Ni som kan nåt om ljud, behöver hjälp!!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja subwoofern har inbyggd förstärkare så kan den bara få en signal från förstärkaren så måste väl den kunna spela samtidigt som de två främre(eller alla fem) högtalarna? Det borde alltså rimligtvis kunna gå att "säga till" förstärkaren att skicka signal även till subwooferutgången vid lyssning på vanlig musik men jag lyckas inte hitta hur man gör. Eller om det överhuvudtaget är möjligt?

Ja. Det där är ju lite olika hur förstärkarna fungerar.
På min förra Kenwood så har jag för mig att det bara gick att ställa om dom olika högtalarna fanns och om dom var stora eller små!
Hade jag valt att fronthögtalarna var stora (Vilket dom var) så ville den inte skicka något ljud till subben när jag hade vanligt stereoljud då den ansåg att fronthögtalarna skulle klara av det själva.
Satte jag om så att fronthögtalarna stod som små så skickade den basljudet till subben.

På min nuvarande Onkyo har jag inte kollat så mycket på det då jag inte kopplat in Subben där utan nöjer mig med basen som fronthögtalarna ger. Och den verkar styra om basljudet från övriga kanaler (som är små högtalare) till frontarna.
Om jag inte missminner mig så kan jag på den ställa vilken frekvens som ska vara cutoff men jag är lite osäker då jag som sagt inte varit och råddat i just det så mycket.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, just att kunna "gömma" dem var en viktig punkt både nu och förra gången. Dessa är ju nästan 3 ggr större än Canton Movie120, men de går fortfarande att gömma snyggt. Jag fick ju tag i vita nu vilka smälter in/bort bra mot vita väggar, men de var utgående och nu finns tydligen bara svarta.

Nöjd är jag hur som helst. När det är så högt att man omöjligen pratar med varann här inne är det fortfarande kritallklart ljud så det är inga problem. Vad större lådor ger än väl mer rymd i mellanregistret? Det gör ju ändå en del för helhetsupplevelsen :)

Ja. Jag kommer nog dock att köpa svarta när jag byter ut dom. Sambon verkar argumentera för det. Kanske för att hon tycker att vita högtalare lätt blir att se skitiga ut. Jag vet inte riktigt. För mig känns det mer som en fråga om att få undan högtalarna så att det blir lite mer lättmöblerat. Dom nuvarande tar rätt stor plats. Så om hon vill ha vita eller svarta spelar mindre roll för mig så länge som dom spelar bra. Och när jag varit och lyssnat på dom i butiker så spelar dom ju riktigt bra.
Jag vill heller inte ha för små satteliter då det lätt ger svackor i ljudet pga att en väldigt liten sattelit har svårt att orka hela vägen ner till där subben tar vid.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping