Ni med hus, vad värmer ni upp det med?

Ved i Keddy insats, årsförbrukningen ved ca 2000:-/år kapad/kluven och hemkörd via lokal bonde :) . Varmvatten och hushålls-el cirkus 7000kw/h år.
Hus ca 90kvm plus verkstad på ca 70kvm.

Har 1300 liter olja som backup men aldrig använt... som jag fått av en polare som sålt huset...

Om det ar vattenburen varme sa kan du prova att lufta elementen, samt lossa termostaterna och ta bort eventuella strypningar. Se ocksa till sa att de oppnar fullt. Ibland oppnar de inte fullt pa termostatens hogsta lage, sa det kan vara ide att lamna dom i verktygsladan...

Ah, I see. Har ingen aning om sådana saker. Dock ber jag nog vår bostadsvärd fixa det då sådana där saker ingår i hyresavtalen. VIll inte ha sänder någonting liksom =)

Jag är inte riktigt med på hur det inte kan löna sig?

För det du betalat för anläggningen enbart, kan man handla pelletsbrännare och i alla fall tio års förbrukning av pellets. Fast bergvärmen har väl kanske längre livslängd än så, innan man måste borra nytt (och grannarna som också kör med bergvärme). Brukar man inte räkna med 20-30 år innan värmeförrrådet är dränerat - fast så länge har väl ingen haft bergvärme ? Ofta behövs tillsatsvärme för att vattentempen ska komma upp en bit över de 60 grader som behövs för att döda bakterier. Det drar en del extra ström (alt får man dras med risken för legionella :näsblod ).

Sedan kan radiatorerna (vattenburen värme) behöver bytas om de är av äldre typ och anpassade för högre drifttemperaturer. Ett sådant byte kan bli dyrt. De som har elradiatorer lönar det sig definitivt inte för (måste vara vattenburen värme) - där är luft/luft-pump säkert det mest ekonomiska.

Jag raljerar lite när jag säger att det aldrig lönar sig, iom att det under rätt förutsättningar kan ge avkastning jämfört med andra metoder på ett tiotal år. Jämfört med olja eller direktverkande el är ju allt till det bättre dessutom.

Last edited:
För det du betalat för anläggningen enbart, kan man handla pelletsbrännare och i alla fall tio års förbrukning av pellets.

Jasså? Fick in en offert på en Ecco-panna innan jag hade bestämt mig för bergvärme: 70' med installation (ex. veckoförråd). Att konvertera befintlig panna var inte tänkbart. Att öht köra med pellets var inte heller tänkbart efter att jag tagit reda på allt extrajobb det krävde. Är helt enkelt för lat för att trassla med sånt. Dessutom tar det förbaskat stor plats. Och ytterliggare dessutom: hur ser det ut med pelletspriserna? De har börjat ta rejäl fart senaste året. Alla övriga exempel du radar upp om hur kostsamt det är stämmer inte på oss. Vår investering, jmft med olja, är betald inom 5 år. En smula bättre än ditt exempel på ett tiotal år. Var får man pellets för 40' som räcker i 10 år för att värma 200 kvm + 30 kvm garage?

Och sen så är det samtidigt värt att betala extra för att slippa hålla på och kladda med skiten. Som fjärrvärme, i stort sett underhållsfritt.
Jag gjorde en kalkyl och ritning på ett hus som jag och tjejen funderare på att bygga och där var jordvärme enda vettiga alternativet då 4000kvm ändå skulle markberedas och gräva ner slang etc var billigast, och lika underhållsfritt som bergvärme.
Fast jag fattar fortfarande inte hur skiten funkar? Är det så jävla varmt där nere eller? Och jordvärme, är det så varmt 2-3 m under mark? Ähh, bara skiten funkar så bryr jag mig inte om HUR det funkar iofs...

Jasså? Fick in en offert på en Ecco-panna innan jag hade bestämt mig för bergvärme: 70' med installation (ex. veckoförråd). Att konvertera befintlig panna var inte tänkbart. Att öht köra med pellets var inte heller tänkbart efter att jag tagit reda på allt extrajobb det krävde. Är helt enkelt för lat för att trassla med sånt. Dessutom tar det förbaskat stor plats. Och ytterliggare dessutom: hur ser det ut med pelletspriserna? De har börjat ta rejäl fart senaste året. Alla övriga exempel du radar upp om hur kostsamt det är stämmer inte på oss. Vår investering, jmft med olja, är betald inom 5 år. En smula bättre än ditt exempel på ett tiotal år. Var får man pellets för 40' som räcker i 10 år för att värma 200 kvm + 30 kvm garage?

Då hade du otur att ha fel panna. De flesta har olje- eller kombipannor som går att stoppa en annan brännare i. Brännare modell bättre och skruv+förråd kostade oss 25k inkl installation. Olja är apdyrt - där hämtar man hem sin investering på kort sikt oavsett vad man väljer. Vi värmer nästan 200 kvm och har dessutom lite taskigt isolerat - någon med bättre isolering och mindre uppvärmningsbehov kan göra ännu större vinst. Lite jobb får man lägga ner, men med t.ex. bulk är det mest en fråga om sotning. Förrådet tar plats som en stor villaoljetank ungefär. Jag övervägde bergvärme _noga_, men det var inte på långa vägar värt investeringen - kontra lite extra arbete och en vinst på mycket kortare sikt. Vi behövde inte heller komplettera med ytterligare radiatorer i källaren och frånluftsfläktar m.m. för att behålla ett bra källarklimat. Pellets har blivit dyrare, men med fler leverantörer varteftersom ska det kunna hålla sig på rimliga nivåer. El, olja och fjärrvärme går upp det med och el behövs ju för pumpar m.m., så vi drabbas alla av höjningarna (för pellets är det brännarstarten som drar el och så skruvmataren och cirkulationspumpen för vatten).

Jag gör en besparing på ca 5000 om året jämfört med när jag eldade med gratis ved (plus el när man inte hann med att elda, så dyrt är det med el...). Samt slipper ut i skogen och släpa hem träden... Rena semestern nu :)

Med det är bara att gratulera, om du känner dig nöjd och har fått en fungerande anläggning (gäller att ha tur med rätt installatör) :tummenupp Vad har du för verkningsgrad ? Vattentemp i acktankar vid normal drift ? Behov av tillskottsvärme ?

Har nån sorts värmepump, funkar skitbra, ända tills man stänger en dörr, då blir rummet/badrummet iskallt på en timme.
Har hört att man inte får/ska ha el-elementen igång när man har värmepump, för då skulle den inte funka riktigt som det var tänkt, stämmer det? Eller man kan ha det igång på låg värme i sovrummet mest för att temperaturen inte ska sjunka alltför mycket?

Jag värmer mitt hus med pellets och jag tycker det suger pung relativt hög pellets förbrukning pga en gammal panna men med pannbyte + brännare så är det ju som någon annan sa inte långt kvar till berg värme. Sen så tar all pellets plats det dammar och en del eget arbete. Jag hade bergvärme i min förra kåk och ska skaffa det till denna med men iom att det var en helrenovering så tog jag det billigare alternativet tillsvidare men när jag värderar om huset blir det nog bergvärme. Mina föräldrar har haft bergvärme sedan -84 funkat klockrent hela tiden och ingen tillskottsvärme förutom 1 eller 2 vintrar i slutet på 80 talet tror jag det var.

Med det är bara att gratulera, om du känner dig nöjd och har fått en fungerande anläggning (gäller att ha tur med rätt installatör) :tummenupp Vad har du för verkningsgrad ? Vattentemp i acktankar vid normal drift ? Behov av tillskottsvärme ?

Då kanske vi kan vara överens om man inte ska generalisera när man tycker till? Kadde nämner f.ö. alla punkter som gör att jag aldrig skulle välja pellets. T.o.m. om bergvärme var dyrare uppvärmingsform hade jag valt det.

Verkningsgraden har jag dålig koll på men du kan ju räkna på det själv om du ser mina tidigare exempel. Tillskottsvärme = 0 kwh under 1 års drift. Får väl gratulera dig då som känner dig nöjd med din uppvärmingsform. Har du räknat in vad sotaren kostar ditt exempel?

Nämnde jag förresten att gamla pannrummet har gjorts om till förråd (c:a 10 kvm) och att vi på så sätt fick ett rum till (gamla förrådet) som gjorts om till gästrum? Hade knappast varit möjligt med ett behov av pelletsförråd.

Har pellets och är nöjd som fan med det.
Har ett förråd på tomten som rymmer ca: 4 ton och en skruv från det in i pannrummet där jag har ett veckoförråd.
Har en kombipanna så att jag kan elda med ved också då vi bor i skogen och det händer att det blir strömavbrott.
Gör av med ca: 6 ton under ett år och då värmer vi ca: 200kvm.
Beställer ca: 3 ton åt gången som dom blåser in från bulkbil.

Har även en insats i öppna spisen som jag eldar i lite då o då.

ved /el

Jag har en kåk på ca 110 kvm byggd 1798 stenväggar och vasstak.

Huset värms med ved/el. JaI början var livrädd för vad det skulle kosta att värma upp det. Men efter 2 år så förbrukar vi ca 7000 kw/h per år och ca 6-7 kubik ved (okt-april) vi eldar i en liten Morsö kamin 1440. Har gratis tillgång till ved men ska fällas klyvas och staplas så det är ju lite pyssel med det. Sen ska det hämtas ved 1 gång om dagen. Sen blir det lite jojo värme 15 grader på morgonen och ca 24 på kvällen.

Jag funderar på en värme växlare så man kan få en jämnare temperatur.

/Magnus

Olja, värmer upp ett stenhus på ca 150 kvm, förbrukar i snitt ca 2 kubik / år.
Det blir knappa 20.000:- för uppvärmning & varmvatten, inte farligt faktiskt.

//Klasse

Brännaren är bra ställd med lambdasond, men den jobbar för länge och slår på för tidigt mot tanken, så det är 15-20 grader högre i tanken än vad som behövs (vill ha det mellan 50-65 grader).
Sorry om jag kapar tråden lite,men varför vill du ligga så lågt som ca 50 grader i Acctanken?:va

Last edited:
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, vilket fall som här kommer mitt bidrag :

En gammal olje/ved panna från -63 med en pelletsbrännare (pellx) -02 , en ved kasset med inbyggd fläkt i vardagsrummet..
Kost/år ved allra max 1500kr klyvd hemkörd o klar, pellets 10000kr hemkörd.

Fördel billig uppvärming... nackdel.. tar en jäkla massa plats, dammar, underhåll, driftstörningar.. ...

Ska ev byta till luft/vatten nån med efarenhet ??

Sotty om jag kapar tråden lite,men varför vill du ligga så lågt som ca 50 grader i Acctanken?:va

Som nedre gräns där elpatronen slår till. Brännaren ska egentligen slå igång innan det sjunkit så lågt (55-60 nånstans). Så vanligtvis bör tanken pendla mellan 55-70 grader. Tillräckligt hög värme för att ta kål på bakterierna, men ändå så lågt att det sparar in på uppvärmningen.

Är det tänkt... Att det inte fungerar så nu, utan ligger i ett högre intervall, beror på konstruktionen med en tempgivare och att det inte är tänkt att köra mot tank på det sättet som jag gör. Fixas med lite lödning och ett par resistorer (eller köpa en dyr styrutrustning för acktankar).

Ah, I see. Har ingen aning om sådana saker. Dock ber jag nog vår bostadsvärd fixa det då sådana där saker ingår i hyresavtalen. VIll inte ha sänder någonting liksom =)

Problemet ar att det inte ar helt ovanligt att hyresvarden monterar dit strypningar for att spara ett par kronor. Ar det an vanlig Danfoss sa tar du bort handtaget och ser till sa att stiftet innanfor kommer sa langt ut som mojligt. Eller bjud over en polare pa fika sa har ni nat att pyssla med... :)

Nackdel: Borrade hål "tar slut" och nya måste borras.

Hur ofta då? en per 3 livstider?

Nu vet jag inte om ni bor i en ny kåk... men borrade man före "ett visst årtal", så behöver man nästan aldrig borra igen. Jag minns inte detaljer, men borrade man före ett årtal ganska nyligen, så fick man välja djup på ett annat sätt än idag. Har man mindre än 160 meter kanske man behöver borra igen, men det handlar nog mer om maskineriet än själva djupet...

Min farsa hade lite flyt iom sitt husköp för 9 år sen, snubben som hade huset innan var pionjär inom bergvärme i sverige... Han hade borrat 240 meter. Fram till ett par år sen var det väl vanligt med att välja mellan 120, 140, 160 el 180 för en extra slant? Men de jag surrat med som har koll, rekomenderar vissa maskiner före andra -det tycks vara en hel djungel.

Som tur är, är man inte husägare än. Men vad som gäller - tycks vara enkelt, har man mindre djup bör man ha bättre grejjer, har man större djup kan man ha enklae utrustning. Men ideal, är djup & bra utrustning - det är så många som borrar numer, så ju djupare å bättre utrustning desto bättre.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back