu kutar upp på vägen medan man försöker hålla sig mellan vajerräckna körande på en väg med 2dm snö (E4:an).

Jag ser då en ny trend att folk ser till att köpa sig en äldre bil och då gärna före 1989 då de senare kostar så mycket mer att hålla igång pga katalysatorer, lambdasonder, ventiltätningar osv går sönder.

Det är så konstigt att ingen begriper att folk har en viss summa pengar att lägga på fordon och dess kringkostnader, blir bränslet dyrare spar man in på bilen, dvs äldre bil och frågan är då på vilket sätt det gagnar miljön:huvet
Transportbehoven minskar INTE pga höjda bränsle priser och den enda nöjeskörningen jag gör som Norrlänning är med MC och de turerna är få jämfört med de gånger jag kör för att flytta arslet från A till B med MC och jag tillhör nog ändå den andel Norrlänningar som har råd att nöjesköra men det är helt enkelt inget man gör med bil.

Jag tror att bästa sättet att se till att sverige får en miljövänligare fordonspark är att sänka förmånsvärden på speciellt miljövänliga fordon så att de största nybilsköparna (företagen) väljer dessa fordon, dessa hamnar i förlängningen hos "folket" och på så vis förnyas fordonsparken.

Att genom höga priser försöka minska bilismen ger bara resultat där det finns alternativ (läs storstäder)och i större delen av vårt avlånga land är lokaltrafiken i princip obefintlig och därför inget alternativ till bilen. Om vi vänder på det, varför skall jag behöva subventionera SL-lokaltrafik så att ex. vis stockholmare skall kunna transportera sig för en bråkdel av min kostnad som då till mer än 75% beror på olika "fyndiga" skatter när jag inte har något annat alternativ än att ställa mig i bostadskön för att flytta till Stockolm.

Nej jag tycker att vi i Sverige inte har fattat att vad vi gör här har så liten betydelse globalt när ex.vis Kinas bilpark ökar med HELA Sveriges totala park per år:huvet Privatbilismen är alla regeringars mjölkko, skillnaden är bara skälen man anger varför just den skall mjölkas igen. Appropå kor, de är ju större miljöbovar än bilar då de släpper ut metan som är nästan 10ggr värre växthusgas än koldioxid, nej inför ko och häst "katalysator" som oskadliggör deras i flera avseenden hemska utsläpp:D

Last edited:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Räknas Öland som glesbygd :va
I så fall kan jag vara med i diskussionen jag med...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Absolut inget emot stockholm och göteborg och andra större städer men flytta dit för att tjäna mer då man t ex får betala 850 000 för en 1:a på 25 kvadrat lockar verkligen inte :gnissla speciellt inte med tanke på att i just mitt yrke är det svårt att bli "miljonär" men inom vården jobbar man knappast för pengarnas skull.

Intressant vad som i andras ögon är dyrt är billig hos andra och att man utifrån sina egna förutsättningar prioriterar olika. Ska snart flytta till en hyreslägenhet på över 100 kvadrat, några vänner tycker månadshyran är dyr men hur man än vrider och vänder på det så blir det billigare än att, som jag bodde förut, bo på landet; inget köp av gräsklippare, trädgårdsutrustning, reperationer, bilkostnader och framförallt inget låna då den hyrs.:)

Finns både för och nackdelar med att bo/jobba i storstad vs landet, jag är glad att jag provat båda och således nu gjort mitt val att "här" vill jag stanna, här finns även :kär något som säkert gör att många flyttar till storstan/landet. En tryggare uppväxt för barn vet jag är en orsak till att många vill flytta till landet ( därför farsan o morsan flyttade från skövde till Hjo när man var en :rullandeu o se hur det gick:rolleyes: )

:banana skövde har för övrigt fått storhetsvansinne, här ska b la byggas äventyrsbad http://www.nyaarenaskovde.se/, en stad som jag och många andra i början av 90-talet tyckte hade en "död" centrumtkärna börjar nu äntligen "vakna till liv". 1 timme med tåg till götet och 2,5h till fjoll..förlåt stockholm, perfekt.

Bifogat

• Gata_Nattbild_over_Skovde_380x139.jpg
    Gata_Nattbild_over_Skovde_380x139.jpg
    98.9 KB · Visningar: 52
Last edited:

IronMike

Guest
jag förstår mig inte bara på medel-svennen som klagar så mkt över utgifter, när denne bor gratis, har lägre premier - men ändå samma förmåner.

det är samma land, men ändå så stora klyftor.

inte undra på att berra med vanligt kneg i älvsbyn har råd med kåk vid havet, K7a, volvo V70 T5 och pengar över till nöjen och utbyggnad....och ändå får man höra dagligt gnäll i media om höjd bensinskatt mm -från folk i glesbygden, medn folk centralt "gillar läget" :S

Inte fan gnäller jag... har en liten 2a nära stan på 40 kvadrat, kostar mig 2013:- i hyra 4 lax i ränta & femhundring i amortering, dvs 6500:- för boendet per mån. Men inte gnäller jag över ökat bensinskatt eller ekonomi i övrigt, och då har jag ett kneg som ger samma betalt i norr som i söder.

Jag tror att bästa sättet att se till att sverige får en miljövänligare fordonspark är att sänka förmånsvärden på speciellt miljövänliga fordon så att de största nybilsköparna (företagen) väljer dessa fordon, dessa hamnar i förlängningen hos "folket" och på så vis förnyas fordonsparken.
håller med dära...

synd bara att politikerna tror på "vinst" genom tullar här nere, att de ska förespråka miljö mm...

de 3,8 miljarder som utrustningen kostar + de 50-60 anstälda på heltid som krävs....de hade lika gärna kunnat göra kommunala medel helt gratis..

Åka buss & tåg gratis inom stockholm, då skulle det göra kommunala medlen intressanta. Men istället drar man ut på det till smärtgränsen, för at sen höja lite, å lite till å lite tilll...

Istället för den dyra utrustningen, ge större städer gratis kommunala medel..samtidigt som man ger glesbygden en rabbat, i form av att man inte höjer skatten! Snarare sänka skatten. Sänkt skatt till glesbygden, och gratis kommunal medel för folk i tätort, rättvist.

:va

Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
jag förstår mig inte bara på medel-svennen som klagar så mkt över utgifter, när denne bor gratis, har lägre premier - men ändå samma förmåner.

det är samma land, men ändå så stora klyftor.

inte undra på att berra med vanligt kneg i älvsbyn har råd med kåk vid havet, K7a, volvo V70 T5 och pengar över till nöjen och utbyggnad....och ändå får man höra dagligt gnäll i media om höjd bensinskatt mm -från folk i glesbygden, medn folk centralt "gillar läget" :S

Inte fan gnäller jag... har en liten 2a nära stan på 40 kvadrat, kostar mig 2013:- i hyra 4 lax i ränta & femhundring i amortering, dvs 6500:- för boendet per mån. Men inte gnäller jag över ökat bensinskatt eller ekonomi i övrigt, och då har jag ett kneg som ger samma betalt i norr som i söder.

håller med dära...

synd bara att politikerna tror på "vinst" genom tullar här nere, att de ska förespråka miljö mm...

de 3,8 miljarder som utrustningen kostar + de 50-60 anstälda på heltid som krävs....de hade lika gärna kunnat göra kommunala medel helt gratis..

Åka buss & tåg gratis inom stockholm, då skulle det göra kommunala medlen intressanta. Men istället drar man ut på det till smärtgränsen, för at sen höja lite, å lite till å lite tilll...

Istället för den dyra utrustningen, ge större städer gratis kommunala medel..samtidigt som man ger glesbygden en rabbat, i form av att man inte höjer skatten! Snarare sänka skatten. Sänkt skatt till glesbygden, och gratis kommunal medel för folk i tätort, rättvist.

:va

visst, bra för miljön skulle det vara men ingenstans där får ju staten igen några pengar= höjd skatt o gissa om folk skulle börja gnälla då...

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Norröver bor många i hus, eller gårdar, som kan ha ärvts i generationer. Dom ligger sällan centralt.

Dessutom skiljer sig arv och miljö sig avsevärt från tex. Stockholm.

Många är uppväxta med jakt, fiske, och naturen runt husknuten, och att då bosätta sig i lägenhet är för oss en lika lockande tanke som det kanske är för dig att vara utan mc.

Dessutom är en lägenhet i centrala Arjeplog inte att jämföra med en lägenhet i centrala Stockholm.

-Möjligtvis kan man jämföra det med en lägenhet i centrala Örbyhus. (Ja, jag vet att det tillhör Uppsala).

Även om man bor i centrala Arjeplog finns det med all säkerhet inte arbete i centralorten, utan man är hänvisad till dom få arbetstillfällen som erbjuds, ofta på annan ort.

Att gå och köpa mjölk och limpa är minsta problemet.

Att dom dessutom lägger ner skolor på löpande band gör ju inte direkt situationen enklare.

:tummenupp Benägen å hålla med dej i de du skriver, bara se på Nordasntig hur dom rumsterar om där och hur många de är som pendlar dagligen allt mellan 3-15 mil (enkel resa).
Att åka till affären för en vän till mej är att åka en resa tur och retur på 3 mil. Så man handlar de man behöver sen får man vara utan om man glömt något...
Själv var jag bortskämd under min uppväxt, bodde på en udde men hade bara 5 min till affärer, skola osv :)

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Det är ju ändå billigare att åka buss, t-bana än att åka bil. Köper man månadskort så blir det billigare, kan inte vara dyrare

kostar ett månadskort 700 kr nu?
700 kr på 30 dagar... åka hur mkt du vill vart du vill i princip

de 700 kr är ganska snabbt slut enbart på bensin på några få dagar, fast man åker samma sträckor dvs 3-4mil till jobbet kanske tur o retur och så lite köbildning

Varför jag åker bil är för det är bekvämt dvs jag är lat.

Då är det bara punga ut eller?

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3177390 Det är ju ändå billigare att åka buss, t-bana än att åka bil. Köper man månadskort så blir det billigare, kan inte vara dyrare

kostar ett månadskort 700 kr nu?
700 kr på 30 dagar... åka hur mkt du vill vart du vill i princip

de 700 kr är ganska snabbt slut enbart på bensin på några få dagar, fast man åker samma sträckor dvs 3-4mil till jobbet kanske tur o retur och så lite köbildning

Varför jag åker bil är för det är bekvämt dvs jag är lat.

Då är det bara punga ut eller?
Du förstår visst inte hur GLEST det är med turerna här i Norrland. På vissa ställen så går det två bussar, 06:00 och 17:00 och har man tur går det nån tur extra DIT. Hur tror du att folk ska kunna ta bussen när det knappt går några? Och dom som går, tror du dom går i närheten av där folk bor? :va

Funkar inte riktigt likadant med "månadskort" här i Norrland. Här får vi rabatt ju mer vi åker. Åker man varje dag har man efter en måndag full rabatt. Man får ut rabatt på kortet om man väljer att åka någon annan tur än den förprogramerade turen på kortet. Men man har inte valfri mängd resor för en fast kostnad här.
Pendlar man mellan Sundsvall och Härnösand så kostar en resa vanligtvis 73:- kontant , maxpris med busskort 65,7:- och med maxrabatten så kostar det 26,43:- och det är vid 40 resor på 30 dagar. Då landar man på 1057:- med full rabatt. Det är enbart till och från jobbet, sen tillkommer kostnad för dom som ska ta sig in till bussstationen i S-vall/H-sand och det är mest för dom som jobbar centralt som det funkar. Tyvär så har inte alla möjligheten att ta bussen pga sina arbetstider. Det går inte en buss varje kvart här :rolleyes: Sen finns det folk som inte vill spendera 14 timmar ifrån sin familj som väljer bilen framför bussen, men dom måste verkligen vara dumma :gnissla

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
:tummenupp Benägen å hålla med dej i de du skriver, bara se på Nordasntig hur dom rumsterar om där och hur många de är som pendlar dagligen allt mellan 3-15 mil (enkel resa).
Att åka till affären för en vän till mej är att åka en resa tur och retur på 3 mil. Så man handlar de man behöver sen får man vara utan om man glömt något...
Själv var jag bortskämd under min uppväxt, bodde på en udde men hade bara 5 min till affärer, skola osv :)

Jag vet. Bor själv i Gnarp... Var i Nordanstig tänkte du på?

Här i Gnarp är vi ändå rätt bortskämda med tanke på att vi bara har 4 mil till både Sundsvall och Hudik, och X-tåget precis utanför dörren.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag vet. Bor själv i Gnarp... Var i Nordanstig tänkte du på?

Här i Gnarp är vi ändå rätt bortskämda med tanke på att vi bara har 4 mil till både Sundsvall och Hudik, och X-tåget precis utanför dörren.

Ja de där är FUSK de :D
Själv är jag uppvuxen i lilla Bergsjö och de var lite jobbigt med bussarna men jisses nu mera är de väll varannan timme eländet går till och från Hudik.
Om inte mer sällan på dagarna men morgon och efm går di lite tätare eftersom folk ska till och från skola och jobb :)

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Tröttnat..
Själv är jag uppvuxen i lilla Bergsjö och de var lite jobbigt med bussarna men jisses nu mera är de väll varannan timme eländet går till och från Hudik.
Om inte mer sällan på dagarna men morgon och efm går di lite tätare eftersom folk ska till och från skola och jobb :)
Men Hallå!!
Lilla Hassela då..Om jag minns rätt gick det bara 3 bussar per dag till Hudiksvall...På söndagen gick det 0 bussar...

Vilken tragisk uppväxt..:D

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Men Hallå!!
Lilla Hassela då..Om jag minns rätt gick det bara 3 bussar per dag till Hudiksvall...På söndagen gick det 0 bussar...

Vilken tragisk uppväxt..:D

:7peta MEN då du ska alltid vara värre :crash Fast du har rätt, och inte är de nå bättre nu heller med bussar från Hassela och till sivelationen :D

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited

Coolt! Jag kollade på ett hus på Lappstugevägen i torsdags. Kanske blir Bäschö-bo, jag! :yoparty

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport

Jag menade naturligtvis dom som bor i tätort dvs sthlm:are som åker bil men kan lika gärna åka bil, det är oftast lathet som spelar roll. inte att det är dyrt att åka buss för det är dyrare att åka bil.

Skulle varit noggrannare i inlägget. sry

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...