Ni som bytat från sporthoj till supermotard, och tvärt om...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker att som jag kör så är motard roligare än sporthoj, känns mindre vådligt oxo då man måste upp i så mycke högre hastigheter med sporthojjen för att ha "lika roligt". 70-vägar är minst lika kul på motard. Inte så sällan man hittar egna "vägar" oxo ;) Känns inte heller lika farligt för börsen att lägga omkull den. Sladdar är vardagsmat :tummenupp

0-100 gör min just under 4 ifall man startar på ettan, startar man på tvåan kan man nog tjäna lite till oxo :) Fast då är jag ju plutt oxo... Toppfarten är 165 ärliga på min. (båda siffrorna med mig på då, ungefärlig 0-100siffra, halvknepigt att mäta)

Sen är det ju så att man får skruva för att ha roligt oxo :( Så tycker man det är jättejobbigt så kanske man inte ska ge sig på motard. De större motarderna är roligare på gata medans de mindre är roligare och lättare på bana.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
körde sporthoj och bytte till motard(ktm660) men jag lessna ganska fort på den. att åka kurvig väg nja det går ju att åka mycket fortare men jag tycker att det är mycket roligare med sporthoj...och om dom flesta som du åker med kör sh så är det ju ingen vits.
annars om du ska leka med hojen så tycker jag att du satsa på streetfigter typ äldre cbr och dreva ner lite.det är mycke roligare att leka med tycker jag och kostar mindre i inköp.
mvh peter
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Får kanske bli något mittimellan! En zx9R eller cbr900 eller R1-fighter. :)
Jag har lämnat SM-tankarna lite nu igen...

Ulvheden: Låter intressant. Får jag låna din en timma och känna på den? I break it, i buy it :)
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Inte ångrat bytet från R1 till Ktm 660 en sekund.

Båda världar vore så klart fantastiskt att ha men det här känns inte så dumt bla av hälsoskäl. Farligt när det måste till 200+ för att det ska kännas...

Underbart med en sån LÄTThanterlig hoj(på alla sätt). Riktigt myyyser när jag leder omkring den(och kommer att tänka på den förra stålklumpen).

Nu känns inte heller sladdar som en fiende :) Tom grus(vägar) är en spännande ny och trevlig bekantskap.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
OlleR skrev:
0-100 gör min just under 4 ifall man startar på ettan, startar man på tvåan kan man nog tjäna lite till oxo :) Fast då är jag ju plutt oxo... Toppfarten är 165 ärliga på min. (båda siffrorna med mig på då, ungefärlig 0-100siffra, halvknepigt att mäta)
QUOTE]
va har du för drevning? :)
 

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Världen är mitt hem
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
Efter 3 sporthojar, bytte jag nyss till en SM. Tveklöst det bästa jag gjort.
Underbar i stan och på kurviga landsvägar. Lätt och smidig. Ekonomiskt rationell jämfört med en nyare -r hoj. :tummenupp

Ps. När jag ska till Rivieran tar jag Porschen iallafall för den är lika rolig på Autoban och rymmer både golfklubbor, hästpoloutrustningen, lite segeldukar och fracken för kasinot. Ds IRONI; men för 4000 kr mindre/mån i försäkring skulle det nästa räcka för att köra 996:a också. Alltså; Jag har lika roligt som tidigare men roligare eftersom jag nu inte mår illa av att betala så mkt.
 
Last edited:

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR1000F
Bra tråd du slängde upp Kay, nu får jag lite att fundera på med.
Mina tankar på motard är lite starkare nu med efter allt som hänt här nere, med olyckor och skit i sommar.
:(
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Jag är inne på att köpa en motard jag med, funderar på en ktm 640 eller 625 så man inte behöver serva varje gång man kört. Har hört att Suzuki ska komma med en motard till -05 som ska premiärvisas på mässan i Tyskland nästa helg. Någon som vet något om det??
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har både en extrem sporthoj och en mellanextrem motard. Om man ska ge sig på att jämföra dom två så blir det som följer.

Sporthojen är underbar, den accelerar som en tok och har underbart chassi. Man är uppe i 270 på nolltid och där tar vi paus en sekund. Varför ska man åka i just 270 på gata? Min Suzuki är knappt rolig i den farten som motarden toppar, men i just densamma fart är motarden askul.

Som referens var jag ute på en sväng i jkpg i helgen med 15-20 hojar. Jag låg först och var vägvisare. I förväg hade jag förberett mig på att släppa om gänget som körde sporthoj eftersom dom förmodligen kör fortare än jag, tänkte jag.
Icke sa nicke. Fick vänta in folket vid varje stopp. Jag gav vad motarden kunde också, men det ska man väl :gnissla. Färden gick, som referens, på blandat 70-90 sträcka med bra beläggning.

Summa sumarum. Du kommer kunna fortsätta åka med dina sporthojspolare (om dom inte har en fetish för motorväg) utan att vara långsammast eller ens långsam. Du gör (enligt 2 st 640 LC4-förare under turen) rätt i att välja en motard med lite mer effekt. Ex. 660 eller dylikt. Min toppar 185 ärliga helt original på raka, en LC4 ca 165. 660n är mycket snabbare upp i farten med.

Over and out.

//jaG
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag tycker det är skitkul med motard! Man behöver inte ge sej iväg nånstans långt ut, motard är roligt inne i stan och runt stan också.

Känns bra med tanke på att det räcker att det går i 70 så kan man ha kul med motard, på sporthoj får man ju minst lägga på 100 till.

Lätt att leka med, rolig att köra på jättesmå kurviga vägar trots ganska dålig beläggning, funkar bra på grusväg.

Ska man hänga med sporthojar får det nog bli någon större motard, som en 660 för att man ska ha kul.
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Har också funderat på det där med motard. Dock enligt utsago här på sh.com så lämpar sig nog inte min cykel att motarda om. I så fall får jag la ta o skaffa en bike till :tomten :) Nu till min fråga... När jag var yngre så körde jag lite cross och är sugen på det med. Är det någon mindre variant av cykel som man skulle ev kunna kombinera dessa två aktiviteter med två olika uppsättningar av hjul? Som dessutom är relativt billig i inköp? Kanske en jävligt dum fråga, men slå inte på mig.... :(

Syftet är endast hobbybaserat...
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Emmi skrev:
Ska man hänga med sporthojar får det nog bli någon större motard, som en 660 för att man ska ha kul.

Jämför aldrig en motard med en sporthoj.
Och ska man köpa en smidig motard lär man man väl inte köpa en 660.
Det är ju en offroad med asfaltshjul. :tungan
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
SM 570 RR skrev:
Jämför aldrig en motard med en sporthoj.
Och ska man köpa en smidig motard lär man man väl inte köpa en 660.
Det är ju en offroad med asfaltshjul. :tungan

Jämförde inte motard med sporthoj, utan påpekade att han måste ha en landsvägsmotard (625, 640, 660) med mycket effekt (660) om han ska kunna åka med sporthojar eftersom alla hans polare körde sporthoj.

660n är ingen smidig banmotard utan en landsvägsanpassad motard där man kan köra och slipper mecka...
 

BullHill#1

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1190 Adventure
r-hoj

Kay skrev:
-Vad tyckte ni var roligast? Eller är det roligt på olika sätt? Kan man i helhet säga vad som är skojjigast?
Står i valet o kvalet om nästa hoj ska vara en sporthoj eller supermotard. Svar som "Köp båda" undanbedes...

Jag har egentligen aldrig testat en nyare supermotard och får väl göra det innan jag bestämmer mig, men har innerst inne svårt att tro att det tar känslan av en snabb sporthoj på kurviga vägar.


Jag hade en R1:a förut men har bytt till wr450f-03. Jag inhandlade ett motardkit ganska omgående... det som är roligast med wr:n är cross och grusgropskörning. R1:an är bättre på bakhjulet(kraften-fartkänslan), Framhjulet går det att åka längre med r1:an men det är roligare att slå över med wr:n(inget går sönder om man har bytt styre). Landsväg så spelar det ingen roll om det är slingerislingerväg r1:an piskar skiten ur wr:n enda asfalterade stället som wr:n tar r1 är på go-cart bana.... Behåll r-hojen och köp en cross istället... grymt kul(Hoppa prejas krascha sprutasand/grus) och grym träning...... Jag ska ha en r1:a nästa år... och en cross:)
 

BullHill#1

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1190 Adventure
Emmi skrev:
Jämförde inte motard med sporthoj, utan påpekade att han måste ha en landsvägsmotard (625, 640, 660) med mycket effekt (660) om han ska kunna åka med sporthojar eftersom alla hans polare körde sporthoj.

660n är ingen smidig banmotard utan en landsvägsanpassad motard där man kan köra och slipper mecka...
Landsvägsanpassad? Vaddå tråkig lr?
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
En liten motardrelaterad fundering, som kan vara nog så intressant(?) att ta med i beaktande om man väljer mellan SM eller SH...

Hur mycket service blir det i praktiken på några av de "vanligaste" motarderna? Tittar man t.ex i servicemanualen för Hondas CRF450 så är det kolvbyte efter fem(5) timmar :brinnerup . Nu är jag medveten om att det gäller för mesta möjliga prestanda i samband med raceåka... Men när man börjar prata om serviceintervaller mätt i timmar istf tusentals kilometer så känns det som om att servicemängden kan bli relativt stor på en motard, definitivt i jämförelse med en sporthoj.

Hur mycket servar ni era Motarder? Är det oljebyte varje måndag och ventilkoll varannan vecka, om man kör en "tur" på onsdagar och en eller ett par svängar under helgen?

(Hmm, kom precis på att jag kanske borde söka om detta på Motardforumet... Dooh!)


/Tobbe, som ska testa en riktig Motard för första gången imorgonkväll :tungan

.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Husqvarna
kolvbyte när den är sliten. ( Typ vid sedvanlig motorenovering)
kolvringar runt 200 timmar beroende på körning.
Oljebyte 10 timmar (ca)
Ventiljustering när dom börjar ticka lite högre.
Runt 40-50 timmar. Görs på 40 min. :fyllisar
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag köpte mig en motard efter att ha haft en ducati i två år och för stunden var det skoj. Men nu skulle jag aldrig falla mig in att skaffa en motard igen om det inte vore ett komplement till en riktig hoj också. Näe, skaffa en riktig twin istället så har du både traktor och asfaltsräcer i ett :D
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
bytte från r6 till 660... helt annan grej, båda är jävligt kul fast på lite olika sätt. Jag bytte dels pga självbevarelsedrift (sisådär 150-200 på 70 väg med en klotning resulterar nog till 99.9% ett besök i valhall...), samt pga kostnaderna att äga! Tex försäkring, 2100:- för halv/hel (3400 hel/hel) är sjukt billigt jämfört med sporthoj, även om man skenar på farfar 88 i jukkasjärvi...

Blir nog däremot lite mer skruva, har redan ett oljeläck på min 04a. Pissenkelt att fixa denna gång (3 skruv) med det gav väl en indikation på att saker o ting inte håller lika bra som på jappsarna...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top