Ni som fick era hojar stulna hos Aprilia-Center!

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
Gilera GP800
Jag var en av dem som blev av med min hoj hos Aprilia Center i mitten på augusti när återförsäljaren fick besök i sin verkstad.

Nu visar det sig att återförsäljaren inte har en försäkring som täcker kunders egendom, och därmed blir jag själv tvungen att punga ut med 10 lax i självrisk hos Bilsport MC (Dorsoduro, offroadförsäkring).
Initialt sade återförsäljaren att hans försäkring skulle täcka min självrisk, men han visste nog inte i det läget vad han hade för skydd.

Ni övriga som hamnade i samma sits (det var ju 5-7 hojar som vart stulna), har ni fått något besked om era stöldsjälvrisker?

Under tiden har butiken stängt igen, kanske konkurs på gång, vad vet jag. Jag ringde till den lokala tingsrätten, det finns inget noterat där om företaget så då är det inte någon konkurs just nu.

En försäkringsutredare har indikerat att om det inte rörde sig om oaktsamhet från återförsäljarens sida så är jag rökt, jag åker på att betala självrisken själv.

Någon som vet något mer än jag?

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Står hojjarna inomhus hos verkstaden så är de väl automatiskt täckta utav hans försäkrning ?

(är väl olagligt att inte ha försäkrningen)

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
Gilera GP800
Man tycker ju det, men återförsäljarens skadeutredare (på företags-skador hos LF) säger att han inte har tilläggsdelen för att skydda kunders egendom, och dessutom fanns det inte försäkring för motorfordon??!
Pratade med Bilsport MC nu, och de säger att de i sin tur kommer att rikta krav mot återförsäljaren på det belopp som de skall betala ut till mig, förutom självriskbeloppet.
Varför skulle återförsäljarens försäkringsbolag [eventuellt] betala ut det beloppet till Bilsport MC men inte något självriskbelopp till mig?
Jag tycker ju att Bilsport MC kan baka in kravet på min självrisk i sitt krav mot återförsäljaren, men det går tyvärr inte säger de.

Last edited:

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Honda CBR600RR
Har för mig att jag har läst i diverse villkor att man slipper självrisken om den är inne för service med mera och den blir stulen, men kanske inte gäller bilsport?

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Man tycker ju det, men återförsäljarens skadeutredare (på företags-skador hos LF) säger att han inte har tilläggsdelen för att skydda kunders egendom, och dessutom fanns det inte försäkring för motorfordon??!
Pratade med Bilsport MC nu, och de säger att de i sin tur kommer att rikta krav mot återförsäljaren på det belopp som de skall betala ut till mig, förutom självriskbeloppet.
Varför skulle återförsäljarens försäkringsbolag [eventuellt] betala ut det beloppet till Bilsport MC men inte något självriskbelopp till mig?
Jag tycker ju att Bilsport MC kan baka in kravet på min självrisk i sitt krav mot återförsäljaren, men det går tyvärr inte säger de.

Bilsport och MC kan inte baka in din självrisk i sitt krav mot återförsäljaren, men dom bör kunna hjälpa dig med att kräva självrisken själv. Dvs berätta hur du ska gå tillväga osv.

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
Gilera GP800
Jag frågade [på ett snällt sätt] Bilsport MC om de inte kunde ta o baka in min självrisk i kravet, men det gick givetvis inte, det är inget konstigt med det egentligen...och tyvärr så fick jag inte så mycket förslag på tillvägagångssätt, mer än att kontakta återförsäljaren, men det är ju inte så lätt, det är ju stängt där...men snart kanske det dyker upp en till sån där "utlämningsdag" där folk får åka dit för att hämta sina hojar som stått på verkstan.

Det som jag tycker är underligt är att om nu LF skall betala Bilsport MC för hojen, då tycker jag att de gott kan betala min självrisk oxo, men på telefon säger de nej, med hänvisning till att återförsäljaren inte har tilläggsförsäkring.
Men samtidigt säger Bilsport MC att de skall rikta sitt krav till återförsäljaren, som i sin tur får ta upp det med sitt bolag (LF i det här fallet).

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Men vad f*n ???? :mad:

Jaha så i fortsättningen skall frågan lyda....

Hej, jag skulle gärna vilja serva min cykel hos er men har ni en godkänd stöldförsäkring?? :va

Vart är vi på väg????

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag frågade [på ett snällt sätt] Bilsport MC om de inte kunde ta o baka in min självrisk i kravet, men det gick givetvis inte, det är inget konstigt med det egentligen...och tyvärr så fick jag inte så mycket förslag på tillvägagångssätt, mer än att kontakta återförsäljaren, men det är ju inte så lätt, det är ju stängt där...men snart kanske det dyker upp en till sån där "utlämningsdag" där folk får åka dit för att hämta sina hojar som stått på verkstan.

Det som jag tycker är underligt är att om nu LF skall betala Bilsport MC för hojen, då tycker jag att de gott kan betala min självrisk oxo, men på telefon säger de nej, med hänvisning till att återförsäljaren inte har tilläggsförsäkring.
Men samtidigt säger Bilsport MC att de skall rikta sitt krav till återförsäljaren, som i sin tur får ta upp det med sitt bolag (LF i det här fallet).

Skicka genast ett skriftligt krav på ersättning till Aprilia-Center. Sätt en rimlig betalningstid, t.ex. 20 dagar, och skicka ärendet genast vidare till inkasso/kronofogden om de inte betalar. Om det är konkurs på gång är det viktigt att du så snart som möjligt dokumenterar dina krav gentemot bolaget. Tyvärr är det väl kanske inte så stor chans att få igenom kravet, men det är iaf värt ett försök. Och om du inte gör något alls har du garanterat förlorat 10.000:-.

För övrigt är det ritkigt dåligt av AC att inte ha koll på sitt försäkringsskydd. Men det finns inget lagkrav för dem att teckna försäkring för kunders egendom.

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
Gilera GP800
Jag får väl ta o skicka ett krav precis som du skriver, ifall det blir konken så finns pappret där i alla fall.

Ringde precis till MRF för att höra efter hur de ser på saken, och en rekommendation som de hade var att ta detta till Allmänna Reklamationsnämnden (ja, om återförsäljaren inte vill punga ut med pengar för självrisken).

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Fy faen för att hamna i denna sits.
Jag är försäkrad för att klara alla möjliga konstigheter så som stöld, brand, skadegörelse mm på inlämnade hojar.
Skulle inte våga något annat.

Kan tänka mig att AC inte mår så ekonomiskt bra av detta.

Hoppas det löser sig för alla parter...

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Vid tidigare liknande ärenden har det framkommit (här på SH) att hojarna INTE FÅR vara låsta vid förvaring inomhus pga brandrisken. Samtidigt MÅSTE hojarna vara låsta om ägarens försäkring ens skall gälla. Helt klart är att man riskerar att hamna i kläm när man lämnar bort sin käraste ägodel för ompyssling.

Hoppas det löser sig!

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Det är konsumenttjänstlagen som reglerar situationer som denna.

Det finns ingen skyldighet för en verkstad eller liknande att ha stöldförsäkring men däremot anses det enligt konsumenttjänstlagen som ett fel i utförande av tjänsten. Rikta ekonomiska anspråk till AC. Skadestånd kan också vara berättigat. Kursar de är det iofs rätt kört.

AC har dessutom säkert ansvarsförsäkring som täcker skadeståndskrav så det är inte säkert att de behöver kursa.. Hmm, men de lär få rätt höga försäkringskostnader i framtiden.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Service på Aprilia verkar vara ett problemfyllt ämne på alla plan?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fy faen för att hamna i denna sits.
Jag är försäkrad för att klara alla möjliga konstigheter så som stöld, brand, skadegörelse mm på inlämnade hojar.
Skulle inte våga något annat.

Kan tänka mig att AC inte mår så ekonomiskt bra av detta.

Hoppas det löser sig för alla parter...
Utan att ha en susning om vad såna försäkringar kostar så inbillar jag mig iaf att det är jävligt kortsiktigt att våga köra utan en sån! Dels är det ju marknadsföring att ha det, och det kan ju som sagt svida en del om man inte har det :skrämd För förr eller senare får hojfirmor inbrott, så är det bara.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tänk om det är dom som har "snott" hojarna och sålt dom vidare utomlands. Sen konkar dom för de var på väg att göra det ändå.
Lite onödigt o börja anta det allra möjliga värsta direkt va?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänk om det är dom som har "snott" hojarna och sålt dom vidare utomlands. Sen konkar dom för de var på väg att göra det ändå.
Onödig spekulation i dagsläget.
Så länge vi inte vet vad som är skälet bakom att de har stängt bör vi inte skriva en massa skit om dem.

De kan ju t.ex. ha stängt pga. sjukdom hos ägaren eller vad som helst egentligen.
Vi vet helt enkelt inte varför ännu.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...