Ni som kan nåt om ljud, behöver hjälp!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej Bullen!

Köpt nya hemmabio-prylar i dagarna. Ville ha en "ok" reciever och hyfsat små (som går att gömma/möblera bort) helst vita högtalare i rimlig men inte sniken prisklass.

Tittade på Yamaha RX-V473 (haft V365 innan) och Canton Movie 260 eller Harman Kardon HKTS-30 (sluten låda i HK), båda vita.

Det slutade med en Yamaha RX-V673 och HK-kittet.

Nu när jag skruvat ihop det halvt om halvt (precis flyttat så ville mest ha ljud) så reagerar jag på att suben känns grymt lam. Det är liksom inget tryck i den (punch, snärt, kalla det vadduvill).

Innan hade jag Canton Movie130 och tom den suben kändes betydligt mer när man spelade musik, men den var ju öppen.

Nu behöver jag hjälp att veta om jag ska lacka och lämna tillbaka det här och köpa Canton med öppen låda istället, eller om det är en inspelningsfråga osv..

Det har också diskuterats här vad "punch" egentligen innebär. Kanske fått det om bakfoten helt? Flera jag snackat med och läst lite på nätet hävdar att sluten låda ger bättre punch, kanon tyckte jag ända tills jag kom hem :(.

/ Bror Barbro

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ställ suben ungefär där du sitter, gå runt längs väggarna i rummet tills sub:en låter bäst. Byt plats på dig och sub:en.

Nu skall jag googla och kolla vad det är för prylar du köpt. Riktig bas kräver effekt :)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Yamahas förstärkare brukar ha eqalizers inbyggda, lyssna på en låt som du "vet att du vill ha det o låta i" och höj det frekvensområde som känns svagt! Det är ju sen ingen ide att du skruvar på det område som ligger utanför subbens frekvensomfång. Annars så kan du ju ställa subben i ett hörn, då brukar det börja låta "mer", men placeringen av grejerna måste ju oxå godkännas av chefen där hemma:tuttar

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Yamahas förstärkare brukar ha eqalizers inbyggda, lyssna på en låt som du "vet att du vill ha det o låta i" och höj det frekvensområde som känns svagt! Det är ju sen ingen ide att du skruvar på det område som ligger utanför subbens frekvensomfång. Annars så kan du ju ställa subben i ett hörn, då brukar det börja låta "mer", men placeringen av grejerna måste ju oxå godkännas av chefen där hemma:tuttar

Chefen är borta, därav att jag köpt nya grejer ;)

Så jag är egenföretagare nu :D Ledsnade på att knega helt enkelt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

True.. 673an var ju hela 2 steg upp från den som jag både spanat in och blev lite rekommenderad av säljarna, så allt sånt borde finnas. Inga värstingprylar men för nästan 10 lock tycker jag att man ska få lite tryck i ett litet rum på kanske 20 kvm.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har själv en yammastärkare, dock inte på samma nivå som din. Tycker att den levererar bra bas, nästan lite för bra men det kan ju ha med att jag har bra och lättdrivna högtalare också. Jag har hur som helst knappt behövt ställa upp basfrekvenserna alls, och ändå skallrar möblerna när en skön baston mullrar på. Du vet om att du har en enkel bas och treble inställning va? tryck på tone control och öka basen steg för steg, vet inte exakt hur det ser ut på din (på min ökar och minskar man med programknapparna åt höger och vänster) men det bör inte vara svårt att hitta då samtliga yamahastärkare jag sett har hat samma typ av inställning.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ställ suben ungefär där du sitter, gå runt längs väggarna i rummet tills sub:en låter bäst. Byt plats på dig och sub:en.

Nu skall jag googla och kolla vad det är för prylar du köpt. Riktig bas kräver effekt :)

Kolla nu vad jag köpt och säg om jag ska lämna tillbaka och köpa Canton eller nåt annat istället.

Jag tycker inte att basen låter bra ens när den låter högt. Det blir liksom inget tryck i den, bara hög volym på låga toner. Säkert kalas om man vill återge en Buffeln parningsläte eller nåt, men jag vill lyssna på hiphop med oumpfh och känna basen i bröstet till dansbandsmusik (eller hur var det nu :va).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Känns så jäkla trist, såg fram emot att få koppla ihop det där så jäkla mkt och så känns det som vilket skit som helst i ljudväg. Definitivt inte värt de extra 50% i pris mot det förra systemet jag hade. :(

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Sist jag hade en riktig sub i vardagsrummet var det en så här:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_3/sunfiresubwoofersignature.html

Fick tyvärr sälja den för några år sedan när det var ebb i kassan.

Har svårt att relatera till en liten 8" "subwoofer" som ingår som en del i något femtusenkronorspaket. Som du redan märkt så får man inte till det där riktiga omph:et så att byxbenen fladdrar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sist jag hade en riktig sub i vardagsrummet var det en så här:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_3/sunfiresubwoofersignature.html

Fick tyvärr sälja den för några år sedan när det var ebb i kassan.

Har svårt att relatera till en liten 8" "subwoofer" som ingår som en del i något femtusenkronorspaket. Som du redan märkt så får man inte till det där riktiga omph:et så att byxbenen fladdrar.

Nej, men när det förra systemet (Canton med öppen bas) för typ 4200 ger bättre tryck än detta för 7000 så känns det galet.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Det kan vara så att det är en knapp du ska trycka på för att få mer bas.
På min HK-stärkare finns det en "pure signal" eller liknande, om den är intryckt spelas musiken exakt så som signalen är, det kan i detta läge, beroende på högtalare samt tycke och smak, uppfattas so att basen är "klen och utan snärt".

Så gör som så att du kollar alla knappar etc innan du lämnar tillbaka stärkaren :rock

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
True.. Har ju bara fulkopplat ihop grejerna för att få ljud medan jag plockade kartonger ungefär.

Har kopplat ihop det mesta i nätverket nu, men saknade ett par kablar så måste springa och shoppa lite sånt innan det går att få ihop allt korrekt. Ska göra det direkt imorrn och testa igen. Ta och läsa manualen lite också och se om det finns nåt annat där jag missat.

Ändå skeptisk dock :(

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Basen kanske ligger ur fas? Skifta kablarna o lyssna om det blir skillnad.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nej, men när det förra systemet (Canton med öppen bas) för typ 4200 ger bättre tryck än detta för 7000 så känns det galet.

I read you. Själv tjackade jag ett 5.1-system för runt 27 lök för några år sedan. Insåg ett år senare att jag borde köpt 2.0-system istället. Och för de pengarna får man en helt ok stereo ...

Bara att hålla tummarna att du har bättre tryck i grejerna när du hittat magiska knappen :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Basen kanske ligger ur fas? Skifta kablarna o lyssna om det blir skillnad.

Kan fasa om den med switch på baksidan.. Blir inte bättre :/

Varit och köpt kablage nu så jag kan koppla ihop allt ordentligt. Var in på ljudnördsbutiken och köpte kabel och passade på att fråga. Han sa som många andra att sluten låda ska ge bättre snärt/punch/oumpfh än öppen, och att just min bas ska vara helt ok..

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping