gluffis
Slowrider
Det är en ganska skön känsla när man får till den perfekta kurvan med perfekt balans av gas/broms/nedlägg. Hände sist en vända på gelleråsen i Trösen med motarden
Du har nog en poäng där. Om man inte pressar gränserna lite mer hela tiden gör man inga framsteg.
På rörken var det ju värsta nazi-huvudinstruktören som proppsade på att man skulle göra "SMC-svängen" (som han uttryckte det) och så var det stenhård koll från instruktörerna som hade typ 3-4 åkare per skalle.
Är det alltid sån skillnad, eller byter dom huvudinstruktör så stilen på upplägget växlar?
Körde på tuvängen för första gången nu i helgen och blicken verkar ju vara en av dom viktigaste sakerna att få rätt, då ger sig gasandet genom kurvan rätt naturligt (förutsatt att man har vettig ingångshastighet) kändes det som.
Hur gör då ni andra med blicken, jag har problem att få blicken att följa med och låser den gärna på ställen, så det blir lätt att man byter från en punkt till en annan (gärna curbsen eftersom dom syns så väl), fortfarande bättre än att kolla på helt fel ställe, men långt från optimlat också.
Det bästa vore väl om man kunde få blicken att flyta med på rätt ställe lagom långt framför hojen? Och finns det nåt knep för att göra detta, eller är det bara träning som gäller?
Var även på rörken i söndags, och vilken skillnad, organisationen på tuvängen var avslappnad och trevlig, instruktörerna skojade och spexade, men ändå lärde jag mig massor.
På rörken var det ju värsta nazi-huvudinstruktören som proppsade på att man skulle göra "SMC-svängen" (som han uttryckte det) och så var det stenhård koll från instruktörerna som hade typ 3-4 åkare per skalle.
Helt fel för mig som gillar att lalla runt själv och träna på saker (dock gärna med tips och feedback i vettig mängd) så jag avsluta innan dan var över o drog hem.
Är det alltid sån skillnad, eller byter dom huvudinstruktör så stilen på upplägget växlar?
Nu ska ju ärlighetens namn sägas att jag kör i grön gruppen på båda ställena, men just att det var sån skillnad och till det bättre på tuvängen...
Körde på tuvängen för första gången nu i helgen och blicken verkar ju vara en av dom viktigaste sakerna att få rätt, då ger sig gasandet genom kurvan rätt naturligt (förutsatt att man har vettig ingångshastighet) kändes det som.
Hur gör då ni andra med blicken, jag har problem att få blicken att följa med och låser den gärna på ställen, så det blir lätt att man byter från en punkt till en annan (gärna curbsen eftersom dom syns så väl), fortfarande bättre än att kolla på helt fel ställe, men långt från optimlat också.
Det bästa vore väl om man kunde få blicken att flyta med på rätt ställe lagom långt framför hojen? Och finns det nåt knep för att göra detta, eller är det bara träning som gäller?
Var även på rörken i söndags, och vilken skillnad, organisationen på tuvängen var avslappnad och trevlig, instruktörerna skojade och spexade, men ändå lärde jag mig massor.
På rörken var det ju värsta nazi-huvudinstruktören som proppsade på att man skulle göra "SMC-svängen" (som han uttryckte det) och så var det stenhård koll från instruktörerna som hade typ 3-4 åkare per skalle.
Helt fel för mig som gillar att lalla runt själv och träna på saker (dock gärna med tips och feedback i vettig mängd) så jag avsluta innan dan var över o drog hem.
Är det alltid sån skillnad, eller byter dom huvudinstruktör så stilen på upplägget växlar?
Nu ska ju ärlighetens namn sägas att jag kör i grön gruppen på båda ställena, men just att det var sån skillnad och till det bättre på tuvängen...
Kan hålla med om att vissa instruktörer kan kännas lite "kantiga" där. Tycker det varierar lite väl mycket ibland då vissa är toppen medans några som jag har stött på bara skapar en känsla av: "varför ska jag lyssna på dig"...
Nu i söndags (27/9) var det dock TOPPEN-instruktörer i röd grupp!
Visst var det bra körning i söndags i rött?
Även om det var något italienskt ivägen för en heeeela tiden. Tur man njöt av kopplingsrassel och twinbröt.
Det är ju som sagt bra att åka i en lite snabbare grupp då man kan få koncentrera sig på att köra sitt spår och inte behöva hålla på med omkörningar hela tiden. Blir ju lättare att hitta flytet då.
jörgenk, verkade iofs mer som det var huvudinstruktöre (bosse med valrossmustachen) som bestämde, för jag prata med en av dom "vanliga" instruktörerna om det och han sa att han inte brukade trycka så hårt på att folk skulle göra "SMC-svängen".
(anledningen till att jag hänger upp mig på "SMC-svängen" är att det är sjukt jobbigt för en räka som mig att långsamt köra långt in i kurvorna o sen göra en 90-graderssväng istället för att ta det avslappnade idealspåret, var helt svettig och hade grymt ont i händerna efter första omgången (och ja, jag VET att jag ska slappna av, men hojen trillar ju innåt vid såna svängar om man inte håller emot, vilket leder till motgas och aldeles för hög fart i nästa kurva, speciellt som man inte skulle använda bromsen, om man inte håller emot))
Hej SGM, ursäkta om jag låg ivägen med min rasslande italienska i söndags, du får tuta för omkörning när du kommer
jörgenk, verkade iofs mer som det var huvudinstruktöre (bosse med valrossmustachen) som bestämde, för jag prata med en av dom "vanliga" instruktörerna om det och han sa att han inte brukade trycka så hårt på att folk skulle göra "SMC-svängen".
(anledningen till att jag hänger upp mig på "SMC-svängen" är att det är sjukt jobbigt för en räka som mig att långsamt köra långt in i kurvorna o sen göra en 90-graderssväng istället för att ta det avslappnade idealspåret, var helt svettig och hade grymt ont i händerna efter första omgången (och ja, jag VET att jag ska slappna av, men hojen trillar ju innåt vid såna svängar om man inte håller emot, vilket leder till motgas och aldeles för hög fart i nästa kurva, speciellt som man inte skulle använda bromsen, om man inte håller emot))
På gelleråsen finns det ett ställe man kan testa det där på, esset, se till att hämta ordentligt med höjd i sista vänstern, så åker man åttor runt de som gått hårt mot curbsen på innerkanten (de åker i en vid båge ut mot högerkanten på rakan och kan inte kliva på ordentligt).
Den som hämtar höjd skapar sig marginaler i utgången, det är vad det handlar om.
Åker man dunlop fram så vänder hojen upp som ett höstlöv fast man går tajt å man kan krana på tidigt som attan.
Jag har själv lallat fram å tillbaka med att ta höjd i kurvor men slutsatsen blir alltid den samma. Gå tajt är bäst. Enda gången jag tar höjd är om jag ska åka om nån.
Fast "Otto" tar ju höjd å det går ju bra för honom. Vet dock ej hur de riktigt snabba bär sig åt.
Exakt Jyrgen. De flesta nyper in för tidigt, och än värre om det går för fort in (eller, man upplever att det går för fort), vilket ställer till det med utgången.
På gelleråsen finns det ett ställe man kan testa det där på, esset, se till att hämta ordentligt med höjd i sista vänstern, så åker man åttor runt de som gått hårt mot curbsen på innerkanten (de åker i en vid båge ut mot högerkanten på rakan och kan inte kliva på ordentligt).Den som hämtar höjd skapar sig marginaler i utgången, det är vad det handlar om.
Att svänga tidigt och komma bort från det farliga (diket, kanten på asfalten, etc) är en överlevnadsreflex...det är ibland rätt hårigt att stålsätta sig och vänta ut svängpunkten, speciellt som ovan...
SMC-kurserna är i första hand inriktade på att skapa sig marginaler.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |