Ni som är snabba på Rörken & Tuvängen mm

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Är inne på andra säsongen som jag åker på go-cart bana. Förra året blev det 8 ggr och i år 5 ggr hitills. Jag åker i grupp 2 (gul) där jag tror jag är någonstans i mitten.

Tycker min "learning curve" är lite flack...(Inte för att jag har bråttom att bli snabb, vill hellre lära mig att köra så snyggt och bra som möjligt än så snabbt som möjligt). Skulle dock vara kul att hinna platsa i blå grupp innan säsongen är slut.

Ni som kör i den snabba gruppen, hur länge har ni fått nöta innan ni kunnat ta steget upp till röd grupp ? Antar att det är rätt olika från person till person, beroende på tidigare erfarenhet, fallenhet, mm mm, men skulle vara kul att höra.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag åker i röda på Tuvvis och gjorde det efter 3 gånger där ...Åkte iofs första gången på gokartbana för 2 år sedan "rörken" grön min första gång så...

Men du har rätt, nöt in rätt teknik det vinner du på i längden :tummenupp

Men testa en snabbare grupp bara för skojs skull , det kan vara nyttigt att få en liten "känga" så man blir lite mer peppad :tummenupp och sas utvecklas lite fortare ....Bara en tanke , Skål :banana

Visst ja , glömde säga att det beror antagligen mer på Hojen än mig ...
Superduken är så otroligt lätthanterlig :yoparty
 

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
För att bli snabbare så måste du ha en bra blick. Bra blick gör att du upplever farten som lägre och du känner dig mera säker och kör med automatik snabbare. Att hela tiden ligga ett steg före med blicken tror jag är det mest viktiga om du vill bli snabbare/säkrare. Be någon instruktör hjälpa dig så du kan jobba effektivt med din blick.

En del kommer att säga att gaskontrollen är viktigare än blicken men min erfarenhet är att den kommer automatiskt med blicken.

Lycka till
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller med föregående talare,blicken.

Har bara kört en kartbanedag men det som förvånade mig mest då var hur smalt spår det fanns om det skulle gå lite fortare(gick det inte ändå långsam som man är men snabbt för mig)inga alternativ alls och då kom blicken i fokus,minsta lilla man slarvade så vart det åt helvete i böjen.
Allt annat som körställning och gaskontroll osv. kom i andra hand,utan blicken rätt funkade det inte.

Har kört lite storbana och där kan det gå hyfsat fort utan att man är 100 med blicken,finns alltid alternativ när man är nybörjare men på kartbanan så vart det som att börja om från början avseende blicken,antingen rätt hela tiden eller skitvarv,fanns lixom inga alternativ.

Min uppfattning.

Henrik
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Största felet folk gör (TROR JAG) är att dom kör "bekvämt". Dom vet att dom kommer att klara kurvan i den fart de kör i. Detta är enligt mig fel. Man måste prova köra fortare och man måste vara lite rädd ibland. Guldfisksnurra leder ingen vart.

OBS detta är ingen SMC teori utan bara egen erfarenhet. Så funkar det för mig.
 

Bifogat

  • GP goes bad 1.jpg
    GP goes bad 1.jpg
    250.5 KB · Visningar: 443
Last edited:

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Största felet folk gör (TROR JAG) är att dom kör "bekvämt". Dom vet att dom kommer att klara kurvan i den fart de kör i. Detta är enligt mig fel. Man måste prova köra fortare och man måste vara lite rädd ibland. Guldfisksnurra leder ingen vart.

OBS detta är ingen SMC teori utan bara egen erfarenhet. Så funkar det för mig.

Du har nog en poäng där. Om man inte pressar gränserna lite mer hela tiden gör man inga framsteg.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Tror jag körde 6 eller 7 ggr förra året och är nu uppe i 8 i år. Förra sommaren var första sommaren på hoj (pendlade Uppsala - Enköping). Började köra i röd grupp i år efter 5 eller 6 ggr. Mitt tips är nog att vänta med att kliva "upp" en grupp tills du kör om de flesta i din grupp, annars kommer du bara känna dig stressad när det går lite fortare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Största felet folk gör (TROR JAG) är att dom kör "bekvämt". Dom vet att dom kommer att klara kurvan i den fart de kör i. Detta är enligt mig fel. Man måste prova köra fortare och man måste vara lite rädd ibland. Guldfisksnurra leder ingen vart.

OBS detta är ingen SMC teori utan bara egen erfarenhet. Så funkar det för mig.

Ny smc-teori,kör så du blir rädd. :D

Henrik
 

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Största felet folk gör (TROR JAG) är att dom kör "bekvämt". Dom vet att dom kommer att klara kurvan i den fart de kör i. Detta är enligt mig fel. Man måste prova köra fortare och man måste vara lite rädd ibland.
mig.

Helt klart är det så, några "ups" per varv är inte fel och har du blicken med dig så klarar du av dessa "ups" bättre. Det normala beteendet vid "ups" är att att du fryser blicken på något, ofta framför hjulen eller där du tror du kommer att krascha.

Träna blicken!

Att gasa mer som någon skrev resulterar ofta att hojen blir ett försäkringsärende.

Återigen, lycka till
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag upplever till viss del samma sak som Lantis. Men kör i blå grupp i år. (Körde i samma som Lantis i fjol.) Min erfarenhet är att det är bättre att vara litet långsam i en snabbare grupp än snabb i en långsammare. Det passar mig bättre då jag får ett flyt eftersom jag slipper gå i depå/köra om så ofta för att slippa "ligga på rad". Sen så är det väldigt bra att ta en instruktör med ner i depån för litet torrbryt och därefter samåka ett par varv med snabbt depåstopp för feedback.

Sorry, ni i blå grupp på Tuvängen. Jag ska bli snabbare så ni slipper ligga på pärlband bakom mig.

Med bra flyt så är det en sak mindre att tänka på och man kan koncentrera sig mer på sina akilleshälar. Då kommer det till slut att lossna och gå fortare. Sen ett tu tre så kör man så folket i depån blir rädda! :)

Mitt problem numera är att jag skrapar fotpinnar något överjävligt. Ja, jag skrapar knät också. Måste jobba mer med överkroppen... Eller kanske dra på mer i kurvan för att få fjädringen att resa sig? Saken är klar att jag inte kan fortsätta såhär! Då slutar jag i en däckstrave eller på Tuvängens Motocrossbana...

@Lantis
Ses vi 22/8? Måste få se Trajjan!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kom upp hit så tror jag att du kan köra i de snabbare grupperna efter ett par dagar :)
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Största felet folk gör (TROR JAG) är att dom kör "bekvämt". Dom vet att dom kommer att klara kurvan i den fart de kör i. Detta är enligt mig fel. Man måste prova köra fortare och man måste vara lite rädd ibland. Guldfisksnurra leder ingen vart.

OBS detta är ingen SMC teori utan bara egen erfarenhet. Så funkar det för mig.

Håller med, det bästa är att lägga sig bakom någon som är aningen snabbare och försöka haka på. Man får inte koncentrera sig för mycket på han/hon framför bara då missar man tekniken helt.
Kan vara kul att prova ta kurvorna lite olika också, svåraste är de tre kurvorna som sitter ihop tycker jag (på rörken - har ej kört på tuvängen).
Jag pratade med en instruktör efter första gången som tyckte att jag kunde byta upp till gul eller blå grupp direkt, jag valde att mellanlanda i gul för att sedan byta upp till blå (fick åka ut och vänta på luckor i gula gruppen hela tiden). Blev totalt 4ggr med smc innan jag la omkull hojen. Ville få i knäpucken men ljuddämparen gillade inte den tanken så jag gled omkull. Är tillbaka nästa år med tung hoj :).
Är bra att prata med instruktörerna också, be någon av dem att ligga bakom ett varv och kolla din teknik :tummenupp
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Helt enig med Dawan i det hela. Blicken, blicken och lite mera blicken.

När den sitter... träna mer.

The blick makes you snabb!!!

Har hört att Viagra har kommit som ögondroppar, man får jävligt hård blick av dom.
*hosta*
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har varit på tuvis 1ggr och körde då i nybörjargruppen vilket var bra till en början men efter två pass så var det enbart kö och jag upplevde att jag körde ungefär som dom i näst högsta gruppen!

Blicken måste vara den största delen i att bli snabbare sen måste man även våga!
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Något som hjälp mig är att lita på motorcykeln. Den är utformat så att den klarar mycket mera nedlägg än vad min hjärna tror. Om jag nu kommer för fort i en kurva så gör jag precis som jag lärt mig, håll kvar gaspådraget, använd kroppen och motstyr genom kurvan. Jag påverka hojen så lite som möjligt. Lite läskigt ibland. Men funkar, även ute på vägen om en kurva nyper mera än jag förväntade.

Ett bra sätt att ta träna på ökad kurvhastighet är att på rakan inför kurvan, sakta ned i god tid till den hastigheten du vill ha i kurvan. Några tycker du kör sakta inför kurvan - men efter kurvan är du långt före :yoparty. Det ända du behöver tänka på är, blicken, sittställning och gaspådrag. All bromsning är redan avklarat. Med denna metod kommer du oxå få god tid till hitta rätt sittställning.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top