Ni som kör nakenhoj

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Ni som också kör naket :tuttar
Det jag tycker är jobbigt vid ett par mil i farter runt 160 kmh är ljudet i hjälmen. På en naken hoj så går vinden in vid hakan då man sitter rätt upprätt, och det blir ett jävla ljud i hjälmen. Om man inte orkar klyda med hörselproppar varje gång, finns där nån hjälm som ni tycker funkar bra? Tänker mest om där finns nån hjälm som har ett hakparti som går längre ner eller nått.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Nu är jag en senil gubbe med inte så mycket erfarenhet, men kåplöst är det som gäller.
Jag har kört utan kåpa sedan 1999 och innan dess var det kåphojar från 1992 och fram till 1999.
Kåplöst är att föredra av flera anledningar.
För det första är det snyggast.
Fartvinden är "ren" så det blir mindre turbulens och buller kring hjälmen.
Det är säkrare för att man kör inte så jäkla fort som man gör på kåphojar.
Med min hoj har jag utan problem kört 150 mil på 18 timmar på en och samma dag och det utan besvär. På Autobahn så är 140 km/h lagom utan packning och 160 km/h med fullpackad tankväska.

Vill man åka bekvämare och ställer krav på högre snittfarter så är ju faktiskt bilen uppfunnen..
 

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki zx9r
Har inte jättemycket att jämföra med, men jag kör nakenhoj. Så länge det inte blåser kraftigt ute så tycker jag inte det är några som helst problem att köra 150-160 km/h. När man kommer uppåt 200 börjar det blåsa mycket.
Skulle vilja prova en kåphoj för att känna skillnaden.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Ni som också kör naket :tuttar
Det jag tycker är jobbigt vid ett par mil i farter runt 160 kmh är ljudet i hjälmen. På en naken hoj så går vinden in vid hakan då man sitter rätt upprätt, och det blir ett jävla ljud i hjälmen. Om man inte orkar klyda med hörselproppar varje gång, finns där nån hjälm som ni tycker funkar bra? Tänker mest om där finns nån hjälm som har ett hakparti som går längre ner eller nått.

Jag har en Schuberth C3 (http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048) sedan ca ett år (hade en Arai Condor innan) och jag tycker att den nya hjälmen är betydligt tystare. Hakpartiet har en mjuk "gardin" som går hela vägen in till halsen och sluter tätt, och det är både skönt ur värmesynpunkt, och tar bort en hel del turbulens/ljud. Jag är nöjd och använder nästan aldrig öronpluggar.

Richard
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Hmm... Jag har alltid använt proppar och alltid behövt dom (med eller utan kåpa). Det kanske bara är att jag har haft fel typ av hjälmar? :confused: Har alltid kört med Arai, kanske dags att prova något annat...
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Hmm... Jag har alltid använt proppar och alltid behövt dom (med eller utan kåpa). Det kanske bara är att jag har haft fel typ av hjälmar? :confused: Har alltid kört med Arai, kanske dags att prova något annat...

Nåja, man ska inte överskatta "isoleringen" i någon hjälm, i högre hastigheter låter det naturligtvis en del i min hjälm också. Dock stor skillnad mot den Arai jag hade innan, den jag har nu är betydligt tystare.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Körde närmare 580 mil ner i europa förra säsongen. Blev en sväng i tyskland, luxemburg, frankrike, holland och danmark. Inga kåpor, ej bytt sadel allting standard förutom piloten såklart. Det enda jag upplevde som ett porblem var att handskarna luktar lite konstigt idag :va
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Började med kåphojar o kör nu s3. Kåphojarna låg man gärna över 200. Nu gärna under 150. Och jag har roligare. :)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Upplever inga jätte problem att köra i 100-120 med XT660:in. Och då har jag crosshjälm och crossglasögon utan öronpluggar. Men jag brukar hålla mig i mellan 50 och 90, och undvika vägar bredare än 5 meter :)

Funderar dock på att köpa en X-Lite X-551, någon med nakenhoj/motard/offroad som har provat den? Är den någolunda fri från vindbrus (skärmen är ju avtagbar)...
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Jag har en Schuberth C3 (http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048) sedan ca ett år (hade en Arai Condor innan) och jag tycker att den nya hjälmen är betydligt tystare. Hakpartiet har en mjuk "gardin" som går hela vägen in till halsen och sluter tätt, och det är både skönt ur värmesynpunkt, och tar bort en hel del turbulens/ljud. Jag är nöjd och använder nästan aldrig öronpluggar.

Richard

Tjacka just en Schuberth SR1. Får se om den är bättre (tystare) än Araien. /me håller tummarna!
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Jag tycker inte själva vinden är så jobbig under 170-180. Det är ju snarare allt brus/ljud som är jävligt irriterande som man kan slippa/få bort en hel del med kåpor.

Håller helt med. Efter att ha kört ungefär 300 mil sammanlagt sedan jag köpte min Honda Hornet från 2008 förra året tyckte jag att den var rätt jobbig i motorvägsfarter över 120km/h. Sen insåg jag att det inte var vinden i sig som stör utan bruset och ljudnivån som är så pass hög att motorljudet dränks. Igår köpte jag och provkörde med hörselskydd som har en svag dämpning av dessa ljud. Nu hör jag hojens ljud igen och orkar köra dubbelt så länge utan att mattas av massa fartljud från vind etc. :yoparty
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
[YOUTUBE-ID]http://youtu.be/T3hJsf0yKEs[/YOUTUBE-ID]
Undra hur det är att köra naken:)

jag har en HONDA VFR 750 och en GSX-R 750 men ska i dagarna köpa en naken hoj. Har testat både Honda CB 1000R och Yamahas FZ1 och jag tycker både är grymt sköna att köra ända upp till ca 150, precis som alla andra sagt. Dock så är VFR skönast av alla om man bara ska plöja motorväg (men varför skulle man vilja göra det???), GSX-R är helt klart roligast när man vill köra snabbt men naken hojarna blir för mig ett mycket bra mellan ting och jag har själv insett att jag kör inte så mycket bana (där jag kan använda GSX_-R till 100%) så för mig passar det bäst med naket :banana

Körde från Prag till Uppsala förra sommaren på min GSX-R och plöja 70 mil om dagen är för mig något jag aldrig kommer göra igen på en sporthoj.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top