Jag var en yngling med hyfsat sportig hoj i storstad då. Är övertygad om att SMC har hjälpt mig att komma hem i ett stycke fler än en gång. 15 år senare är jag engagerad i verksamheten och vill ge andra den förmånen att gå kurser jag fick då.
Vad gäller hojar så är ju flertalet av nakenhojarnas prestanda idag vida överstigande många sportiga hojar från -05. När får vi se förskjutning av höga premier till nakna?
Likt många andra här skulle jag vilja se en premieberäkning på mer rimliga grunder. Det hade Gjensidige iaf förut och kanske nu också. Jag försäkrade en sportigare hoj med drygt 0,5hk per kilo för 2500 spänn per år. Då jag hade ägt samma hoj i flera år skadefritt och haft behörighet obrutet i över 10 år bedömdes jag som en lågriskkund.
Som varande över 40 år gammal är jag lika förtjust i sporthojar som jag var vid halva åldern. Tyvärr är de inte lika vanliga nu. Som sagt i citerat inlägg är de utrotningshotade.
Jo. Det är klart att det finns en hel del nyare nakna hojar som har prestanda som är i paritet med många äldre sportiga hojar. Men det är ju inte bara motoreffekt och faktiskt prestanda som har betydelse.
Det verkar ju som att dom rejsiga kåporna faktiskt är en del av det som drar till sig dom gasglada. I stort sett likvärdiga hojar där största skillnaden är med eller utan kåpa så verkar kåpan synbart vara en av dom saker som drar upp premien.
Det är väl förvisso så att det är bra mycket jobbigare att köra tokfort på en hoj utan kåpor än på en med helkåpor.
Jag skulle säga att den troliga orsaken till att många rätt potenta nakenhojar har såpass låga premier är för att dom som vill ha en häftig hoj för att gasa satan och vara tuffa inte fattat att så är fallet.
Så länge som även dom äldre supersporthojarna har den dragningskraft dom har på det klientel som är överrepresenterade i olyckor så kommer dom att ligga avsevärt högre i premie. Om samma klientel upptäcker att det finns nakenhojar som är lika potenta så kommer istället dom försäkringarna att gå i höjden.
Det enkla svaret är att försäkringsbolagen för statistik på hur frekvent olika modeller av hojar är inblandade i olyckor och vad dom orsakar för kostnader och man har samma statistik på olika kategorier av förare/ägare.
Därav kan dom i sin statistik se vilka hojtyper och vilka förarkategorier som orsakar stora kostnader och justera premierna därefter.
Sen är det ju såklart så att man kan ifrågasätta den viktning av olika faktorer som dom använder när dom räknar ut premien. Hur mycket av skaderisken skall anses ligga hos förarkategorin och hur mycket skall ligga på motorcykelns modellbeteckning. Ur perspektivet att du som skötsam förare med låg risk borde kunna försäkra även en supersport utan att premien drar iväg så kanske mesta vikten borde ligga på föraren istället. Men det skulle ju samtidigt göra så att insteget för dom unga som kommer och vill köra hoj (och på sikt ersätta oss) inte får råd för att försäkringen är för dyr. Och det skulle ju straffa alla unga som inte är riskbenägna också.
Å andra sidan så blir det ju ofelbart så att när man lägger mycket vikt vid hojmodell så kommer även skötsamma äldre personer med relativt låg risk att straffas med en oförtjänt hög premie.
Jag tror tyvärr att det är nästintill omöjligt att få helt rättvisa premier för oavsett hur man vrider och vänder på det så är det enormt svårt att vara helt rättvis eftersom det inte är alla som kör sporthojar som är högrisk och det är inte alla unga som är högrisk.