Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om man ska ha en Honda, så vilken? Vilken Honda är mest Honda?
CB900?
VFR?
CBR900?
Goldwing?

NS400, CB1100, VF1000R och RC30 är ju riktiga ikoner, men lite över min förmåga.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag började min mc karriär på 90talet. Så utan tvekan säger jag Fireblade. Fortfarande snygga och var före sin tid när dom kom.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
VFR750 -87 eller liknande.
När Honda tar i från tårna för att komma tillrätta med tekniska problem så blir det såhär.
Sådan behöver man en.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag började min mc karriär på 90talet. Så utan tvekan säger jag Fireblade. Fortfarande snygga och var före sin tid när dom kom.
VFR750 -87 eller liknande.
När Honda tar i från tårna för att komma tillrätta med tekniska problem så blir det såhär.
Sådan behöver man en.
Att CBR verkligen var före sin tid är det ingen tvekan om. Särskilt jämfört med hur konkurrensen såg ut 1992. CBR900 verkar kunna användas till vad som helst. Det är bara det där med 16-tumshjulet...

VFR fångade mitt intresse 1994. Den generationen såg ut som om framljusen kom från en 24-timmarshoj. Tror dock att jag helst skulle välja en 800 98-01.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
VFR fångade mitt intresse 1994. Den generationen såg ut som om framljusen kom från en 24-timmarshoj. Tror dock att jag helst skulle välja en 800 98-01.
Gen 5 800 98-01 är väl den mest eftertraktade tror jag, det är sista generationen med kugghjulsdrivna kamaxlar. Från -02 och framåt är det kamkedja och V-tech som gäller.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gen 5 800 98-01 är väl den mest eftertraktade tror jag, det är sista generationen med kugghjulsdrivna kamaxlar. Från -92 och framåt är det kamkedja och V-tech som gäller.
Va? Det var ju just kugghjulskammar (och kanske enkelsvingen) som var kännetecknet för VFR? Gäller det även 2014 och senare?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Va? Det var ju just kugghjulskammar (och kanske enkelsvingen) som var kännetecknet för VFR? Gäller det även 2014 och senare?
Jag såg att jag råkade skriva -92, det skulle vara -02 så jag rättare mitt inlägg. Men från dess är det, så vitt jag känner till kamkedja och V-tech som gäller för alla VFR.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Att CBR verkligen var före sin tid är det ingen tvekan om. Särskilt jämfört med hur konkurrensen såg ut 1992. CBR900 verkar kunna användas till vad som helst. Det är bara det där med 16-tumshjulet...

VFR fångade mitt intresse 1994. Den generationen såg ut som om framljusen kom från en 24-timmarshoj. Tror dock att jag helst skulle välja en 800 98-01.
Reservdelar från ett av Hondas lager kan bli en svårknäckt nöt tyvärr, om du bestämmer dig för en tidig fireblade.
Mitt förslag är ändå Fireblade.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om man ska ha en Honda, så vilken? Vilken Honda är mest Honda?
CB900?
VFR?
CBR900?
Goldwing?

NS400, CB1100, VF1000R och RC30 är ju riktiga ikoner, men lite över min förmåga.

Snabbaste 750n 1983.
Kawa 750 var snabbast 1980-81.

1984 eller om det var -83 blev jag frånåkt av en VFR med skjuts. Vid 180 gav jag upp.

1984 kom GPZ750 Turbo vilket var fusk.

Fast jag håller med om CBR900-RR 👍
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
För min del har jag alltid fallit för europeiska rambyggen/kompletta chassin med olika motorval eller lågserieproducerade sporthojar. Det har blivit allt från Moto Martin, Nico Bakker, Rickman, Hejira, NC24, Ducati-byggen etc. På senare tid har det bara blivit mer och mer men inga försäljningar så man får väl kalla sig för en samlare då🙂
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top