Ni med dual sport och äventyrshojar, vad gör ni med dem?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag undrar genuint, ni som har dual sport/äventyrshojar, eller generellt landsvägsreggade hojar som är byggda för offroadkörning, hur kör ni dessa hojar? Köra lagliga endurospår med en 1290 adventure eller en tiger 1200 funkar ju inte riktigt så bra. Vad har dessa hojar för användningsområde i verkliga livet i Sverige där det är t.o.m. olagligt att köra på många ”slingor” i skogen?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill själv prova en sådan hoj men har noll erfarenhet av att bruka en sån. Har enbart kört landsväg och har inga vänner som kör offroadhojar på gata!

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Man ser sällan en 1290SA eller en 1250GS i nåt endurospår.
Merparten av milen och tiden som läggs med dessa är på asfalt och resten grus.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag undrar genuint, ni som har dual sport/äventyrshojar, eller generellt landsvägsreggade hojar som är byggda för offroadkörning, hur kör ni dessa hojar? Köra lagliga endurospår med en 1290 adventure eller en tiger 1200 funkar ju inte riktigt så bra. Vad har dessa hojar för användningsområde i verkliga livet i Sverige där det är t.o.m. olagligt att köra på många ”slingor” i skogen?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill själv prova en sådan hoj men har noll erfarenhet av att bruka en sån. Har enbart kört landsväg och har inga vänner som kör offroadhojar på gata!

Tja, efter 6000 mil på Adventurehoj:

Den används till allt. Inte i endurospår men till att ta mig till intressanta platser oavsett vägens eller ibland stigens beskaffenhet. Lika bra till 100 mil motorväg som till att köra upp till den där masten för att avnjuta kaffet med utsikt. Ensam eller 2 pers+packning för två veckor.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
99% asfalt. Varför en äventyrshoj (R1200GS)? Jo, för att den är lagom hög för mig, både från marken och mellan sadel o fotpinnar (med sadeln i högsta läget). Åldern (min - inte hojens) tar ut sin rätt, jag får ont i knäna av att böja för mycket.
Hade jag haft möjlighet att klämma ihop mig som förr om åren så hade jag fortsatt köra Ducatis hypersport-modeller. 1200S:en funkar att köra för den är ganska stor, men kör inte så långa stunder i taget.
PS. GS:en är mycket kompetent som kurvätarhoj, bara man väljer rätt däck

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har en 1250GSA mest för att kunna svänga in på en grusväg spontant utan att vara för nervös, kunna packa för långresa, sambon kunna åke med. Det kan man med en lanssvägshoj också såklart men GSA'n är inte lika ömtålig. Jag sa förut att en Gubb-boxer skulle jag aldrig köpa. Efter att provkört en ( tyvärr ) tyckte jag den va så skön att köra så jag köpte. När jag kör min ZX6R som man sitter dubbelvikt på inser man vad gubb-boxern är bekväm.

Raderad medlem 51742

Guest
Utan att veta skulle jag gissa på att denna hojtyp är den som i genomsnitt avverkar flest antal mil per år i Sverige, oavsett om man räknar grusvägsmil, landsvägsmil, racingbanemil, stadsmil eller alla dessa summerat.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jag har i +20 år haft en lv-reggad gegg-moppe i garaget, ibland allena o ibland som komplement till sporthojen/den renodlade gatcykeln så jag kan väl representera det övriga segmentet i din fråga.
Mina offroadhojar (fn 2 st) går till 90% på grus, stig, skog.
Den senaste grusmoppen (XR400R) är helt jävla värdelös på asfalt men grymt underhållande på det lösa underlaget!

Ska jag åka iväg på exempelvis ett rb-rally med grusmoppen så släpar jag dit - om det så ”bara” vore ~10 mil hemifrån - kör rallyt för att sedan lasta o släpa hem.
En ”riktig” grusmoppe suger elefantpung på asfalt!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror man måste dela upp segmentet i två, klumpedunsar och smidiga.

Klumpedunsarna är för tunga att åka endurospår med, men funkar bra på europasemestern

Dom smidiga är nog inte så kul på europasemestern men funkar hjälpligt på ett endurospår.

Jag vet inte om det finns någon gyllene medelväg där, alla har nog olika preferenser för vad som blir för klumpigt/för klent, och sen beror det ju mycket på däcken också...

Är man stor själv kanske man orkar brottas mera med en klumpigare hoj, är man liten och nätt kan man åka jorden runt på en Honda CRF 300 tydligen.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Min GS är visserligen en 800, och därmed inte i det tyngsta segmentet, men tycker ändå inte att det är en kul offroadhoj. För tung för min smak. Använder den till allt annat; vardagstransport, köra så fort jag kan på asfalt, transportera mig långt på asfalt, toura på alla underlag, med eller utan packning. Men för offroad/grusbus har jag alltid haft roligare på dom äldre lättare hojarna jag haft. Som TTR600, KLR650, Yamaha XT600 eller min nuvarande KLX650. Av dessa har TTR varit den roligaste offroadhojen, med KLX som god tvåa. Mindre offroadig men mer komfort.

Nu kör jag inte enduro, men skulle jag göra det skulle jag definitivt vilja ha en ännu lättare hoj, och modernare. Utanför asfalten är min upplevelse att lätt = roligare.

Edit: bryr mig inte så mycket om antalet hk.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu kör jag inte enduro, men skulle jag göra det skulle jag definitivt vilja ha en ännu lättare hoj, och modernare. Utanför asfalten är min upplevelse att lätt = roligare.

Edit: bryr mig inte så mycket om antalet hk.

Näe precis, för riktig enduro går ju hela segmentet bort, då ska man ju ha en riktig enduro, jag tänkte mera på att kunna till nöds åka igenom ett endurospår utan ambition att det ska gå fort i mina exempel.

Jag vill införa uttrycket "gubb-enduro" för sån körning, typ TET eller skogsstigen till fiskestället, i lagom låg hastighet så man inte upprör bärplockare eller hundrastare....

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Över de senaste 20 åren har jag bara haft/har Ktm hojar.. Olika för olika ändamål... 1290 Adventure R för enbart asfalt å för de är mer bekvämt för min kropp å sitta mer upprätt... Även en Exc 300 för enduro körning..
Så använingsområdet avgör viken hoj för ändamålet..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Utan att veta skulle jag gissa på att denna hojtyp är den som i genomsnitt avverkar flest antal mil per år i Sverige, oavsett om man räknar grusvägsmil, landsvägsmil, racingbanemil, stadsmil eller alla dessa summerat.
Jag skulle nog gissa att guldwingesegmentet tuggar mest mil överlag.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle nog gissa att guldwingesegmentet tuggar mest mil överlag.
Sant, jag tänkte mer på om man räknar hur stor andel av de som kör flest mil som är äventyrshojar, då denna hojtyp väl borde vara betydligt vanligare än guldvingar?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tenere 700 och kör 50/50 landsväg / offroad.
En typisk tur ser ut att man tar asfaltsvägar till nåt najs skogsområde. Sen svänger man in på första bästa traktorspårsväg. Dessa får man absolut köra på om det inte är bom uppsatt. Jag har slutat planera rutterna lika hårt utan svänger in i skogen där det ser spåraktigt ut och snårigt. Jag tycker en äventyrshoj är för tung för rena trails och därför passar min T7:a utmärkt för där det är riktigt grötigt och spårigt får man oftast köra. Ofta är dessa traktorvägar längre och fler än vad man tror.

Sen är det gött att glida asfalt ibland men jag tycker det helt klart är typ 5ggr roligare i skogen på traktorspår än på asfalt.

Pirelli STD Rally är ett helt fantastiskt däck. Riktigt bra på landsväg och grymma offroad. Det enda som inte går är när det är blött, då finns inget fäste men jag kör sällan när det regnar i skogen så det får vara en ok kompromiss.

Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Min är ju inte en riktig ADV men den försöker åtminstone (Desert Sled) efterlikna en :)
1. Sittställningen, upprätt och för mig bra med utrymme.
2. Fjädringsväg, inte lika extrem som t.ex. en enduro eller en 690 men betydligt bättre än en nakenhoj.
4. Markfrigång, stort plus i ojämn terräng.
3. Möjligheter - Samma anledning som jag har en XC70 och en V60CC, inte för terrängkörning direkt, men jag tar mig fram där en lägre bil skulle behöva stanna. Släden går riktigt fint på asfalt, helt ok på grus och tar sig fram över stock och sten vid behov. Även endurospår fungerar men då märker man att den hellre skulle stå utanför Starbucks och vänta på en Latte Machiato.

Skulle nog jämföra det med en leatherman. Funkar till det mesta men är inte bäst på något.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag har en afrika twin för att förlänga säsongen med gruskörning på höst och vår. Har valt däck som funkar bra för detta, så den är livsfarlig på asfalt om man inte kör som farmor anka. ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kör en KTM 1290 SAT med 30 liters tank ...
Den är bekväm, smidig och har alla finesser man behöver + lite till.
Den används till 98 % på asfalt, men funkar på grusvägar.
Hojen används till Pendling , semesterturer, kortare nöjeskörningar/fika, knix-och storbana.
Perfekt allroundhoj, -inte bäst på något men bra på det mesta :yoparty

För körning i skogen så har jag endorohoj, -mycket bättre och billigare

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Du kan nog få många olika förklaringar varför vissa valt en Adventure hoj men det finns säkert lika många som valt bort densamma av olika anledningar. Tror du bör uppsöka några olika mc-butiker och provköra samt fundera på vilken typ av körning du planerar för.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka