Ni som kör nakenhoj

Bikerchick

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
kawa z750 -10,urbansportedtion.
Över 120 på motorväg är inte så kul. Blir lite kämpigt men det bara att bita ihop. Bra träning för biceps hehe. Det är ju inte roligt att dunka på motorväg, man åker ju helst småvägar och då är de hur härligt som helst. Samt att det är bra/skön körställning :)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Köp Goldwing.

Eller näää, det går utmärkt att köra motorväg naken också. Monstret har lyckats ta mig både utomlands och tillbaka! :tummenupp
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det kan vara stor skillnad. Som exempel, min S3 kostar mindre att helförsäkra än min förra hoj (CBR1000RR) att halvförsäkra. Bilsport&MC försäkrar inte "sporthojar".

För mig var det en väldig skillnad. Nu betalar jag 3500 hel/hel för en z750. Vissa fb tar ju inte vassa kåphojar men tar nakna motsvarande hojar.

Jag trodde inte försäkringsbolagen fick neka någon trafikförsäkring? Men det kanske bara gäller olika personer på samma fordon, inte olika fordon på samma person?
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Instämmer med tidigare inlägg ang. att hastigheter upp mot 120-130 inte är störande jobbigt. Att köra snabbare än så gör jag endast i kortare stunder.

Sedan är ju försäkringar på nakna hojar löjligt mycket bättre än på sporthojar.

Jag betalar 2500kr/år halvförsäkring på min Monster.
Kollade upp försäkring på en Ducati Steetfigter. Den skulle kosta mig 7500kr/år helförsäkring. (Bilsport och MC) :yoparty
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
upplever det som att det är till och med BRA med fartvinden upp till 160. Du får en "luftkudde" som avlastar armarna. Vindbrus har man mycket mer på kåphoj.
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Som många andra säger, jag föredrar naket, jag gillar busa mkt så det passar mig. Samt att man håller sig mer i skinnet. Med en 1000cc R-hoj så kan man ju bränna på 280-300 på motorvägen utan några större problem, vilket både känns dumt och farligt när man tänker efter. Men sitter man på en sån hoj så är det lätt hänt.

Det slipper du med naket :) Min är nerdrevad också så den toppar 230km/h ärlig fart vid varvstopp på 6:an. Vilket räcker gott och väl. (Blåser rätt mkt då)

Sen tycker jag att längre turer så är en naken hoj goare att köra pga sittställningen, men då jämnför jag med R-hojar. Klart en skön VFR eller dylik touring hoj är skönare annars :)

När jag börja köra så tyckte jag redan att 120km/h var jobbigt att köra naket med, men som många andra säger, man vänjer sig. Nu är det inga problem alls att hålla en marchfart på 140-150km/h utan att tycka det är jobbigt!

Ut och pröva ;)
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nu måste jag väl bidra med egen story.
Första hojen var en GSR 600, mycket bekväm och grymt lätt att köra i stan med.
Jag bytte till en ZX6-RR för jag ville prova kåpa.
Och tja...
Jag gillar kåpa!!

Tyckte vinden är för störande i på naket.
Kåpa är skithärligt när man ligger i över 120, bara att luta sig lite neråt och man kör i evigheter.
Vid nästa byte är det då igen att välja kåpa eller naket... det kommer nog att bli svårt!
Ligger mellan en 1000cc naken eller en gsx-r 750, tror jag.

För mig: bara man får köra hoj så är det så bra som man gör av det!! :)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Nu måste jag väl bidra med egen story.
Första hojen var en GSR 600, mycket bekväm och grymt lätt att köra i stan med.
Jag bytte till en ZX6-RR för jag ville prova kåpa.
Och tja...
Jag gillar kåpa!!

Tyckte vinden är för störande i på naket.
Kåpa är skithärligt när man ligger i över 120, bara att luta sig lite neråt och man kör i evigheter.
Vid nästa byte är det då igen att välja kåpa eller naket... det kommer nog att bli svårt!
Ligger mellan en 1000cc naken eller en gsx-r 750, tror jag.

För mig: bara man får köra hoj så är det så bra som man gör av det!! :)

Hur upplever du busfaktorn hos din ZX6-RR gentemot den nakna GSR'n?
Känns som att en naken hoj bjuder in till mer gatbus? :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag vet inte om ni andra är ovana nakenhojar men enda gången jag upplever det jobbigt utan kåpa är när det börjar gå upp emot 200km/h, och mest då för att fartvinden river och sliter i dig. Att köra i 110-120 tycker jag inte är nämnvärt jobbigare än att tuffa på i 50. :va
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vid 145 börjar det bli jobbigt för mig.
Men jag har verkligen 0 kåpa.

220 km/h har jag provat max, då kändes det som huvudet var påväg av kroppen.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag vet inte om ni andra är ovana nakenhojar men enda gången jag upplever det jobbigt utan kåpa är när det börjar gå upp emot 200km/h, och mest då för att fartvinden river och sliter i dig. Att köra i 110-120 tycker jag inte är nämnvärt jobbigare än att tuffa på i 50. :va

Men du har ju halvkåpa på din hoj? :va Om du pratar om den du har på din profil?
Det gör en sjukt skillnad med lite styrning av vind.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Kåpa är bra på långturen när det regnar, annars gör turbulensen från kåpan mer skada än nytta under 130.

Kåphojar är svårare att hålla rena jämfört med nakenhojar. Kan låta som en skitsak :D men är man pedant så är man...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fördelar som jag ser det;
"Naturlig fartspärr"
Man kan ha roligt under 200
Mer manövrerbar (iaf med cross-styre)
Billigare försäkring
Skönare på längre sträckor

Nackdelar
Drygt att marscha 180+ på autobahn




På nån vänster övervinner fördelarna nackdelarna
 

Clampster

Mer Vrid
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sollefteå
Hoj
XR600R -94
Har precis införskappat en kåphoj och har för tillfället en nakenhoj också(sv1000/gsxr1000). Tycker att över 130-140 blir det jobbigt med nakenhojen, tycker även att knäna vill tryckas ut av vinden. Sittställningen är skönare på nakenhojen men inte direkt besvärande på kåpan heller. Kåpan känns bäst i 150+ och är mycket mer stabil i lite högre farter. Bägge har dock sin charm. (Sv:n är fö Till salutill salu 1450mil 47k)
 
Last edited:

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Men när jag kör hoj vill jag känna att jag är utomhus, jag kör bara hoj för nöjet.
Ska jag köra 200 på Autobahn kör jag hellre bil.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men du har ju halvkåpa på din hoj? :va Om du pratar om den du har på din profil?
Det gör en sjukt skillnad med lite styrning av vind.

Sitter jag upprätt träffar vinden mig ändå rakt i bröstet, halvkåpan till trots. Ligger jag däremot ner över tanken så blir inte vinden vidare märkbar.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
har bara kört en bandit o i cirka 120km/h tyckte jag det var en ganska stor skillnad mot sporthojar, inte extremt jobbigt men jag la märke till det, så jag kan tänka mig att över 170 eller nåt lär det var skitjobbigt.
på sporthoj märker jag knappt nåt i 270+ om det inte e värsta motvinden.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Beror ju på hur naken hojen är. Tar jag av lilla framflärpen på monstret kan man köra i typ 140 sen blir det jobbigt. Med flärpen på är det inga problem att köra 200+.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top