Som jag har uppfattat det är det specade m2-ytan en indikation på vilken maskin man skall välja. Det baseras på hur mycket maskinen måste arbeta för att hålla gräsmattan i det skick man önskar.
I inställningarna på klipparen, lite olika beroende på vilken maskin man har, anger man dagar och tider då klipparen skall jobba. Exempelvis kan man programmera den till att jobba måndag-fredag mellan 09 och 17. Då börjar klipparen klippa måndag morgon 09:00, klipper tills den anser sig behövas laddas, går hem och laddar tills fulladdad och går sen ut och klipper igen. Så håller den på fram till 17:00 på eftermiddagen då den går hem igen.
Min klippare klipper mellan 07 och 17, alla dagar i veckan och just nu, en månad efter gödning, två veckor efter mycket regn och en vecka efter sol och värme växer mig gräsmatta mer än vad maskinen klipper. Framåt sommaren, då gräset växer i makligare takt räcker min Husqvarna 315 gott till för de ungefär 600 m2 gräs den jobbar med.
Hur ser trädgården ut? Är det en platt gräsplätt? Då klarar maskinen det lättare.
Är det en massa träd? Är det backar i gräset? Är där andra hinder? Ju mer maskinen måste göra, annat än att klippa desto mer energi från batteriet går åt åt annat än att klippa och ju oftare måste den ladda och ju mindre klipper den.
Personligen hade jag valt en maskin som är specificerad till mer än vad man har.
Typ.