Ni som kan nåt om ljud, behöver hjälp!!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Han sa som många andra att sluten låda ska ge bättre snärt/punch/oumpfh än öppen, och att just min bas ska vara helt ok..

Har man haft ett billigare system med en rätt simpel baslåda som rummeldånbrummat mest hela tiden så kan det bli lite tyst och tomt när man skaffar sig en bra subba som bara spelar då den faktiskt skall spela.

Edit:
Några saker att kolla/tänka på:

1. Kan du ställa delningsfrekvensen? Är delningen satt för lågt kan det medföra att basen faktiskt spelar väldigt lite och endast vid de absolut lägsta basgångarna..

2. Har du sån däringa autokonfiguration med mikrofon? Min Onkyo ställer ner nivån på min subba så mycket den kan så jag får alltid efterjustera just subban även om det kanske inte ger det perfekta ljudet enligt kalibreringsfunktionen.

3. Min nya bas behövde inspelning och lät tunt och glest i början men låter nu väldigt mycket bättre, första gången jag de facto upplevt att "inspelning" gjort stor skillnad.

4. Som första delen i inlägget antyder, en billig bas spelar ofta för mycket och dundrar och mullrar mest hela tiden vilket gör att de uppstår en tomhet när man skaffar sig en bas som spelar när den skall spela. Kvantitét och kvalitét är som sagt olika saker.

5. Som tidigare nämnts är placeringen viktig. I brist på möjlighet att flytta min nya bas har jag upptäckt att den vid "normalt" ljud i soffan ger en bas som är värdig valfritt rave när jag står i dörröppningen till köket..

Edit2.
6. På min bas har jag två rca-ingångar och använder jag båda dessa(från samma utgång på stärkaren) så kommer den öka effekten och spela högre. För detta krävs alltså en förgreningskabel som splittar från en rca-utgång till två ingångar.
--- Såg nu att din bas har tre rca-ingångar, en (lila) som används från stärkare som sköter delningen och två som används från stärkare som saknar delningsfilter till subwooferutgången... Använder du den lilla får du se till att justera delningen rätt i stärkaren..

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag upplevde samma problem med min anläggning, trots att säljaren hade lovat mig bra tryck. Men efter att ha fått hjälp med injustering blev det stor skillnad. Har 4st högtalare infällda i taket, samt en liten baslåda på ett rum ca 70kvm, och jag tycker det ger bra tryck med tanke på rummets storlek.
Har en Integra DTR 70.2 receiver.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har man haft ett billigare system med en rätt simpel baslåda som rummeldånbrummat mest hela tiden så kan det bli lite tyst och tomt när man skaffar sig en bra subba som bara spelar då den faktiskt skall spela.

Edit:
Några saker att kolla/tänka på:

1. Kan du ställa delningsfrekvensen? Är delningen satt för lågt kan det medföra att basen faktiskt spelar väldigt lite och endast vid de absolut lägsta basgångarna..

2. Har du sån däringa autokonfiguration med mikrofon? Min Onkyo ställer ner nivån på min subba så mycket den kan så jag får alltid efterjustera just subban även om det kanske inte ger det perfekta ljudet enligt kalibreringsfunktionen.

3. Min nya bas behövde inspelning och lät tunt och glest i början men låter nu väldigt mycket bättre, första gången jag de facto upplevt att "inspelning" gjort stor skillnad.

4. Som första delen i inlägget antyder, en billig bas spelar ofta för mycket och dundrar och mullrar mest hela tiden vilket gör att de uppstår en tomhet när man skaffar sig en bas som spelar när den skall spela. Kvantitét och kvalitét är som sagt olika saker.

5. Som tidigare nämnts är placeringen viktig. I brist på möjlighet att flytta min nya bas har jag upptäckt att den vid "normalt" ljud i soffan ger en bas som är värdig valfritt rave när jag står i dörröppningen till köket..

Edit2.
6. På min bas har jag två rca-ingångar och använder jag båda dessa(från samma utgång på stärkaren) så kommer den öka effekten och spela högre. För detta krävs alltså en förgreningskabel som splittar från en rca-utgång till två ingångar.
--- Såg nu att din bas har tre rca-ingångar, en (lila) som används från stärkare som sköter delningen och två som används från stärkare som saknar delningsfilter till subwooferutgången... Använder du den lilla får du se till att justera delningen rätt i stärkaren..

Det som stör mig mest är inte frekvensområdet den spelar, utan avsaknaden av TRYCK i den. Förstärkaren är efter lite googlande tydligen prisvinnande och riktigt bra (på hemma-nivå) så den är nog inte problemet. Högtalarna är också bra, men är ju mer kompakta vilket alltid kostar ljudbild. Men jag vill inte ha massa stora lådor stående, utan just att kunna möblera bort dem är en viktig punkt för mig.

Och ja, kör lila kabeln direkt från Sub(1)-utgången så den borde vara filtrerad. Kanske borde testa att höja frekvensen på stärkaren som säkert är defaultad för större högtalare.

Har ju också dubbla Sub-utgångar så funderar på att köpa en billigare lös sub som kan spela nedre mellanregistret på ett vettigt sätt och filtrera runt så att var låda gör sin sak bäst. Men det känns som en dyr lösning :(.

Ska börja med att få ihop allt korrekt, saknar ett par kablar än. Sen köra set-up miken så att kalibreringen blir ok och så får man väl skruva lite därifrån. Det samlade intrycket so far verkar ju vara att det ÄR bra grejer så jag misstänker att det borde kunna bli bra om man gör saker rätt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag upplevde samma problem med min anläggning, trots att säljaren hade lovat mig bra tryck. Men efter att ha fått hjälp med injustering blev det stor skillnad. Har 4st högtalare infällda i taket, samt en liten baslåda på ett rum ca 70kvm, och jag tycker det ger bra tryck med tanke på rummets storlek.
Har en Integra DTR 70.2 receiver.

Precis.. som ovan sagt så spelar det nog stor roll med både placering och kalibrering, säkert inspelning också.

Får se, återkommer med omdöme igen när sakerna är bättre på plats.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Liten update för er få som möjligtvis bryr er.

Jag har nu möblerat mer korrekt utan byråer mitt i rummet, ställt alla högtalare någorlunda korrekt, låtit stärkaren autokalibrera sig (och sen justerat upp sub:en manuellt som flera sa). Högtalarna har rullat några timmar och jag bytte ut den totaltrasiga radiosignale vi lyssnade på igår mot en cd-skiva.

Och vet ni, det låter fantastiskt!!!

Dessutom är all elektronik gömd i skåp, och har man iPhone, spelar nåt och klickar på airplay-ikonen, då startar recivern upp sig själv. Dessutom finns en app för den så man har en förenklad fjärrkontroll med alla de viktigaste funktionerna direkt i luren som man alltid har nära så man slipper ha ytterligare en fjärrkontroll framme i onödan.

Betyg för Yamaha RX-V673:

Awesome!!

Inte testat att fläska på med volym än, dels för att det blev högt så jag blev rädd om grannarna långt innan det var "högt", dels för att jag vill låta allt spela in sig ordentligt innan jag pangar på med effekt.

Men sjuk nöjd, och högtalarna låter mkt större än de är och är galet snygga och kommer knappt synas allt när jag bara får upp dem på väggarna som det ska va.

Ljud o Bild.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis, gött att det löste sig:tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är helt korrekt att en sluten låda ska vara det som ger bäst "punch". Lite beroende på vad man menar med punch.

Man brukar prata om transientsvar.
En sluten låda har snabbt transientsvar och en relativt låg avrullning (dvs hur fort den tappar i ljudåtergivning när man går under nedre frekvensgränsen)
Snabbt transientsvar innebär att den ger ljud direkt när den får signalen.
En basreflexlåda har lite långsammare transientsvar vilket betyder att det ligger en liten fördröjning mellan att den får signalen och du har full ljudvolym. Det medför att exempelvis ett bas-slag upplevs lite mjukare än från en sluten låda som ger ett snärtigare ljud.
Basreflexen ger dock möjligheten att plocka ur lika djup bas ur en mindre låda vilket ger en mer lättplacerad låda på bekostnad av lite sämre transientsvar.

Rent generellt handlar allt om kompromisser när man pratar om sådant här.
Vill man kunna spela högt med bra snärt så ska man ha stora element i en sluten låda. Men ett stort element kräver en rätt kraftig förstärkare för att den ska orka hålla kontroll på högtalarkonen. I annat fall kan det bli att låta riktigt dåligt.
Då kan man göra en basreflexlåda med ett mindre element och en mindre låda som blir lättare att kontrollera för förstärkaren och ändå få ut lika mycket djupbas men man gör då avkall på transientsvaret (eller snärten) som blir lite långsammare.

För hemmabruk när man köper högtalare så är det här dock mest av akademisk betydelse för dom flesta. Det handlar mer om att lyssna och tycka om ljudet från högtalarna. Dom flesta högtalare (om man inte går på dom billigaste) grejar lätt att ge tillräckligt med ljud för att gott och väl fylla ett hyfsat stort vardagsrum med ljud.

Och som du enligt ditt inlägg längre ned märker så var det mest en fråga om inställningar och eventuellt installation så blev det bra.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och som du enligt ditt inlägg längre ned märker så var det mest en fråga om inställningar och eventuellt installation så blev det bra.

Framförallt var det en fråga om att spela nåt med bra signal och inte lyssna på radio ;)

Tycker iofs fortfarand einte att basen ger den snärt jag vill ha, men det kan handla både om inspelning och att rummet är litet och konstigt. Känns som det mullrar så grannarna får hosta, men inte riktigt ger trycket i bröstet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Framförallt var det en fråga om att spela nåt med bra signal och inte lyssna på radio ;)

Tycker iofs fortfarand einte att basen ger den snärt jag vill ha, men det kan handla både om inspelning och att rummet är litet och konstigt. Känns som det mullrar så grannarna får hosta, men inte riktigt ger trycket i bröstet.

Det kan väl kanske hända att det är svårt att få fram basen riktigt i ett litet rum men jag tror inte det riktigt.
Jag skulle snarare misstänka att det handlar om delningsfrekvenser.

Dom små satteliterna i HKTS 30 kommer inte så långt ned i frekvenserna. Jag skulle gissa att dom ger upp redan vid 200Hz så se till att du inte lagt delningsfrekvensen för subben för lågt.
Den riktiga djupbasen ger det där sköna mullret men för att få den riktiga känslan i snärten och trycket i bröstet så är det nog lite högre frekvenser. Dvs inte den allra djupaste basen.

Min gissning (Utan att veta vad du ställt in för delningsfrekvens) är att du ställt in delningsfrekvensen för lågt så att du får en dipp i återgivningen. Dvs att högtalarna ger upp vid frekvenser en bit över där subben kommer in.
Vi har svårt att riktningsbestämma hela vägen upp till närmare 400Hz så prova att ställa upp delningen till subben och se om det gör någon skillnad.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det kan väl kanske hända att det är svårt att få fram basen riktigt i ett litet rum men jag tror inte det riktigt.
Jag skulle snarare misstänka att det handlar om delningsfrekvenser.

Dom små satteliterna i HKTS 30 kommer inte så långt ned i frekvenserna. Jag skulle gissa att dom ger upp redan vid 200Hz så se till att du inte lagt delningsfrekvensen för subben för lågt.
Den riktiga djupbasen ger det där sköna mullret men för att få den riktiga känslan i snärten och trycket i bröstet så är det nog lite högre frekvenser. Dvs inte den allra djupaste basen.

Min gissning (Utan att veta vad du ställt in för delningsfrekvens) är att du ställt in delningsfrekvensen för lågt så att du får en dipp i återgivningen. Dvs att högtalarna ger upp vid frekvenser en bit över där subben kommer in.
Vi har svårt att riktningsbestämma hela vägen upp till närmare 400Hz så prova att ställa upp delningen till subben och se om det gör någon skillnad.

Förstärkaren delade bort suben redan 80hz per default, höjde den till 140 om jag minns rätt, ska höja ytterligare lite och testa tror jag.
Rummet är knepigt, men det är svårt att påverka på 35 kvm.

Blir säkert att köpa ett par större lådor för stereoljud och en extra sub sen när man flyttar till större, så kan man ju köra 7.1 också och dela frekvenserna mer mellan lådorna. Men med förutsättningarna är jag grymt nöjd. Vill bjuda hela världen på filmkväll så bra det känns :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Förstärkaren delade bort suben redan 80hz per default, höjde den till 140 om jag minns rätt, ska höja ytterligare lite och testa tror jag.

Hade bara höjt till 110hz.. Skruvade upp den hela vägen till 200 nu så får se hur det blir. Sänka till 160 kanske om det blir för rörigt för lådan.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Lånar tråden lite. Är nybörjare på hemmabio men har tidigare sysslat en del med hyfsat seriösa musikanläggningar.

Då jag inte engagerat mig i detta intresse de senaste 10 åren och numera oftast tittar på film eller tv beslutade jag(vi) mig för att byta till en hemmabioanläggning. Med så många komponenter(jämfört med 2 kanaler) skulle det kosta sexsiffriga belopp för att ljudmässigt någorlunda matcha min gamla 2-kanals anläggning så jag bestämde mig för att sänka ribban och begränsa budgeten till max 50´.

Det blev en Pioneer SC-LX73 kombinerat med 5.1-systemet Monitor Audio RX6 AW12. Kör CD/DVD/Bluray från en Cambridge Azur 650BD(har givetvis min vinylsvarv kvar också).

Har förstås kört autokalibreringen MCACC på förstärkaren och ljudet funkar jättebra när man ser på film, där är det till fullo godkänt :)

Problemet är att jag inte riktigt begriper mig på alla inställningsmöjligheter.. När jag spelar musik vägrar subwoofern att medverka :( Med funktionen "pure direct" används endast de främre stereokanalerna, men annars jobbar alla fem kanalerna utom subwoofern. Nog för att jag kan var lite puritan och inte vill ha "en massa bas", men det blir stundom lite väl tunt ljud i vårt relativt stora vardagsrum. Har läst manualen men hittar inget om detta. Är det kanske så att det inte är möjligt att använda subwoofern när man spelar vanlig musik?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det som stör mig mest är inte frekvensområdet den spelar, utan avsaknaden av TRYCK i den. Förstärkaren är efter lite googlande tydligen prisvinnande och riktigt bra (på hemma-nivå) så den är nog inte problemet. Högtalarna är också bra, men är ju mer kompakta vilket alltid kostar ljudbild. Men jag vill inte ha massa stora lådor stående, utan just att kunna möblera bort dem är en viktig punkt för mig.

Och ja, kör lila kabeln direkt från Sub(1)-utgången så den borde vara filtrerad. Kanske borde testa att höja frekvensen på stärkaren som säkert är defaultad för större högtalare.

Har ju också dubbla Sub-utgångar så funderar på att köpa en billigare lös sub som kan spela nedre mellanregistret på ett vettigt sätt och filtrera runt så att var låda gör sin sak bäst. Men det känns som en dyr lösning :(.

Ska börja med att få ihop allt korrekt, saknar ett par kablar än. Sen köra set-up miken så att kalibreringen blir ok och så får man väl skruva lite därifrån. Det samlade intrycket so far verkar ju vara att det ÄR bra grejer så jag misstänker att det borde kunna bli bra om man gör saker rätt.

När jag skaffade subbar som komplement till mina frontar "försvann" mycket av "kicken" i basen.
Det visade sig att den sänkte delningen och nivån på frontarna när subbarna vart inkopplade och de (subbarna) spelar inte på höga frekvenser nog för att få en schysst spark av basen.

Efter lite finlirande med delning och sänkt nivå på subbarna så får jag höja rätt mycket mer än tidigare för samma ljudnivå, men nu finns hela registret med trevligt tryck.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hade bara höjt till 110hz.. Skruvade upp den hela vägen till 200 nu så får se hur det blir. Sänka till 160 kanske om det blir för rörigt för lådan.

Jag tror inte att det blir något problem för subben om du låter den gå till 200. Det är nog i så fall om du försöker få den hela vägen upp till 400 eller så som det kan bli grötigt för den. Men jag misstänker att du kommer att tycka att det blir lite bättre. En del av intrycket av snärtighet och känslan i bröstet ligger i basintervallet kring 100 Hz.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rummet är knepigt, men det är svårt att påverka på 35 kvm.

Blir säkert att köpa ett par större lådor för stereoljud och en extra sub sen när man flyttar till större, så kan man ju köra 7.1 också och dela frekvenserna mer mellan lådorna. Men med förutsättningarna är jag grymt nöjd. Vill bjuda hela världen på filmkväll så bra det känns :D

Visst kan större lådor ge bättre ljud men samtidigt så ska Ditt kitt ge ganska bra ljud och klara av den hel del så det ska nog inte behövas att komplettera om du inte ska bo väldigt stort eller har för avsikt att spela väldigt högt.

Själv så kör jag inte någon sub alls men då har jag kvar mina gamla pelarhögtalare med 2st 10 tums basar och en slavbas i varje som fronthögtalare så jag har ingen direkt brist på bas i alla fall.

Men jag har faktiskt sneglat lite på det högtalarset som du köpt då jag vill ha lite mer diskreta högtalare.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lånar tråden lite. Är nybörjare på hemmabio men har tidigare sysslat en del med hyfsat seriösa musikanläggningar.

Då jag inte engagerat mig i detta intresse de senaste 10 åren och numera oftast tittar på film eller tv beslutade jag(vi) mig för att byta till en hemmabioanläggning. Med så många komponenter(jämfört med 2 kanaler) skulle det kosta sexsiffriga belopp för att ljudmässigt någorlunda matcha min gamla 2-kanals anläggning så jag bestämde mig för att sänka ribban och begränsa budgeten till max 50´.

Det blev en Pioneer SC-LX73 kombinerat med 5.1-systemet Monitor Audio RX6 AW12. Kör CD/DVD/Bluray från en Cambridge Azur 650BD(har givetvis min vinylsvarv kvar också).

Har förstås kört autokalibreringen MCACC på förstärkaren och ljudet funkar jättebra när man ser på film, där är det till fullo godkänt :)

Problemet är att jag inte riktigt begriper mig på alla inställningsmöjligheter.. När jag spelar musik vägrar subwoofern att medverka :( Med funktionen "pure direct" används endast de främre stereokanalerna, men annars jobbar alla fem kanalerna utom subwoofern. Nog för att jag kan var lite puritan och inte vill ha "en massa bas", men det blir stundom lite väl tunt ljud i vårt relativt stora vardagsrum. Har läst manualen men hittar inget om detta. Är det kanske så att det inte är möjligt att använda subwoofern när man spelar vanlig musik?

Det beror nog på förstärkaren. Min gamla förstärkare ville inte gärna flytta ljud mellan högtalarna så där kunde det bli lite klent med bas ibland men dom flesta nya surroundförstärkare ska kunna avdela bas till subben.
Dock kräver det att man inte kör i lägen av typ direct eller pure för då släpper dom ju bara ljudet igenom utan behandling.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Det beror nog på förstärkaren. Min gamla förstärkare ville inte gärna flytta ljud mellan högtalarna så där kunde det bli lite klent med bas ibland men dom flesta nya surroundförstärkare ska kunna avdela bas till subben.
Dock kräver det att man inte kör i lägen av typ direct eller pure för då släpper dom ju bara ljudet igenom utan behandling.

Ja subwoofern har inbyggd förstärkare så kan den bara få en signal från förstärkaren så måste väl den kunna spela samtidigt som de två främre(eller alla fem) högtalarna? Det borde alltså rimligtvis kunna gå att "säga till" förstärkaren att skicka signal även till subwooferutgången vid lyssning på vanlig musik men jag lyckas inte hitta hur man gör. Eller om det överhuvudtaget är möjligt?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men jag har faktiskt sneglat lite på det högtalarset som du köpt då jag vill ha lite mer diskreta högtalare.

Ja, just att kunna "gömma" dem var en viktig punkt både nu och förra gången. Dessa är ju nästan 3 ggr större än Canton Movie120, men de går fortfarande att gömma snyggt. Jag fick ju tag i vita nu vilka smälter in/bort bra mot vita väggar, men de var utgående och nu finns tydligen bara svarta.

Nöjd är jag hur som helst. När det är så högt att man omöjligen pratar med varann här inne är det fortfarande kritallklart ljud så det är inga problem. Vad större lådor ger än väl mer rymd i mellanregistret? Det gör ju ändå en del för helhetsupplevelsen :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping