Ni nära 40år, märker ni skillnad på försäkringspremien?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Betalar sedan några år kaffepengar för en zx6 - 04, var väl 36 år när den började bli riktigt billig, 2500 / år halvförsäkrad tror jag det är och då är den ändå privatimport. När jag var 33 och köpte den så tror jag den gick på närmre det tredubbla men å andra sidan kändes DET billigt jämfört med vad ZZR600an och gsxr750n kostade när jag var under 30.... som ändå var billigt jämfört med vad 23åringarna fick betala.

Slutsats: Om några år så kommer försäkringsbolagen betala mig för att köra! :banana

Halcyon

Guest
Detta låter ju riktigt najs, jag har suktat efter en 1000cc sedan jag sålde min 600 streetfighter och tänkte nu köra tungtung:) Men man kanske ska kolla på en 600 igen, en nyare zx6r (636) skulle ju sitta fint med:)

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Olika bolag har ju olika brytpunkter i ålder för premier. Bilsport har 30 och 40, if tror om jag minns rätt har typ 35 0ch 45. Hur det är med andra bolag vet jag inte, men för mig har min stigande ålder påverkat premien hyfsat mycket.

Problemet är väl att den stigande åldern påverkar en på andra sätt hyfsat mycket också...:huvet

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är 35 nu och fick en rejäl sänkning detta året på min Retta hos länsförsäkringar. Betalar nu ca 10.000 om året för hel/hel. Det fick jag inte halv för, för nått år sedan.

Just LF har gjort om sina årsförsäkringar så det är nog deras nya premiesystem som gett dig din sänkning snarare än din ålder. Jag kunde försäkra min tidigare R1:a för 12k hel/hel hos dem med den försäkringen.

Generellt så känns det som att åldern spelar mindre och mindre roll.

När jag började köra hoj så hade polarna som var 30+ mkt billigare premie än mig,, även jag fick billigare när jag passerade 30.. Den sänkningen kompenserades dock med en höjning året efter och då var det plötsligt 35+ som var billigare.. Och nu när jag har 1½ år kvar till 35 så är det 40 som gäller..

Så mitt tips är att inte bo mitt inne i en storstad, ha dina försäkringar samlade hos ett bolag, och utnyttja ALDRIG försäkringen om du inte absolut måste. Det tror jag är det enda sättet att ha en premie som går att betala om ett par år från nu.

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Nu har jag iofs redan paserat 40+, men min föräkring idag är halverad mot tidigare !

Halcyon

Guest
Hmm, kollade på en gixxer k8, trygghansa 19600kr/halv, if 51000kr/halv....vad har ni gjort medans jag inte körde;) Har alla vurpat?
Nu bor jag mitt i hga i göteborg så mycket beror nog på det...hoppas jag för en kostnad på 1/3 till 9/10 i försäkringskost av hojens värde är ju inte riktigt meningsfullt...då kan man ju köra trafik och skita i stölddelen...

Edit:

Kollade lf nu och de tar 9000kr/trafik, 22000kr/halv och 25000kr/hel...

Last edited by a moderator:

BrodinS

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki Bandit 600 -96 *Såld NU : Yamaha R1 2005
Har själv en R1:a -05. Folksam halv, avställningsbar.1100:-/ månad . 150 pix i månad vid avställd ..
Ålder=40+

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Ålder på hoj verkar spela viss roll. Är den äldre än 5 år blir det märkbart billigare. Åtminstone på bilsport mc.

Halcyon

Guest
Bilsport mc verkar inte försäkra en gixxer .. Men man kanske måste ringa in webben funkar inte

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det är väl inga 40-åringar som kör hoj för bövelen?

Inte!? Jag måste sluta genast med andra ord..!.?

CBR900RR -92
- Folksam Året runt försäkring.
- Hel Självrisk Vagnskada = 6000:-
- Premie = 178:-/mån

/KentW

Halcyon

Guest
Jag har nu fastnat för den snälla gubbhojen gsx1000r k6->k8, denna borde väl nästan klassas som kromdrake? Jag får nog be hemtjänsten om hjälp för att för över benet och om jag väljer ett helställ kan man ju använda det som pyjamas? Kanske man kan sy in en lucka baktill som på amerikanska långkallingar??
Nu gäller det bara att få tanten att förstå att jag inte kan leva utan en sådan:) Men det ska nog gå det med, hon får ju ett hus för tusan....och jag ett garage:D Gäller bara att hitta rätt hus....eller bygga ett..hmm jag ska ha en gixxer 1000 det bara e så:)

Last edited by a moderator:

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Hoj
BMW
Skit i din egen ålder köp gamelhoj som är 20+, SVINBILLIGT att försäkra, kanske inte det häftigaste vid mojjen men plånboken skrattar. :D

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Har en R1 -98 som kostar mig ca 1900:-/halv/helår hos folksam.
Nu köpte jag på mig en Ducati 1198 -09 och den blir något dyrare 9000:-/hel/helår ej avställningsbar hos LF och då måste jag teckna hemförsäkring där för 1000:-/år.

Alternativet var en avställningsbar för 24000:-/år

I sammanhanget känns Rettan gratis :tungan

Halcyon

Guest
Att hitta en fräsch r1-98 tror jag är svårt i dag:)
En ducce hade varit najs:)

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Att hitta en fräsch r1-98 tror jag är svårt i dag:)
En ducce hade varit najs:)

Jo, min har levt ett hårt liv. Duccen är en dröm som besannades i lördags. Dock blir det inget kört med den förrän till våren. Och det känns, men är ett beslut jag tagit.

Glömde ju säga att jag är 41 år och har slutat med sporthojar, därför jag köpte twin :D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tänkte kommentera det här med ålder. Alla bolag tar inte hänsyn till den alls. Tänk på det när ni ringar runt och jämför premier. Jag pratade med If här om veckan, där jag hade 748an försäkrad tidigare under många år. På den tiden var de billigast. Idag 35 år gammal skulle jag betala ca 4000 kr/mån påställd. När det begav sig låg premien på strax över 3000 kr och rörde sig sakta uppåt trots att man själv blev äldre och även hojen. När jag blev några år över 30 öppnades det möjligheter att få ner premien. Idag tecknar jag premier som är ungefär en 1/4 av vad If tar.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hej!

Jag har Länsförsäkringar och enbart trafik (avställbar) på min Gixxer K7:a, samma men hel på min GSX750 (2200/år ej avställbar "moppe" som jag har mestadels för utlåning) och Svedea på min BMW G450X. Kollat alla bolag och brukar göra det varje år, dessa är billigast för respektive MC för mig som då fyllt 40. Tråkiga MC har jag lovat att jag ska köra efter sista turen i träfracken så Gixxer 1000 av nyare modell rekommenderas starkt :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati