Ni som värmer huset med olja

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Tuff vinter även detta år...
Kollade just utomhustanken & såg att det var dags för påfyllning.

Har bränt 500 liter två senaste månaderna, värmer upp ca 120 kvm. (ink varmvatten för 2 personer)

Nyfiken på vad ni andra gör av med.

Last edited:
Trodde olje eldarna dött ut nu, men ack så fel jag hade.
Slängde ut min för 4 år sedan, trodde jag mindes siffrorna men nu vart jag osäker.

Är ved gratis? Vart kan jag hämta och hur mycket?

Trodde olje eldarna dött ut nu, men ack så fel jag hade.
Slängde ut min för 4 år sedan, trodde jag mindes siffrorna men nu vart jag osäker.

Är ved gratis? Vart kan jag hämta och hur mycket?

Folk med egen skog behöver bara fälla och stycka skiten. Tar tid och är jobbigt, men i övrigt är det gratis om man inte räknar inkomstbortfall för utebliven försäljning av virke. ;)
Eller snor av grannen.

Folk med egen skog behöver bara fälla och stycka skiten. Tar tid och är jobbigt, men i övrigt är det gratis om man inte räknar inkomstbortfall för utebliven försäljning av virke. ;)
Eller snor av grannen.

Men fortfarande inget som är gratis. Förlorad inkomst på vikrke är en kostnad.
Själv ska jag inte klaga köper ett traktorlass för 1500kr. Sen tillkommer då jobbet, kapa, klyva och stapla. Men gratis och en 50m3 så är mina 1500 dyrt....

Eller snor av grannen.

Alternativt har man en farsa som kör virkesbil som "hobby" och tar hem 60kubik massa åt en gratis, förutsatt att man hjälper till att fylla deras vedbod, dom hjälper till att fylla min så det är en fairdeal och jag får gratis värme :tummenupp

Oj, vilka nyttiga inlägg, tack, kan ni ordna en egen vedtråd istället?

Det är nog inte så jävla många som eldar olja längre, dessutom är jämförelser helt omöjliga då förbrukning beror på såååå många andra faktorer, men visst föredrar du att tråden faller som en sten för att dö så ska inte jag skriva mer i den.

Det ska synas att man är rik som ett troll. Att fortfarande år 2011 elda med olja är ett sätt att visa det :)

kolla på okq8 vad de kosta och om vissa som har eluppvärmda hus betalar 5 papp för en mån när de va kallt måste olja va ett klipp?

Olja är så 1900tal....
Finns ingen anledning att hålla på o kasta ut pengar i onödan.
Räkna ihop sotning,brännarservice,oljetanksrengörning,driftsstopp pga brännaren klabbar ihop+oljan så blir du fan mörkrädd.
Byt uppvärmning bums så kan du gå på finhyllorna på bolaget istället:tummenupp

Öhh, va?? :va
Så jag är rik som ett troll för att jag värmer 60 år gammalt hus med en 40 år gammal panna menar du, verkar logiskt....
Vi värmer både hus & varmvatten på ca 2 kubik / år, alltså ca 20.000:-

Det ska synas att man är rik som ett troll. Att fortfarande år 2011 elda med olja är ett sätt att visa det :)

Olja är så 1900tal....
Finns ingen anledning att hålla på o kasta ut pengar i onödan.
Räkna ihop sotning,brännarservice,oljetanksrengörning,driftsstopp pga brännaren klabbar ihop+oljan så blir du fan mörkrädd.
Byt uppvärmning bums så kan du gå på finhyllorna på bolaget istället:tummenupp

Sotning: ca 300:- / år ingår i vanliga sotningen av våra rökgångar
Brännarservice: ? ja du byter munstycke kanske var 3 år, á 100:-
Oljetanksrengörning, erfodras var 10:e år....
Drisftstopp? har endast hänt pga soppatork, systemet är ohehört driftsäkert

Byter jag system kostar det väl minst 150.000:- det kan man lägga på roligare saker! :tummenupp

Last edited:
Öhh, va?? :va
Så jag är rik som ett troll för att jag värmer 60 år gammalt hus med en 40 år gammal panna menar du, verkar logiskt....
Vi värmer både hus & varmvatten på ca 2 kubik / år, alltså ca 20.000:-

Sotning: ca 300:- / år ingår i vanliga sotningen av våra rökgångar
Brännarservice: ? ja du byter munstycke kanske var 3 år, á 100:-
Oljetanksrengörning, erfodras var 10:e år....
Drisftstopp? har endast hänt pga soppatork, systemet är ohehört driftsäkert

Byter jag system kostar det väl minst 150.000:- det kan man lägga på roligare saker! :tummenupp

Om du vill sänka kostnaden utan att betala för mycket, så skulle jag rekomendera en luft/luft värmepump i första hand.
Vedkamin (om du bor så att det är möjligt) kostar en del pengar innan det är klart och en del arbete när man använder den, men är fantastiskt trevligt och effektivt när höstkvällar och vintrar när man kommer hem frusen och vill tina kroppen.
Oljepannan kan vara kvar som tillskott till värmepumpen de kallaste dagarna och varmvattenskapare.
Om du inte vill ha utrymmet till annat.

Det är ganska länge sedan jag kastade ut min oljepanna, så jag kommer inte ihåg förbrukningen.
Behöll den ett tag ety jag trodde att det skulle komma alternativa bränslen.
Inte sett något ännu.

Edit:
Jo, biogas.
Men jag har inte tid att leta husfragment efter att öststatsbränslet skickat pannan i omloppsbana:foliehatt.

Last edited:
Tack för enda vettiga inlägget skrotis! :)
Vi ska bygga ut lite på huset framöver, efter det kommer vi troligen byta till luft-vattenpump & köra vidare på befintligt elementsystem (gamla gjutjärn) samt vattenslingor i nybygget.
En kamin är planerad faktiskt, då kan man stänga elementen på den våningen på kvällarna.
Luft/luft är tyvärr svårt med vår planlösning..men tål att tänkas på!

Vi ska bygga ut lite på huset framöver, efter det kommer vi troligen byta till luft-vattenpump & köra vidare på befintligt elementsystem (gamla gjutjärn) samt vattenslingor i nybygget.
En kamin är planerad faktiskt, då kan man stänga elementen på den våningen på kvällarna.

Har du termostat på radiatorerna, så behöver du inte bry dig.
Värmer du med kaminen, så stänger termostaten.
Ge dig inte på att förklara det för en tjerring.

Erfarenhetsmässigt, så är jag emot vattenburen golvvärme.
Men det beror nog på att det var min uppgift att fixa läckagen när det var nytt och modernt.

Luft-luft kan kanske löna sig ändå, även om det inte värmer hela huset effektivt. Behöver inte kosta mer än ca 20.000 för en installation, det var iaf vad mina föräldrar fick som offert inkl. allt, med ett av de bästa aggregaten på marknaden. Precis som du så var det där frågan om en lite knepig planlösning, och som komplement till en gammal oljebrännare, men det skulle tydligen gå bra ändå.

Hm...ja man kanske skulle kolla lite närmare på luft/luft....vi har dock ett gammalt funkishus i två plan á 70 kvm ca, små rum, många väggar...vet ej var det ultimata stället skulle vara för att värmen skulle sprida sig bra...

Hm...ja man kanske skulle kolla lite närmare på luft/luft....vi har dock ett gammalt funkishus i två plan á 70 kvm ca, små rum, många väggar...vet ej var det ultimata stället skulle vara för att värmen skulle sprida sig bra...

Du kan "enkelt" förflytta luften med vanliga fläktkanaler, antingen med kanalfläkt på typ 15 watt eller bara fridrag då den varma luften förflyttar sig ändå.
Rita upp en skiss på din planlösning så ser man snabbt vart det skulle vara bäst att placera en luftvärmepump.
Och den blir ju ett bra komplement till oljan och jag är ganska övertygad om att du kommer kapa dina kostnader ganska rejält.
Om inte annat så kan det ju vara värt att tänka på en luftvattenpump redan nu för att ersätta oljan.
Men om du bara gör av med 20 000:-/år i uppvärmning så är det å andra sidan inte speciellt bråttom då det är en helt ok summa för värmen. Men är oljan så billig som 10:-/litern?

Du var nog rätt ute med en luft/vatten-pump, men satsa på en bättre och inte någon av alla kina högar.

500l olja på 2 svinkalla månader är nog att anse som gratis, med den förbrukningen av värme kommer ni nästan att ha gratis uppvärmning med en bra pump, fråntatt pumpens pris då.

Tack Anders!
Nja, oljan ligger väl runt 11.300:- / m3 idag...

Skäggo:
Ja, jag var lite chockad att det fanns en skvätt kvar i tanken faktiskt....500 liter som sagt på 60 dagar med en snitttemp på -5, + varmvatten för 2 vuxna, det är nog bra...
Huset har MYCKET välisolerad vind + en gammal luftvärmeväxlare från 1979 som nog bidrar, vi får inte istappar om man säger så....
Väggarna är dock rena lättbetongsväggar utan extra isolering, 360 mm tjocka, original 2 glasfönster som det drar från lite här & där....:gnissla

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...