Ninja vs. R1

DanTheMan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6-R -98, Superorginal
Jag har försökt att leta reda om någon liknande tråd redan varit uppe, men jag har inte hittat någon (finns säkert).

Jag har ägt en ZX6-r och jag äger nu en Aprilia Pegaso. Jag saknar sporthojen så fruktansvärt mycket att jag tänker köpa en innan "sommaren" är slut. Fast jag står i valet och kvalet. Ska det bli en R1 eller ska det bli en ninja ZX9-R.
Vad finns det för fördelar/nackdelar med de båda?

Eller rättare sagt... Vilken hoj skulle DU välja och varför?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
ZX-xR är i min mening touringhojsaktig (inte ZX10R). Det är mer om komfort än något.

R1an är bitsk och stark. Enda felet är att det finns många av dom...

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Swedie skrev:
ZX-xR är i min mening touringhojsaktig (inte ZX10R). Det är mer om komfort än något.

R1an är bitsk och stark. Enda felet är att det finns många av dom...
köpte mc-börsen eller vad den heter.. tror det var 22 st i den :D och 10 eller 12 r6or :confused: kul jul ägg i påsk

DanTheMan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6-R -98, Superorginal
Jo, givetvis skulle det vara bäst om man fick testa båda, men jag känner ingen som äger någon av dem så det är inte funkis....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Får jag köpa din pegaso då? Kom just hem från sjukan efter att ha planterat min xj 600 i en bil. skulle behöva en ny hoj när försbolaget har löst in min

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Du har ju Fireblade också, mer sporthoj än Ninjan men bekvämare än R1:an. Köper du en 929:a eller 954:a så får du dessutom en frambroms som är dubbelt så bra som R1:ans :D

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
MackeNo1 skrev:
Du har ju Fireblade också, mer sporthoj än Ninjan men bekvämare än R1:an. Köper du en 929:a eller 954:a så får du dessutom en frambroms som är dubbelt så bra som R1:ans :D

Å dubbelt så dyr..... :hihi

Har du tjej så rekomenderar jag zx9, går att leka me om man vill , R1 rolig som fan, men mycke gnäll om du har tjej. (jag vet) :rolleyes:

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Själv älskar jag Kawasaki och tycker att Yamaha är en jvla dussinhoj men.....

Har kört båda dessa hojar och tycker givetvis att Kawan är både snyggare och som Swedie sa bekvämare.

Men Yamahan är klart den bästa sporthojen om du söker prestanda... så är det bara tyvär....

MEN köp en 10a istället så har du löst problemet för den är VÄÄÄÄRST.

/Mike

DanTheMan skrev:
Jag har försökt att leta reda om någon liknande tråd redan varit uppe, men jag har inte hittat någon (finns säkert).

Jag har ägt en ZX6-r och jag äger nu en Aprilia Pegaso. Jag saknar sporthojen så fruktansvärt mycket att jag tänker köpa en innan "sommaren" är slut. Fast jag står i valet och kvalet. Ska det bli en R1 eller ska det bli en ninja ZX9-R.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Sadam skrev:
Å dubbelt så dyr..... :hihi

Har du tjej så rekomenderar jag zx9, går att leka me om man vill , R1 rolig som fan, men mycke gnäll om du har tjej. (jag vet) :rolleyes:

Å dubbelt så lång garanti.... :hihi ;)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
DanTheMan skrev:
Jag skulle välja R1, jag har en kompis som har en ZX9R -00, & om man jämför dom så är R1 smidigare, känns lättare & känns kompaktare. Personligen så tycker jag R1 är snyggare oxå, det känns som "pure racing" alltså. Tycker faktiskt att alla kawasaki känns klumpiga & tunga jämfört med R1, nu har jag inte suttit på en ZX10R eller vad den nu heter.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
saldlkajsfölkajsldfkjaskjdfkalsjdf <-- ungefär så! min zx-9r är jättetung och går jättesakta. den har inga bromsar osv osv... men den är skön att åka på.. en del r1 ser man ibland också, i backspegeln.. lalalalala *jag är jättetuff* :rofl :7peta :fatta!

//Danne//

stödhjul till r1:a köpes omgående !!!
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
R1-03, Super minis-04 och Peugot fox super sport rr
DanTheMan skrev:

Jag har haft en zx9r-01 och har nu en r1 -03.....välj tveklöst r1an om du vill ha max sport och bra kvalitet.....det är min erfarenhet iallafall..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har ZX9 och jag skulle aldrig skaffa en R1 istället... men fråga mig inte varför?? Jag gillar inte R1...

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
Dioxin skrev:
Tja! :)
Som Swedie har redan påpekt, "...ZX-9R är... touringhojsaktig..." och det säger väl en hel del om Ninjan.
Köp R1:an om du vill köra snabbare och "agressivare" oftare, och inte har en tjej/kompis som vill sitta bakom hela tiden.
Köp Ninjan om du vill åka bekvämare och kanske med en passagerare då och då på lite längre resor.
Yamaha YZF R1 : Supersporthoj
Kawasaki ZX9R : Supersport/tourer

Håller helt med. Har en ZX-9r som jag är supernöjd med. Frågan är om du åker längre sträckor eller bara går ut och leker några timmar då och då? Oavsett vilket kommer du när du vill leka med en zx-9a titta lite suget på R1:eek:rna MEN när du kör långt med en R1:a kommer du titta lite suget på zx-9:eek:rna. Livet är inte alltid enkelt :) Men lyxproblem kryddar tillvaron. Lycka till. /C

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0