Ni som räjsar med Bridgestone däck..

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
sandstream skrev:
Lite OT kanske men är det verkligen så att teamen inte betalar något för däcken i tex MotoGP och F1?

Vad jag har hört från folk som jobbar i GP så betalar teamen en stor summa varje säsong för däck support i den summan ingr tekniker och däck för hela året. Sedan hänger säkert prislappen ihop med hur mycket std däck fabrikerna köper tll std hojarna som vi köper.

I SS VM betalar föraren ca 180 000 kr i start avgift då ingår alla däck för säsongen.
 

#53 Larsson

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki gsxr600
Jag körde på 002 -orna i fjol i veidec trophy och kunde konstatera att det är skapligt grepp i dom men att dom inte räckte till riktigt. Tex. kunde jag köra nior på Gälleråsen med dom då, men med Dunlop däcken körde jag låga åttor i år.
Skilnaden tycker jag är att det saknas lite grepp när man har fullt nerlägg. Det går att ge på gas mkt. tidigare ut genom böjarna med Dunlop däcken.

Tack för mig.
//Jörgen Larsson
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag ska inte säga säkert, men vi fick ett tiotal däck från Bridgestone för några dagar sen, på dem stod det R06. Angående dimension får du fråga Martin, men jag tror det är 190 som gällt iaf på 1000cc.

Vi har bara åkt på medium i år, förutom några testrepor på soft. Anledningen till det är att medium funkat bäst för oss.

Vi har även åkt på de nya däcken (vet inte om det är dom som kommer nästa år, eller om det blev ett skifte även under denna säsong) och dom e bättre än de äldre, men klurigare att få på fälgen.

Personligen så tycker jag Bridgestone har funkat bra. Jag har kört mycke på det som redan vart inkört och har inte alls tyckt det varit dåligt fäste då. Ett nytt bakdäck räckte två heldagar på Midlanda samt någar vändor på motardbanan för mig, och då står cykeln en hel del på sidan, både in å ur kurvan. (edit* då var inte däcket vänt heller)

(Om någon undrar så åker jag i Team Mortec med Martin Oreskovic´)

Nu vet jag inte hur mycket pengar vi har att röra oss med nästa säsong, men det var tänkt att vi skulle åka ner till Spanien å träna innan nästa säsong iaf. Kanske vi fått tag på några av den nya modellen då som vi kan testa fram och avlägga rapport om sen :)
 

Hans-Eric S

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX10 RR -06
japp det är rätt:) du har fattat det åka riktiga däck nästa år då =)



KennethN skrev:
Hej alla racers som kör med Bridgestone däck på sina 600 eller 1000cc hojar.

Vilken däckstyp kör ni med (Alltså.. Battlax BT-002, R06, eller ?? ) och vilken dimension kör ni med när ni kör racing?

http://www.bridgestone.se/articles.asp?ID=72355

Tack på förhand

/ Kenneth
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
#53 Larsson skrev:
Jag körde på 002 -orna i fjol i veidec trophy och kunde konstatera att det är skapligt grepp i dom men att dom inte räckte till riktigt. Tex. kunde jag köra nior på Gälleråsen med dom då, men med Dunlop däcken körde jag låga åttor i år.
Skilnaden tycker jag är att det saknas lite grepp när man har fullt nerlägg. Det går att ge på gas mkt. tidigare ut genom böjarna med Dunlop däcken.

Tack för mig.
//Jörgen Larsson


Eller så har du helt enkelt börjat gasa vanvettigt tidigt och hårt ut ur böjarna i år. Det är i alla fall min åsikt efter att ha legat strax bakom några gånger och stilstuderat. ;) Caramba :3freak
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
Lite OT kanske men är det verkligen så att teamen inte betalar något för däcken i tex MotoGP och F1?


KTM fick betala Michelin lite över 400.000:- (ca $55.000) /race för däck till KTM-KR. Då fick dom inte dom bästa däcken som tex Rossi-Edwards får.

Ett race i MotoGP kostar mer i däckavgifter än vad ett team i WSBK får betala för ett helt år inkl alla tester för sina däck (ca $50.000).

På grund att det nu blivit lite av ett däckskrig i MotoGP så befarar många att dom som kör med Michelin och betalar för dem kommer få betala mycket mer för sina däck. Naktdelen är att dom som har gratis däck och då får dom bästa modellerna kommer ha större fördelar mot dom mindre teamen med sämre ekonomi som får lägga ännu mer pengar. Fördelen är kanske att märken som Dunlop och Bridgestone kommer bli mer representerade.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Axxexs skrev:
KTM fick betala Michelin lite över 400.000:- (ca $55.000) /race för däck till KTM-KR. Då fick dom inte dom bästa däcken som tex Rossi-Edwards får.

Ett race i MotoGP kostar mer i däckavgifter än vad ett team i WSBK får betala för ett helt år inkl alla tester för sina däck (ca $50.000).

På grund att det nu blivit lite av ett däckskrig i MotoGP så befarar många att dom som kör med Michelin och betalar för dem kommer få betala mycket mer för sina däck. Nackdelen är att dom som har gratis däck och då får dom bästa modellerna kommer ha större fördelar mot dom mindre teamen med sämre ekonomi som får lägga ännu mer pengar. Fördelen är kanske att märken som Dunlop och Bridgestone kommer bli mer representerade.
Vilka har gratis däck då?
Yamaha Gauloises, Repsol Honda, Gresinsi Honda, Ducati är väl självskrivna men mer? Vilken status har tex Suzuki och Kawasaki? De bprde väl också få sina däck av Bridgestone eller får de pröjsa för dem?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Goodstuff skrev:
Vilka har GRatis däck då?
Yamaha Gauloises, Repsol Honda, Gresinsi, Ducati är väl självskrivna men mer?

Dom som nu kör med Dunlop har nog bra avtal. Rolfo och WCM har avtal för att utveckla Dunlops MotoGP-däck. Annars vet jag inte?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Axxexs skrev:
Dom som nu kör med Dunlop har nog bra avtal. Rolfo och WCM har avtal för att utveckla Dunlops MotoGP-däck. Annars vet jag inte?
Det är ju inte uppgifter som företagen lägger upp på sina egna hemsidor i varje fall. :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top