Ngt som stör mig enormt mkt! (försvara er gärna?)

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3177720 Jag menade naturligtvis dom som bor i tätort dvs sthlm:are som åker bil men kan lika gärna åka bil, det är oftast lathet som spelar roll. inte att det är dyrt att åka buss för det är dyrare att åka bil.

Skulle varit noggrannare i inlägget. sry
Absolut, kan inte göra annat än att hålla med där!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Det va ett jävla gnäll, lär ju kosta 300 kr att läsa den här tråden istället för att jobba.. (har läst tre inlägg över min lunch nu ska jag jobba så sluta gnäll.)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du förstår visst inte hur GLEST det är med turerna här i Norrland. På vissa ställen så går det två bussar, 06:00 och 17:00 och har man tur går det nån tur extra DIT. Hur tror du att folk ska kunna ta bussen när det knappt går några? Och dom som går, tror du dom går i närheten av där folk bor? :va

Funkar inte riktigt likadant med "månadskort" här i Norrland. Här får vi rabatt ju mer vi åker. Åker man varje dag har man efter en måndag full rabatt. Man får ut rabatt på kortet om man väljer att åka någon annan tur än den förprogramerade turen på kortet. Men man har inte valfri mängd resor för en fast kostnad här.
Pendlar man mellan Sundsvall och Härnösand så kostar en resa vanligtvis 73:- kontant , maxpris med busskort 65,7:- och med maxrabatten så kostar det 26,43:- och det är vid 40 resor på 30 dagar. Då landar man på 1057:- med full rabatt. Det är enbart till och från jobbet, sen tillkommer kostnad för dom som ska ta sig in till bussstationen i S-vall/H-sand och det är mest för dom som jobbar centralt som det funkar. Tyvär så har inte alla möjligheten att ta bussen pga sina arbetstider. Det går inte en buss varje kvart här :rolleyes: Sen finns det folk som inte vill spendera 14 timmar ifrån sin familj som väljer bilen framför bussen, men dom måste verkligen vara dumma :gnissla

Det är likförbannat gnäll. Innan jag lyckades få en kanonlägenhet i närförort till Sthlm så pendlade jag 30 mil om dagen, vilket innebar 4 timmar resväg och det kostade mig 37000:-/år. Nu ökade jag min månadslön så mycket genom att jobba i Sthlm och bo utanför så det lönade sig iaf, men inte fan var det kul inte. Men det är ju bara att anpassa sig, sitter man där uppe i norr och gnäller så är det ju bara att flytta. 90% av rikets befolkning bor ju här nere i söder utan problem så jag tror inte ni norrlänningar skulle dö av att bo här heller.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Han är från Sthlm, dom är insnöade och har ingen aning om vad som händer där T-banan slutar :rolleyes:

Nej precis, för alla 08:eek:r har varit det sen födseln? Det är inte många "äkta" stockholmare i den här stan längre, man undrar ju vad som fick dem att flytta?

Och utanför tuben händer ingenting, det är därför det är billigt att bo där!

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Coolt! Jag kollade på ett hus på Lappstugevägen i torsdags. Kanske blir Bäschö-bo, jag! :yoparty

Ååå :va undra vems hus du ska kolla på då :)

I Bächö kan du ju inte bo..Då blir du ju lika knäpp som Kakan:tungan :D

:huvet hörru jag är mer normal än Hassela bona i alla fall :tungan :arsele

Äääääsch... Det har ju inte med orten att göra, utan kommunen. Här i Nordanstig är vi ju som vi är! :tungan

:nicka

Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jodå, det har med orten att göra..snart blir du en riktig Bäschöpannkaka:D :tungan

Det låter bra, det. Jag tyckte det var riktigt nice där. :)

Ååå :va undra vems hus du ska kolla på då :)

:huvet hörru jag är mer normal än Hassela bona i alla fall :tungan :arsele

:nicka

Hahaha! Dena eviga "rivalitet" mellan Hassela och Bergsjö. :yoparty :D

Huset: http://w4.objektdata.se/pregen/447/...471447&pregen=1&GID=OBJ2170_843471447&imgId=1

Dock begär dom kraftigt överpris, men prutar dom en 200´ så kan vi börja diskutera. :)

Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3177844 Det är likförbannat gnäll. Innan jag lyckades få en kanonlägenhet i närförort till Sthlm så pendlade jag 30 mil om dagen, vilket innebar 4 timmar resväg och det kostade mig 37000:-/år. Nu ökade jag min månadslön så mycket genom att jobba i Sthlm och bo utanför så det lönade sig iaf, men inte fan var det kul inte. Men det är ju bara att anpassa sig, sitter man där uppe i norr och gnäller så är det ju bara att flytta. 90% av rikets befolkning bor ju här nere i söder utan problem så jag tror inte ni norrlänningar skulle dö av att bo här heller.
Vart hade du tänkt att alla i "NORR" skulle flytta då :va
Sånna där kommentarer är ju så otroligt korkade och dumma så jag vet inte vad.

Ta t.ex reda på hur många företag det finns som gör takstolar i trä här i Sverige. Ett av företagen finns i Kalix och tro det lr ej men dom har levererat takstolar till bygget av Lidingö centrum... Så om ingen hade bott i norrland, hade det funnits något centrum i Lidingö? Det kan ju du sitta och fundera på!!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ta t.ex reda på hur många företag det finns som gör takstolar i trä här i Sverige. Ett av företagen finns i Kalix och tro det lr ej men dom har levererat takstolar till bygget av Lidingö centrum... Så om ingen hade bott i norrland, hade det funnits något centrum i Lidingö? Det kan ju du sitta och fundera på!!

För det första är Lidingö Centrum helt klart värt att skrota för det är typ Pressbyrån och en Hälsokostaffär och för det andra är man inte måttligt naiv om man tror att det i en marknadsekonomi inte skulle gå att frambringa en annan takstol. :lol
Förresten är de säkert billigare och bättre om de görs i t.ex. Polen och inte av någon bortskämd, halvalkad LO-mupp i Torneå.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3178970 För det första är Lidingö Centrum helt klart värt att skrota för det är typ Pressbyrån och en Hälsokostaffär och för det andra är man inte måttligt naiv om man tror att det i en marknadsekonomi inte skulle gå att frambringa en annan takstol. :lol
Förresten är de säkert billigare och bättre om de görs i t.ex. Polen och inte av någon bortskämd, halvalkad LO-mupp i Torneå.
:dummer

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj

Och du säger att min kommentar var korkad? Det är ju inte raketforskning att bygga en takstol direkt. Skulle det nu vara så förbannat bra betalt och nödvändigt att bygga takstolar så tror du inte att en snickare i Sthlm hade gjort det då?

Jag är själv värmlänning (från en för detta bruksort som lades ned och stan dog) från början och har bott ett bra tag i västmanland innan jag flyttade till Sthlm. Varför tror du jag bor i Sthlm? Kan det vara för att jag inte pallar att sitta i en håla på landet och gnälla tro?

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3179328 Och du säger att min kommentar var korkad? Det är ju inte raketforskning att bygga en takstol direkt. Skulle det nu vara så förbannat bra betalt och nödvändigt att bygga takstolar så tror du inte att en snickare i Sthlm hade gjort det då?

Jag är själv värmlänning (från en för detta bruksort som lades ned och stan dog) från början och har bott ett bra tag i västmanland innan jag flyttade till Sthlm. Varför tror du jag bor i Sthlm? Kan det vara för att jag inte pallar att sitta i en håla på landet och gnälla tro?
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=404

Uppenbarligen bor det inga raketforskare i 08-området iaf :tummenupp

Klart en snickare kan göra det, men det är inte en takstol som är P-märkt så ha så kul när det kommer oväntat mkt snö en vinter och snickarn sparade in en gnutta i kostnad :gnissla :gnissla

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Det låter bra, det. Jag tyckte det var riktigt nice där. :)

:rolleyes: Klart de är se på mej jag är en välanpassad tös :D

Hahaha! Dena eviga "rivalitet" mellan Hassela och Bergsjö. :yoparty :D

Ja vi ska ju inte börja diskussionen om alla orter i Nordagstig som har krigat sins emmelan :D

Huset: http://w4.objektdata.se/pregen/447/...471447&pregen=1&GID=OBJ2170_843471447&imgId=1

Dock begär dom kraftigt överpris, men prutar dom en 200´ så kan vi börja diskutera. :)

:) Huset är fint och du får en bra trägård :)
Men visst var de ett överpris för de de håller jag med om. (japp jag kolla upp på Hemnet ;))

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.

Håller med dej, jag tror storstäderna glömmer hur bortskämda de är med bussar, tunnelbana, spårvagnar osv. De gör inte mej heller något att pendla 30 min - 50 min men på glesbygden har dom oftast inte något val.
Sen är de nog även så att många verkar tro att alla företag ligger i storstäderna MEN många bra företag ligger på glesbygden för de är biligare hyror för ett företag. Jag är glad för alla som vill bo kvar i de små samhällena oavsett vart i landet. De är dom som gör de stora jobbet. MEN varför ska de lida när regeringen höjer bensinpriser och skatter hela tiden??

:confused: Ja jisses vad är de med folk :va Kan ALLA inse att NORRLAND (och även södra delen av detta land) har MÅNGA glesorter där de kanske går 2 bussar / dag. Och oftast så går den på huvudgatan genom de samhället (de samhället kan bestå av 5 hus i norr och även på vissa ställen i söder)

Hur kan man överleva när mer och mer av lönen går åt till bensin för att ta sig till och från jobbet, dagis, affären osv. Många kanske har 1-5 mil till närmsta ica eller dagis. :va Hur kan de vara gnäll av de som bor på glesorter när dom kämpar för att kunna bo kvar i sin hembyggd och hålla den levande...

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Jävla i-lands problem är vad det är. Men visst kan det tyckas dumt att höjabensinskatt av orsaker som bevisligen är fel. Sen vem det drabbar värst är väl skitsamma. Gillar man inte nackdelarna med att bo i Sthlm så kan man dra, gillar man inte nackdelarna med att bo i Norrland så kan man dra. PunGt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...