Ni som är snabba på Rörken & Tuvängen mm

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att du aldrig lär dig! :D Du tar på dig SMC-hatten i ena inlägget för att sedan bli ivrig och köra självhävdelseracingsnack i nästa inlägg. Nu fick du Gulleplutt på dig. Sist gick det så här. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4430653&postcount=24

Du får nog ta och regga dig på två konton annars hamnar du i samma sist som Ezzo ;) :krama

Snyt dig. :) Det är ju inget nytt att SMC pysslar med att skapa marginaler, och inte racinglinjer - och heller inte att vanliga dödliga svänger för tidigt, vinglar ut mot bankanten och inte kan gå på gas...snabbstyrning och annat kul är ju inte överdrivet vanligt bland gatåkarna, eller?

Jag vet att jag passerade sothoran just på det sättet, i den nämnda kurvan mist 3 ggr under sporthojskursen. :hihi

Och det är den säkra vägen genom böjen, win-win s.a.s, massor med marginaler, och bland gatåkare så verkar det vara ett säkert sätt att göra omkörningar ut på rakorna med (tillämpades på rörken i söndags med framgång).

:)

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyta? :D Jag bara retas med dig samt tipsar dig yngre man (observera härskartekniken)
Jag menar bara att det blir galet när man pratar marginaler i ena vändan och framhåller sina skills och varvtider i nästa, hur du kört om den ena och den andre. Det är risk att man blir hudflängd på forumet då. Jag kör faktiskt inte SMC:s kurser på Rörken eller på Gelleråsen för att jag tycker att det är kul. Jagh tycker inte att det är kul faktiskt. Jag kör mest där för att hålla mig i trim som förare. Ty jag kör ju inte så aggressivt på vägarna längre som när jag var 20, så då är det bra att tvinga sig att skrapa fotpinnarna några gånger per år och att lära sig läsa av en böj man kommer in fortare än man brukar i. Så att man kan den dagen det skulle behövas. Jag har inga som helst ambitioner att köra snabbare. Då skulle jag skaffa en lättreparabel köpehoj.

Tipset bestod bara av att man måste knyta ihop vad man menar, såsom du försöker dig på nedan, annars blir det lätt missuppfattat på forumet.
Dvs man måste binda ihop "8.or runt andra", "passerade sothoran 3 ggr" osv med SMC-hatten. Jag har ju läst att du skrivit att du själv hoppat in som SMC-instruktör annars hade jag inte brytt mig.

Jag är helt med på marginalbiten, det är ju det SMC framhållit sedan jag joinade första gången -86. det är det jag menar med SMC-hatten
:krama

Självklart vill jag ha instruktörer som är kapabla att köra mycket fortare och bromsa mycket bättre än jag på banan när jag åker på en SMC-utbildning


Snyt dig. :) Det är ju inget nytt att SMC pysslar med att skapa marginaler, och inte racinglinjer - och heller inte att vanliga dödliga svänger för tidigt, vinglar ut mot bankanten och inte kan gå på gas...snabbstyrning och annat kul är ju inte överdrivet vanligt bland gatåkarna, eller?

Jag vet att jag passerade sothoran just på det sättet, i den nämnda kurvan mist 3 ggr under sporthojskursen. :hihi

Och det är den säkra vägen genom böjen, win-win s.a.s, massor med marginaler, och bland gatåkare så verkar det vara ett säkert sätt att göra omkörningar ut på rakorna med (tillämpades på rörken i söndags med framgång).

:)

/J
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...mycket svammel från en gammal man..

Just att man åker åttor runt folk som skär tight spår ut från esset, om man tar höjd och kör den bespottade "SMC-svängen" hade jag en poäng med - det spåret funkar, och är inte så fel att tillämpa.

Det är win-win, det är ett snabbt spår för oss dödliga, samtidigt som det ger mer marginal, och det är det säkra spåret...

Ett utmärkt resultat med tanke på att båda hojarna är designade med banköring i fokus :tummenupp

Jörgen envisades med att hålla innerspår, och vingla låååångt ut i bankanten, att det är en felbyggd jänkehärk har inte med saken att göra, det går nog att ta ut kurvorna med den med.

Jag har sett en instruktör hänga helveTT på en fullsize-HD, så det går det med. :fakta :D

/J - med visst mått av :D ;) och :blah
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just att man åker åttor runt folk som skär tight spår ut från esset, om man tar höjd och kör den bespottade "SMC-svängen" hade jag en poäng med - det spåret funkar, och är inte så fel att tillämpa.

Det är win-win, det är ett snabbt spår för oss dödliga, samtidigt som det ger mer marginal, och det är det säkra spåret...



Jörgen envisades med att hålla innerspår, och vingla låååångt ut i bankanten, att det är en felbyggd jänkehärk har inte med saken att göra, det går nog att ta ut kurvorna med den med.

Jag har sett en instruktör hänga helveTT på en fullsize-HD, så det går det med. :fakta :D

/J - med visst mått av :D ;) och :blah


Precis vad jag ville att du skulle poängtera.

Det går helt klart att hänga av min hoj mer, men problemet ligger i att man inte kan nå tanken på min hoj, motorn är mycket större än tanken. Men i mitt fall är det inte det som är närmast för dörren, man kan åka mycket fortare på bana än jag gör på min hoj utan att för den skull hänga av mer. Dvs köra helt klassikt som i tex classic racing och bara hänga av med överkropper. Jag var aldrig ens i med pinnarna sist jag var på SHK på Gelleråsen.

:tungan
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
peter: mjo, precis som min hoj.......Hårnålen på tuvängen är jobbig ja, annars fick jag bra flyt på slutet, började knappa in på folk framför, men då var det slut för dan :p........Jag blir mest nervös och gör fel när folk kollar mig, därav vill jag försöka mycket själv.......då är det dåligt att ha nån säga vad man gör fel hela tiden så självfötroende sjunker istället för att öka. =D......naturligtvis ska man svänga så sent så möjligt om man vill köra snabbt, men deras motto var utryckligen "här kör vi inte idealspåret, här kör vi säkert" vad nu det ska betyda.....Sen förstod jag också att iaf i röd och blå grupp brydde dom sig inte så mycket om hur folk körde stilmässigt, så bara man kör snabbt så får man köra som man vill altså? ;D.....Jaja, kanske ska testa nån mer gång på rörken nästa säsong då, kanske diskutera mer med fler instruktörer vad jag känner och tycker så kanske det går att få lite anpassad coaching.

Jag brukar köra som instruktör i blå grupp och vi brukar självklart ha någon övning varje pass men man behöver inte öva på t ex gaskontroll hela passet och i varje kurva. Det får inte bli alltför uppstyrt, det måste finnas en frihet också. Övningarna är ett förslag, någon kan ju vara bra på just gaskontroll och vilja träna något annat. Vad det gäller stilmässigt så tar jag oftast upp om jag ser något uppenbart som kan förbättras så att det blir bättre flyt i körningen, det klassiska är spårvalet eller kanske sittställningen. Jag tycker inte heller att det är fel att ge råd om hur man kan öka tempot (i små steg) om nu det är målet för deltagaren.

Anpassad coaching kan man alltid få av oss, säg bara till så ligger vi bakom ett antal varv och sen kanske före ytterligare ett antal varv. :tummenupp:tummenupp
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Jag brukar nypa rätt tidigt men det har nog med setupen på banmopeden att göra samt det e en lite plutt 600.
Höjd tar jag vid omkörningar.
Men det är väldigt individuellt.
Eter körstil ev häng, bromspunkter...
Det e ju mycket som påverkar spårvalet.
Sedan kan det vara bra o kasa omkull lite då och då med.
Då har man tagit lite lärdom samt vet ungefär vad gränsen går.
Mina 2cent
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Anpassad coaching kan man alltid få av oss, säg bara till så ligger vi bakom ett antal varv och sen kanske före ytterligare ett antal varv. :tummenupp:tummenupp

Mm, det funkar skitbra på rörken faktiskt, framförallt de där med lite "anpassad" coachning.

Körde gul grupp på rörken sist, började av en ren slump "jaga" en instruktör ett par varv.. sen låg hon bakom mig några.. kände att jag hade tillräcklig koll på spåren och gaskontrollen, och sen svängpunkt (för gul grupp iaf).

Fick bekräftat att det såg bra ut, och det är alltid skönt att få sån input oxå, så slipper man oroa sig att man åker runt och gör helt fel. Är inte i första hand ute efter att bli sjukt snabb, utan mer att göra tekniskt rätt.

Fick sen även tipset att styra in hårdare i svängen och så kan jag köra blå grupp.
Det är oxå bra, annars är risken att man åker runt och tvivlar på sig själv. Det är svårt att själv veta vilken nivå man egentligen är på.

hmm, minns såklart inte vad hon hette nu,, blond, lockig sak, körde nån äldre fireblade,, (creds om du läser).

Hursomhelst. kontentan är bara att jag tror att det är lite upp till varje deltagare vad man får ut av det. Visar man lite intresse, kanske frågar om några specifika saker.. så får man nog ut mer av det.

Om man bara åker runt och är en i mängden så blir det nog svårt för instruktörerna att komma med så jättemktpersonliga tips. Och då blir det nog rätt mkt "standardtips".. typ,, smc-svängen och blicken!

har fått kanonbra hjälp de gånger jag vart där.
 

A-LiNe

Allt har sin tid :-)
Gick med
25 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Honda Fireblade-02, Honda VTR -98
Mm, det funkar skitbra på rörken faktiskt, framförallt de där med lite "anpassad" coachning.

Körde gul grupp på rörken sist, började av en ren slump "jaga" en instruktör ett par varv.. sen låg hon bakom mig några.. kände att jag hade tillräcklig koll på spåren och gaskontrollen, och sen svängpunkt (för gul grupp iaf).

Fick bekräftat att det såg bra ut, och det är alltid skönt att få sån input oxå, så slipper man oroa sig att man åker runt och gör helt fel. Är inte i första hand ute efter att bli sjukt snabb, utan mer att göra tekniskt rätt.

Fick sen även tipset att styra in hårdare i svängen och så kan jag köra blå grupp.
Det är oxå bra, annars är risken att man åker runt och tvivlar på sig själv. Det är svårt att själv veta vilken nivå man egentligen är på.

hmm, minns såklart inte vad hon hette nu,, blond, lockig sak, körde nån äldre fireblade,, (creds om du läser).

Hursomhelst. kontentan är bara att jag tror att det är lite upp till varje deltagare vad man får ut av det. Visar man lite intresse, kanske frågar om några specifika saker.. så får man nog ut mer av det.

Om man bara åker runt och är en i mängden så blir det nog svårt för instruktörerna att komma med så jättemktpersonliga tips. Och då blir det nog rätt mkt "standardtips".. typ,, smc-svängen och blicken!

har fått kanonbra hjälp de gånger jag vart där.

Hej,

Visst läser jag och tack för berömmet, det värmer i oktoberrusket! :rodnar Kul även för oss att få höra när vi gör rätt och lyckas motivera och utveckla körningen för er deltagare. Jag tycker att det är superroligt när jag når ut och förmedlar något bra! Antar att det kanske märks att jag själv är en inbiten go-cartbaneåkare och att se deltagarna upptäcka hur kul och lärorikt det är ger det en extra krydda. Jag har jätteroligt där ute och visserligen är det 6 månaders uppehåll nu men vi kommer snart igen! :tummenupp

Vi ses snart!

/Agneta
PS. Egentligen varken blond eller lockig, det är allt på kemisk väg ;-) och äldre Fireblade, tja, det är en -02 :)
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
personligen så har jag svårt att få bra flyt på tuvängen, men lätt på rörken.. så jag brukar känna mig sågad på tuvis och "hyllad" på rörken.. :)

variera lite och få ut det bästa från båda :)

Och nästa år verkar det som om vi får ytterligare ett alternativ. Vissa söndagskvällar blir det körningar på go-cart banan vid Stäket (Järfälla).

Var där på en testkörning tidigare, och den banan är delvis snabbare än Rörken och Tuvängen (vägrar skriva "Tuvis") och delvis enormt knixig. Blir nog såphal vid regn dock (massor med gummi i asfalten) men destå bättre fäste när det är torrt.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Det beror nog också på hur många ggr du har tänkt crascha på banan. De nybörjare jag iakttagit, som med färska körkort gått från lugnaste gruppen till den snabbast på 1-2 säsonger brukar lägga hojen på Rörken, allmänna vägar och annorstädes under samma tid. Efter två år är de "veteraner" som förklarar hur farligt det är att åka gata och deklarerar att de nu ska skaffa banhoj och enbart ska köra bana. Så köp en billig kraschvänlig hoj om du vill forcera.

Nä jag hade inte direkt tänkt att forcera (det är jag för gammal och försiktig för). Har hållit på i 2 år på banor och är i grupp 2... Däremot måste man väl försöka öka lite mer och mer successivt för att komma framåt. Målet för nästa säsong är att "platsa" i blå grupp, får väl se hur det går. "Übung macht den Meister" som tysken säger...
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
är det någon som har nämt blicken.. :D

Orsaken till att det känns bekvämare att kör bakom någon kan bero på att du höjer blicken och tittar "blint" på den framförvarande (det blir lite följa John) Vid dessa tillfällen har dom flesta inte blicken där den brukar vara eller där ska vara utan den är fastnaglad på den framförvarandes rygg..


Ett jätte"bra" exempel är när ett gäng är ute och kör gata.
Första killen brakar av ut på en åker, av någon konstig anledning följer tvåan och trean med ut på åkern. VARFÖR??












Dom har tittat blint på den framförvarande och och följer hans rörelser helt och fullt istället för att ha blicken där den ska vara samt köra sitt eget spår och hastighet efter sina egna värderingar...
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
är det någon som har nämt blicken.. :D

Orsaken till att det känns bekvämare att kör bakom någon kan bero på att du höjer blicken och tittar "blint" på den framförvarande (det blir lite följa John) Vid dessa tillfällen har dom flesta inte blicken där den brukar vara eller där ska vara..

:tummenupp

Man märker ju hur mycket bättre det flyter när man börjar titta på rätt saker. :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
är det någon som har nämt blicken.. :D

Orsaken till att det känns bekvämare att kör bakom någon kan bero på att du höjer blicken och tittar "blint" på den framförvarande (det blir lite följa John) Vid dessa tillfällen har dom flesta inte blicken där den brukar vara eller där ska vara utan den är fastnaglad på den framförvarandes rygg..


Ett jätte"bra" exempel är när ett gäng är ute och kör gata.
Första killen brakar av ut på en åker, av någon konstig anledning följer tvåan och trean med ut på åkern. VARFÖR??


Dom har tittat blint på den framförvarande och och följer hans rörelser helt och fullt istället för att ha blicken där den ska vara samt köra sitt eget spår och hastighet efter sina egna värderingar...

Det bästa är när man sedan stannar och snackar lite och några påpekar detta för en och tipsar om bättre ställen att hålla blicken på... då får man lära sig något också på gruppkörningarna.

/Krister - som skall ta mig till gocartbanor nästa säsong.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top