En "supersport" är väl åtminstone kåpklädd? Inte räknas väl nakenfisarna till den kategorin?
Jag trodde faktiskt att majoriteten av mc-olyckorna skedde med just stunthojar utan kåpor, med tanke på att de används mer för "lek" än en klassisk landsvägshoj. Det är väl inte hastigheten i sig som står för olyckorna, utan beteendet i trafiken. Har för mig att de flesta olyckorna sker i städerna, men kan möjligen...möjligen ha fel där.
Nej. vad gäller olyckor så är det faktiskt så att kåpförsedda sporthojar av den typ som du har som avatar som är överrepresenterade. Mindre nu än för 10 år sedan men dom är fortfarande överrepresenterade.
Vad det beror på kan jag ju bara gissa men min gissning är att dom som stuntar och grejar i majoriteten av fallen är hyfsat duktiga på att köra och man för det mesta testar och tränar på stunt i låg fart vilket inte leder till stora skador och dom har nog i dom flesta fall räknat med att den ska gå omkull och preppat den för det.
Att kåpförsedda sporthojar är överrepresenterade tror jag är för att dom ser snabba och häftiga ut (vilket dom också är) och dom drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll. Det är ju en sak att gasa satan rakt fram men om man inte har koll på motstyrning eller att en 200 kg tung hoj faktiskt kan kännas som att försöka styra ett tåg i 150 om man gör fel så leder det ju ofelbart till att en sådan individ drar rakt ut i spenaten i första höghastighetskurvan. Och det är också singelolyckor där man misstänker hög hastighet som står för en stor del av olyckorna.
Dvs dom nakna hojarna som det leks med går oftast omkull i låg fart och då kan man svära över att man sabbade en blinkers.
Sporthojarna går oftare åt helsike i högre fart pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett att upptäcka det innan det är för sent.