Ni nära 40år, märker ni skillnad på försäkringspremien?

Halcyon

Guest
Det är tråkigt det där med de där klåfingriga som gör att man måste ha halv:/ Jag vet att jag håller mig på två hjul....tror jag:)

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
40+ och därefter 50+ med boende på landet har känts som rena julafton när det gäller försäkringarna. I alla fall jämfört med att vara under 30 i centrala Malmö...
Lustigt nog upplever jag att jag och mina likar kör avsevärt hårdare, snabbare och... ibland bättre än vad jag gjorde sub30.

Tycker nog att försäkringsbolagen kanske skulle uppmuntra till mer SMC-kurser och vanliga bandagar. Det blir oerhört mkt billigare för försäkringsbolagen att reparera en hoj som klotar på bana än en olycka i trafik med flera skadade och flera inblandade parter. Framförallt svårare skador på föraren i trafik än på bana.

Tänk er det - Kalle 24 år har intyg på att han gått 1-4 SMC School BBK och tre bandagar utan att klota och får därför 30% rabatt på försäkringspremien. Och om han smäller (vållande) i trafik är självrisken 20 000, och klotar han på bana under godkänt event är självrisken 10 000.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Tycker nog att försäkringsbolagen kanske skulle uppmuntra till mer SMC-kurser och vanliga bandagar. Det blir oerhört mkt billigare för försäkringsbolagen att reparera en hoj som klotar på bana än en olycka i trafik med flera skadade och flera inblandade parter. Framförallt svårare skador på föraren i trafik än på bana.

Tänk er det - Kalle 24 år har intyg på att han gått 1-4 SMC School BBK och tre bandagar utan att klota och får därför 30% rabatt på försäkringspremien. Och om han smäller (vållande) i trafik är självrisken 20 000, och klotar han på bana under godkänt event är självrisken 10 000.

Det har både trygg-chansa och folkskam provat på med förlust så det är tveksamt om något annat bolag skulle försöka. Dvs SMC har haft sådana sammarbeten med dessa bolag som valt att säga upp sammarbetet pga att det inte lönade sig, Kriterriet var att ha gått SMC-kurs.

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ja, det förstår jag.
Att få rabatt för en SMC-kurs leder nog bara till att folk "tar" kursen för rabatten.
Att gå fyra kurser (1-4) och klara tre bandagar menade jag att man då var hälsosamt intresserad av att "köra" mc - inte bara glassa vid korvkiosken. Och de som verkligen är intresserade av att köra tror jag inte är försäkringsbolagens problem.

Strunt samma, man ska nog vara glad att man inte är i försäkringsbranschen.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Ställde på en Gixer 1000 K7 i veckan och kollade upp lite olika alternativ innan. Hade en likadan fast K3 innan och K7:an landade på ungefär samma peng. Dock något högre.
7.000 /helår ½ försäkring. Gubbe på 40+ boendes i Stockholm (är övertygad om att boendeort har högre påverkan på premien än åldern) bolag Folksam.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
När jag tidigare hade både bil / Volvo S70 och mc / Honda Blackbird försäkrade på skojarbolaget IF så var bilen dyrare att försäkra än hojen.Ingen på detta bolag kunde förklara detta logiskt mer än att det stod så i deras tabeller ... LOL.För övrigt så tycker Ankan1 att all form av fordonsförsäkring är för dyr om det inte vore för lagen när man ändå inte får ett piss om olyckan skulle vara framme.Så har det varit för egen del som 50 åring. :crash

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati