Ni som bytat från sporthoj till supermotard, och tvärt om...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
-Vad tyckte ni var roligast? Eller är det roligt på olika sätt? Kan man i helhet säga vad som är skojjigast?
Står i valet o kvalet om nästa hoj ska vara en sporthoj eller supermotard. Svar som "Köp båda" undanbedes...

Jag har egentligen aldrig testat en nyare supermotard och får väl göra det innan jag bestämmer mig, men har innerst inne svårt att tro att det tar känslan av en snabb sporthoj på kurviga vägar.

Edit: Det blev en R1, men det blir en Supermotard också till nästa sommar.

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Skaffa en Motard.. Och ut och busa med den på isen/i skogarna nu i vinter. Släng på gatdäcken och prova på asfalten i vår. Är det inte lika kul då så säljer du den och skaffar sporthoj igen.
Svårare än så behöver det väl inte vara? =)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Kay skrev:
-Vad tyckte ni var roligast? Eller är det roligt på olika sätt? Kan man i helhet säga vad som är skojjigast?
Står i valet o kvalet om nästa hoj ska vara en sporthoj eller supermotard. Svar som "Köp båda" undanbedes...

Jag har egentligen aldrig testat en nyare supermotard och får väl göra det innan jag bestämmer mig, men har innerst inne svårt att tro att det tar känslan av en snabb sporthoj på kurviga vägar.

Angående kurvvägar så tror jag en motard är betydligt roligare på dåliga och väldigt kurviga små vägar, tack vara längre fjädringsväg och större hjul.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Hjulen är dock 17" dvs lika som på de flesta sporthojar, men nu ska vi inte hänga upp oss på det.
Det är nog ganska trist om man inte har tillgång till mycket småvägar iaf, en stånka blir trött när man svänger upp på den stora landsvägen.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
större hjul,är det inte 17 på dom flesta motards????

shit silwer slog mig med 0.5 sekunder................

Gustav1 skrev:
Angående kurvvägar så tror jag en motard är betydligt roligare på dåliga och väldigt kurviga små vägar, tack vara längre fjädringsväg och större hjul.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Hm... kluven som sagt. Jag har iaf fått smaka på lite tyngre sporthojar som TL1000S, Gixxer750 '98, Fazer1000 och liknande... Det är jäkligt roligt, inget o blunda för, men nu måste jag testa SM också.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Precis som Silwer skriver så är motard trist som fan på motorväg, i stan och på småvägar är motard dock roligare tycker jag :) Beror ju på vad du ska ha den till och var du kommer köra mest?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Holger skrev:
större hjul,är det inte 17 på dom flesta motards????

shit silwer slog mig med 0.5 sekunder................

Jo, förlåt. :(

Jag tänkte på offroad...som vanligt.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Nisse Järnet skrev:
Precis som Silwer skriver så är motard trist som fan på motorväg, i stan och på småvägar är motard dock roligare tycker jag :) Beror ju på vad du ska ha den till och var du kommer köra mest?

45% Kring, och i stan
25% landsväg (70-vägar mest)
20% häckeberga + diverse flygrakor för bus...
10% Motorväg och 90-vägar
Om man tar ett exempel, en KTM 640sm... Vad toppar den orginal? Vad är prestandan 0-100? Verkar rätt kvicka i hastigheter under 150 ändå!

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
En annan negativ sak med motard är ju tankrymden, sen är det ju ofta ombyggda endurohojar (iaf de värsta modellerna) de är ju inte direkt bekväma för transporter.

Possitivt är nog att de ju inte går så fort (om man tänker i säkerhet) och inte är lika ömma som sporthojar som kan kosta massor att laga bara man lägger omkull dem stillastående.
Busvänligheten är ju mycket högre på dem med.
Ett billigare ägande är ju en annan bonus.

Har polarna motarder? eller om du kanske mest åker själv, i annat fall tror jag det blir jobbigt när polarna sätter iväg med sina sportåk på större vägar.

En sån du nämner gör väl en 170-180 iaf, 0-100 har jag ingen susning om men runt 5 sek är en gissning.

Last edited:

HanneZ

Guest
Om man nån gång skulle få för sig att åka nånstans så funkar det nog dåligt med motard. Jag har själv inte haft nån men har kört massa offroadhojar på gata!

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Jag gillar motard men saknar att kunna sträcka ut lite...Tror att många blir grymt besvikna om dem går från en sh till en sm. Det är tex skittrist att åka med folk som har sh om du själv har motard. Är man inte intresserad av att åka grusväg eller köra bana så tröttnar man snart. Testa innan du köper och tänk över hur du vill köra. :tomten

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Äh, motarder är som ett substitut för en riktig sporthoj för mig. Det är lixom som om man inte har råd med en riktig hoj så då får man nöja sig med en halvriktig hoj.
Fast det ser ju jävligt kul ut när de kör motardtävlingar men det är itne riktigt samma sak.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
hmpf... alla kör sporthoj som jag åker med :(
Grusväg är inget jag har i närheten heller, så det är uteslutet...
En stor aspekt är försäkringspriset. Vågar liksom inte köpa en ZX9R och bara ha den trafikad, men det är enda möjligheten om man inte ska fullständigt ruineras.
Tror faktiskt att det blir en sporthoj trotts allt. Märkte bara jag körde min en sista runda idag, att jag älskar den körställningen... allt... sporthoj e så underbart!
Sen är säkerhetsaspekten en annan tanke. Det slår mig några gånger per tur att de är farligt som tusan o ligga o pressa på landsväg, men det är ju så blodigt roligt.
Hur som helst så blir det en hoj utan tveka.

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
klart du ska ha en sporthoj! :tummenupp

Köp min så jag kan införskaffa något annat roligt! :tungan

Det räcker gott & väl med trafik, spar de andra pengarna till annat! :fyllisar

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjaba! Låter som du lätt skulle kunna klara dig med sm enl procentsatserna
du skrev ner.Köper du en husa 650 modell nyare(02-04)Å drevar den rätt så kan du pressa upp den i tvåhundra ärliga.Inget jag skulle gjort för ofta å länge dock.PÅ riktigt små vägar är sm oslagbart snabba dessutom.Personligen tycker jag iofs att lite av racekänslan på rr-hoj med fullt nerlägg osv är lite fetare än sm känslan.Det är lite av två världar helt enkelt.I vilket fall som helst så blir du inte efter sporthojsåkare så länge du håller dig på 30-50-70 å vissa enstaka 90 sträckor.Förutsatt att du kör som fan.Man får köra in de hästarna man saknar.

Ang hojval så skulle jag satsa på ngt av det extremare när du kommer från sporthoj.En standard ktm 640,duke.Honda xr600,650,yamma tt osv,osv är för tungt/slött då.Hade efter egna erfarenheter,körde r-hoj innan första sm`en,
satsat på husa 650 03-framåt,ktm 625(+trim)02-framåt,ktm 660.
Det finns ju andra som är minst lika grymma(vor,hysky osv)men de jag nämner är som sagt efter egna erf lättskötta med bra kvalitta på.Ktmarna går ju att köra riktigt långt med mellan servicarna dessutom.Värt mkt för mig iaf.Testa så får du se.Det är ju bara att byta tillbaks annars.
Lycka till!!!!

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Varför inte köpa båda så kan du ju byta imellan :7peta

Tycker båda har sin charm men motarden e oslagbar på dom kurviga vägarna med dålig asfalt samt att man kan ha skoj på grus också.

Ska man skjutsa så e de ingen höjdare beror kanske på vilken tard man har men på min 400 :tummenner

Motarder e ju som regel lättare också så man kan ju kasta runt dom på ett helt annat sett :yoparty

antikrist

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
yamma busfemti
har haft 3 st motarder xr650 wr450 och crf 450. Skitroligt inne i stan där åker du ifrån allt. Men så fort det öppnar upp är man tyvärr rätt kokt. Inte så jävla roligt att ställa ventiler var 100:de mil heller. Nej man behöver inte ställa så ofta på en orginal lc4 eller duke inte xr650 heller men då går dom i ärlighetens namn inte skit bra heller. En 600-750 sporthoj är bra mycket mer användbar under sommarhalvåret. Motard är mycket skruva!!!!

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
Hade GSX-R 750-93 innan, bytte till KTM Duke.
Den hade jag i ett par månader men tröttnade och köpte Gixxer igen...
Men smaken är som :arsele

Coola Ola

Guest
Om det är som du skriver att du ska köra 70% i stan eller på 70-vägar så lovar jag att det funkar! Med motarden kan jag gasa runt i stan en hel dag utan att tröttna och då är ändå Göteborg ganska litet (inte för att malmö är större förstås :tungan)Jag har nästan bara kört med sporthojar och tycker det är helt ok så länge man rör sig på mindre vägar, så fort det blir 90-vägar så blir det såklart astrist (och det känns inte så bra för motorn att ligga o pressa mot varvstopppet på femman heller.... :rolleyes:). Sen ska du ju inte glömma busfaktorn samt att det är billigt att klota så du oftast inte behöver ha dyr helförsäkring.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0