Ni som är snabba på Rörken & Tuvängen mm

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det är en ganska skön känsla när man får till den perfekta kurvan med perfekt balans av gas/broms/nedlägg. Hände sist en vända på gelleråsen i Trösen med motarden ;)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Körde på tuvängen för första gången nu i helgen och blicken verkar ju vara en av dom viktigaste sakerna att få rätt, då ger sig gasandet genom kurvan rätt naturligt (förutsatt att man har vettig ingångshastighet) kändes det som.

Hur gör då ni andra med blicken, jag har problem att få blicken att följa med och låser den gärna på ställen, så det blir lätt att man byter från en punkt till en annan (gärna curbsen eftersom dom syns så väl), fortfarande bättre än att kolla på helt fel ställe, men långt från optimlat också.
Det bästa vore väl om man kunde få blicken att flyta med på rätt ställe lagom långt framför hojen? Och finns det nåt knep för att göra detta, eller är det bara träning som gäller?

Var även på rörken i söndags, och vilken skillnad, organisationen på tuvängen var avslappnad och trevlig, instruktörerna skojade och spexade, men ändå lärde jag mig massor.
På rörken var det ju värsta nazi-huvudinstruktören som proppsade på att man skulle göra "SMC-svängen" (som han uttryckte det) och så var det stenhård koll från instruktörerna som hade typ 3-4 åkare per skalle.
Helt fel för mig som gillar att lalla runt själv och träna på saker (dock gärna med tips och feedback i vettig mängd) så jag avsluta innan dan var över o drog hem.

Är det alltid sån skillnad, eller byter dom huvudinstruktör så stilen på upplägget växlar?

Nu ska ju ärlighetens namn sägas att jag kör i grön gruppen på båda ställena, men just att det var sån skillnad och till det bättre på tuvängen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har nog en poäng där. Om man inte pressar gränserna lite mer hela tiden gör man inga framsteg.

Det beror nog också på hur många ggr du har tänkt crascha på banan. De nybörjare jag iakttagit, som med färska körkort gått från lugnaste gruppen till den snabbast på 1-2 säsonger brukar lägga hojen på Rörken, allmänna vägar och annorstädes under samma tid. Efter två år är de "veteraner" som förklarar hur farligt det är att åka gata och deklarerar att de nu ska skaffa banhoj och enbart ska köra bana. Så köp en billig kraschvänlig hoj om du vill forcera.
 
Last edited:

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
På rörken var det ju värsta nazi-huvudinstruktören som proppsade på att man skulle göra "SMC-svängen" (som han uttryckte det) och så var det stenhård koll från instruktörerna som hade typ 3-4 åkare per skalle.

Är det alltid sån skillnad, eller byter dom huvudinstruktör så stilen på upplägget växlar?

Kan hålla med om att vissa instruktörer kan kännas lite "kantiga" där. Tycker det varierar lite väl mycket ibland då vissa är toppen medans några som jag har stött på bara skapar en känsla av: "varför ska jag lyssna på dig"...

Nu i söndags (27/9) var det dock TOPPEN-instruktörer i röd grupp!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Körde på tuvängen för första gången nu i helgen och blicken verkar ju vara en av dom viktigaste sakerna att få rätt, då ger sig gasandet genom kurvan rätt naturligt (förutsatt att man har vettig ingångshastighet) kändes det som.

Hur gör då ni andra med blicken, jag har problem att få blicken att följa med och låser den gärna på ställen, så det blir lätt att man byter från en punkt till en annan (gärna curbsen eftersom dom syns så väl), fortfarande bättre än att kolla på helt fel ställe, men långt från optimlat också.
Det bästa vore väl om man kunde få blicken att flyta med på rätt ställe lagom långt framför hojen? Och finns det nåt knep för att göra detta, eller är det bara träning som gäller?

Var även på rörken i söndags, och vilken skillnad, organisationen på tuvängen var avslappnad och trevlig, instruktörerna skojade och spexade, men ändå lärde jag mig massor.
På rörken var det ju värsta nazi-huvudinstruktören som proppsade på att man skulle göra "SMC-svängen" (som han uttryckte det) och så var det stenhård koll från instruktörerna som hade typ 3-4 åkare per skalle.
Helt fel för mig som gillar att lalla runt själv och träna på saker (dock gärna med tips och feedback i vettig mängd) så jag avsluta innan dan var över o drog hem.

Är det alltid sån skillnad, eller byter dom huvudinstruktör så stilen på upplägget växlar?

Nu ska ju ärlighetens namn sägas att jag kör i grön gruppen på båda ställena, men just att det var sån skillnad och till det bättre på tuvängen...

Det är personberoende helt klart, jag föredrar Rörken alla dagar i veckan - just för att det alltid varit mera avslappnat och glatt där, med bra instruktörer, men då kör jag i röd grupp. :)

Inskrivning och hur man hanterar förstagångsåkare är lite stelbent på Rörken, men de vet ju knappast vad den som kommer och vill köra har för insikt om sin egen kapacitet...

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Körde på tuvängen för första gången nu i helgen och blicken verkar ju vara en av dom viktigaste sakerna att få rätt, då ger sig gasandet genom kurvan rätt naturligt (förutsatt att man har vettig ingångshastighet) kändes det som.

Hur gör då ni andra med blicken, jag har problem att få blicken att följa med och låser den gärna på ställen, så det blir lätt att man byter från en punkt till en annan (gärna curbsen eftersom dom syns så väl), fortfarande bättre än att kolla på helt fel ställe, men långt från optimlat också.
Det bästa vore väl om man kunde få blicken att flyta med på rätt ställe lagom långt framför hojen? Och finns det nåt knep för att göra detta, eller är det bara träning som gäller?

Var även på rörken i söndags, och vilken skillnad, organisationen på tuvängen var avslappnad och trevlig, instruktörerna skojade och spexade, men ändå lärde jag mig massor.
På rörken var det ju värsta nazi-huvudinstruktören som proppsade på att man skulle göra "SMC-svängen" (som han uttryckte det) och så var det stenhård koll från instruktörerna som hade typ 3-4 åkare per skalle.
Helt fel för mig som gillar att lalla runt själv och träna på saker (dock gärna med tips och feedback i vettig mängd) så jag avsluta innan dan var över o drog hem.

Är det alltid sån skillnad, eller byter dom huvudinstruktör så stilen på upplägget växlar?

Nu ska ju ärlighetens namn sägas att jag kör i grön gruppen på båda ställena, men just att det var sån skillnad och till det bättre på tuvängen...

Jag har kört på Rörken i samtliga grupper sedan -05 och tycker att jag har haft bra instruktörer. Så förhoppningsvis har du bara haft otur.

/J (inte snabb)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kan hålla med om att vissa instruktörer kan kännas lite "kantiga" där. Tycker det varierar lite väl mycket ibland då vissa är toppen medans några som jag har stött på bara skapar en känsla av: "varför ska jag lyssna på dig"...

Nu i söndags (27/9) var det dock TOPPEN-instruktörer i röd grupp!

Visst var det bra körning i söndags i rött? :yoparty

Även om det var något italienskt ivägen för en heeeela tiden. :hihi Tur man njöt av kopplingsrassel och twinbröt. :D
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
Visst var det bra körning i söndags i rött? :yoparty

Även om det var något italienskt ivägen för en heeeela tiden. :hihi Tur man njöt av kopplingsrassel och twinbröt. :D

Om man kör i röd grupp och något är i vägen så är det väl bara att köra om :D

Körningen var bra, håller med om det! Kan dock förstå om dom som e snabbast i en grupp kan tycka att det suger med långsammare förare som stoppar upp trafiken men det är en STOR fördel att få köra med lite snabbare killar (och tjejer) då man kan "lyfta" sig lite och utvecklas :Bugar
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag håller med Gulleplutt och Xyron. Det är hjärnspökena som gör att man är långsam. Jag har dem och kommer därför aldrig att bli så snabb som de snabbaste.

Man måste tro att det går att ta kurvorna i högre fart och våga prova för att bli snabbare. Det är då man märker att det går. När jag släpper hjärnspökena och vågar prova samtidigt som jag har flytet så går det att bli snabbare.

Köra mycket och ofta på bana hjälper också. Inte som en annan som väntar en månad mellan gångerna, då blir det som att börja från början varje gång.

Jag har dock aldrig vurpat på bana, (ta i trä):va, för jag är så rädd att det skall göra ont...
 

mjj72

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Örsundsbro
Hoj
Ducati Streetfighter S -09, Husaberg FE 400 -00
Hej SGM, ursäkta om jag låg ivägen med min rasslande italienska i söndags, du får tuta för omkörning när du kommer :tummenupp
Angående instruktörer så kan det vara lite varierande kvalitet på dessa men jag tcker inte man kan begära att det ska vara samma gubbar som ställer upp hela tiden då det är på mer eller mindre frivilig basis dom är där.
Dessutom tycker jag att vi har en bra dialog mellan förare och instruktörer hur vi vill att nästkommande pass ska se ut och vad vi ska träna på.
Hur det är i de andra grupperna har jag svårt att tycka till om då jag bara har kört i snabba gruppen. Kan dock tycka att dom kunde flytta förare mellan grupperna lite mer aktivt då det verkar som om vissa har svårt att ta steget att byta själva.
Det är ju som sagt bra att åka i en lite snabbare grupp då man kan få koncentrera sig på att köra sitt spår och inte behöva hålla på med omkörningar hela tiden. Blir ju lättare att hitta flytet då.

Väl mött och gasat i vår!!!
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
Det är ju som sagt bra att åka i en lite snabbare grupp då man kan få koncentrera sig på att köra sitt spår och inte behöva hålla på med omkörningar hela tiden. Blir ju lättare att hitta flytet då.

Tyckte inte att det såg ut som om dina omkörningar av mig var något större problem. :D

Vill bara tillägga att trots att jag "erkänt" i två inlägg nu att det kanske gick långsamt (ibland...) så körde jag också om folk i röda gruppen :gnissla

Saft och bullar till alla! :banana
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
jörgen:eek:k, verkade iofs mer som det var huvudinstruktöre (bosse med valrossmustachen) som bestämde, för jag prata med en av dom "vanliga" instruktörerna om det och han sa att han inte brukade trycka så hårt på att folk skulle göra "SMC-svängen".

(anledningen till att jag hänger upp mig på "SMC-svängen" är att det är sjukt jobbigt för en räka som mig att långsamt köra långt in i kurvorna o sen göra en 90-graderssväng istället för att ta det avslappnade idealspåret, var helt svettig och hade grymt ont i händerna efter första omgången (och ja, jag VET att jag ska slappna av, men hojen trillar ju innåt vid såna svängar om man inte håller emot, vilket leder till motgas och aldeles för hög fart i nästa kurva, speciellt som man inte skulle använda bromsen, om man inte håller emot))
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
jörgen:eek:k, verkade iofs mer som det var huvudinstruktöre (bosse med valrossmustachen) som bestämde, för jag prata med en av dom "vanliga" instruktörerna om det och han sa att han inte brukade trycka så hårt på att folk skulle göra "SMC-svängen".

(anledningen till att jag hänger upp mig på "SMC-svängen" är att det är sjukt jobbigt för en räka som mig att långsamt köra långt in i kurvorna o sen göra en 90-graderssväng istället för att ta det avslappnade idealspåret, var helt svettig och hade grymt ont i händerna efter första omgången (och ja, jag VET att jag ska slappna av, men hojen trillar ju innåt vid såna svängar om man inte håller emot, vilket leder till motgas och aldeles för hög fart i nästa kurva, speciellt som man inte skulle använda bromsen, om man inte håller emot))

"smc-svängen" kommer du ha mkt nytta av när det går lite fortare.
tror det de vill åstakomma är att "tjata" in den så att den verkligen sitter i ryggmärgen.

det går ju egentligen ut på att svänga så sent som möjligt.

Folk är ju ovana med olika fart, och de måste ju anpassa efter den/de som är lite långsammare.

Men jag håller med dig om att det är "jobbigt" när det går för sakta. Min hoj är ganska "vinglig" i sig oxå, så man behöver lite mer fart för att den ska bli stabil. Så när jag körde grön grupp kändes det mest bara vidrigt och obehagligt, trots (pg a) den låga farten.

Allt eftersom att man byter upp sig så är det lättare att få in ett riktigt flyt. Och då kommer även poängen med smc-svängen att visa sig tydligare.

jag håller med om att det är lite skillnad på instruktörerna på rörken och tuvängen.

det är mer avslappnat på tuvängen, och kanske lite mindre "skola".. men å andra sidan upplever jag att man får mkt mer input och tips på rörken, dvs mer attention från instruktörerna.. detta beror nog på att banorna är så olika.. rörken svänger mer så där är det nog lättare för dem att hålla koll på hur tekniken är genomgående.. kan nog vara därför de kan kännas mer "nazi" där..

personligen så har jag svårt att få bra flyt på tuvängen, men lätt på rörken.. så jag brukar känna mig sågad på tuvis och "hyllad" på rörken.. :)

variera lite och få ut det bästa från båda :)
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
peter: mjo, precis som min hoj, det är ju iofs bra att det är lättstyrt in i kurvorna, men i låga farter kan det lätt bli jobbigt.

Hårnålen på tuvängen är jobbig ja, annars fick jag bra flyt på slutet, började knappa in på folk framför, men då var det slut för dan :p

Jag blir mest nervös och gör fel när folk kollar mig, därav vill jag försöka mycket själv.
Gaskontroll och blick visste jag redan innan var viktiga, det jag måste arbeta på är att slappna av och våga tro på att jag klarar kurvorna, då är det dåligt att ha nån säga vad man gör fel hela tiden så självfötroende sjunker istället för att öka. =D

naturligtvis ska man svänga så sent så möjligt om man vill köra snabbt, men deras motto var utryckligen "här kör vi inte idealspåret, här kör vi säkert" vad nu det ska betyda.
Jag är nog mest ute efter att få flyt och köra mjukt.
Sen förstod jag också att iaf i röd och blå grupp brydde dom sig inte så mycket om hur folk körde stilmässigt, så bara man kör snabbt så får man köra som man vill altså? ;D

Jaja, kanske ska testa nån mer gång på rörken nästa säsong då, kanske diskutera mer med fler instruktörer vad jag känner och tycker så kanske det går att få lite anpassad coaching.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
"SMC-svängen" är för mig att instruktörerna trycker på att man ska prova att flytta fram den punkt där man faller in i svängen. Det är ju ett sätt att lära sig utnyttja hela det tillgängliga körfältet så att man få större marginal i tex trafiken. Svänger man in för tidigt i en böj så kan det bli svettigt om den visar sig nypa. Så i mångt och mycket är det ju "idealspåret" man vill trumfa in. Sedan kan det ju bli annat i s-kombinationer förstås.
På Gelleråsen noterade jag att de vid bankanten målade korsen som markerade styrpunkterna för superbikeschool harmonierade med vad smc lär ut till oss gatåkare. Men naturligtvis är ju styrpunkter individuella. Kan dock tänka mig att de vill trycka på att just prova att svänga senare hos nybörjare så att man kanske får en aha-upplevelse.Ty hamnar man för nära den yttra bankanten i utgången så kan det bli lite svettigt, det finns ju inte plats att motstyra då. I trafiken så hamnar man i diket då. Många jag känner till som har kört ihjäl sig så bara på det här forumet sedan jag joinade.

Men du hade nog otur med din instruktör som inte lyckades förmedla vad han menade, eller så kanske han hade en dålig dag.

/Inte snabb


jörgen:eek:k, verkade iofs mer som det var huvudinstruktöre (bosse med valrossmustachen) som bestämde, för jag prata med en av dom "vanliga" instruktörerna om det och han sa att han inte brukade trycka så hårt på att folk skulle göra "SMC-svängen".

(anledningen till att jag hänger upp mig på "SMC-svängen" är att det är sjukt jobbigt för en räka som mig att långsamt köra långt in i kurvorna o sen göra en 90-graderssväng istället för att ta det avslappnade idealspåret, var helt svettig och hade grymt ont i händerna efter första omgången (och ja, jag VET att jag ska slappna av, men hojen trillar ju innåt vid såna svängar om man inte håller emot, vilket leder till motgas och aldeles för hög fart i nästa kurva, speciellt som man inte skulle använda bromsen, om man inte håller emot))
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Exakt Jyrgen. :) De flesta nyper in för tidigt, och än värre om det går för fort in (eller, man upplever att det går för fort), vilket ställer till det med utgången.

På gelleråsen finns det ett ställe man kan testa det där på, esset, se till att hämta ordentligt med höjd i sista vänstern, så åker man åttor runt de som gått hårt mot curbsen på innerkanten (de åker i en vid båge ut mot högerkanten på rakan och kan inte kliva på ordentligt).
Den som hämtar höjd skapar sig marginaler i utgången, det är vad det handlar om. :)

Att svänga tidigt och komma bort från det farliga (diket, kanten på asfalten, etc) är en överlevnadsreflex...det är ibland rätt hårigt att stålsätta sig och vänta ut svängpunkten, speciellt som ovan...

SMC-kurserna är i första hand inriktade på att skapa sig marginaler. :)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
På gelleråsen finns det ett ställe man kan testa det där på, esset, se till att hämta ordentligt med höjd i sista vänstern, så åker man åttor runt de som gått hårt mot curbsen på innerkanten (de åker i en vid båge ut mot högerkanten på rakan och kan inte kliva på ordentligt).
Den som hämtar höjd skapar sig marginaler i utgången, det är vad det handlar om. :)

Åker man dunlop fram så vänder hojen upp som ett höstlöv fast man går tajt å man kan krana på tidigt som attan. :)

Jag har själv lallat fram å tillbaka med att ta höjd i kurvor men slutsatsen blir alltid den samma. Gå tajt är bäst. Enda gången jag tar höjd är om jag ska åka om nån.

Fast "Otto" tar ju höjd å det går ju bra för honom. Vet dock ej hur de riktigt snabba bär sig åt. :va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Åker man dunlop fram så vänder hojen upp som ett höstlöv fast man går tajt å man kan krana på tidigt som attan. :)

Jag har själv lallat fram å tillbaka med att ta höjd i kurvor men slutsatsen blir alltid den samma. Gå tajt är bäst. Enda gången jag tar höjd är om jag ska åka om nån.

Fast "Otto" tar ju höjd å det går ju bra för honom. Vet dock ej hur de riktigt snabba bär sig åt. :va

...vi pratar ju inte om racing, varesig racingchaufförer eller hojar. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Exakt Jyrgen. :) De flesta nyper in för tidigt, och än värre om det går för fort in (eller, man upplever att det går för fort), vilket ställer till det med utgången.

På gelleråsen finns det ett ställe man kan testa det där på, esset, se till att hämta ordentligt med höjd i sista vänstern, så åker man åttor runt de som gått hårt mot curbsen på innerkanten (de åker i en vid båge ut mot högerkanten på rakan och kan inte kliva på ordentligt).Den som hämtar höjd skapar sig marginaler i utgången, det är vad det handlar om. :)

Att svänga tidigt och komma bort från det farliga (diket, kanten på asfalten, etc) är en överlevnadsreflex...det är ibland rätt hårigt att stålsätta sig och vänta ut svängpunkten, speciellt som ovan...

SMC-kurserna är i första hand inriktade på att skapa sig marginaler. :)

Att du aldrig lär dig! :D Du tar på dig SMC-hatten i ena inlägget för att sedan bli ivrig och köra självhävdelseracingsnack i nästa inlägg. Nu fick du Gulleplutt på dig. Sist gick det så här. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4430653&postcount=24

Du får nog ta och regga dig på två konton annars hamnar du i samma sist som Ezzo ;) :krama
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top