Nintendo 8-bit

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Laddade hem nintendo 8-bit emulator och gamla rom till Frugans laptop och efter att kompletterat med en usb-handkontroll för någon hundring så var hon helt fast och tyckte det var så gott som identiskt. Bortsett från när nått jävla antivirus slängde upp fönster som totalt sabbade spelet :).

Själv laddade jag ner c64 och Amiga emulatorer och roade mig med mina gamla minnen på min laptop. Vi är en ganska nördig familj. :näsblod

Tack för svaret! Precis vad jag ville veta. Kanske dags att återuppleva minnen från Punch out och Who dares win på datorn.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Om man kör en emulator till en nyare version av en tv-spelskonsoll, får man samma spelkänsla som om man körde med en gammal Nintendo 8-bitars?

Allt jag provat är egentligen långt ifrån samma sak förutom nintendo wii. Deras emulator/kontroll är så jävla 8-bit som det går att bli.

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...

Hur har du det kopplat då?
Via rf-dosan bakpå eller komposit på högersidan (video/mono)?

Jag vet att vissa moderna tv-apparater (som en kompis samsung lcd) har problem att ge en flimmerfri bild.
Därför jag själv skaffade en crt-tv till mina gamla konsoler.
Men om du inte alls får bild eller ljud genom komposit, så tror jag att det är nesen som inte vill hänga med längre.

Har själv en amerikansk nes2, en så kallad toploader. Problemet är att den endast har rf, så det blir fel frekvens när man kör ntsc-signalerna genom en pal rf-dosa. Kan få hyfsad bild utan ljud, eller skitbild med lågt ljud.

Enda utvägen är typ att mellankoppla en amerikansk video, eller hitta nån som kan av-modda den. Inget av alternativen är speciellt lätta att lösa..

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Samma som frugan kör. Funkar fint bortsett från att det var svårt att få hennes widescreen laptop att köra i "fullscreen", kör istället ett stort windowsfönster men då fattar inte skärmsläckaren och strömspararen att dom inte ska gå in, dom går ju iof att stänga av. Samt att andra fönster kan flyga upp ovanpå.

Massor av möjligheter att tuna controller och grafik för att få det att fungera optimalt. :tummenupp

Sött, skulle nästan köpa en sån. Synd att dom inte har Tac-2 till min c64 nostalgi, men det kanske man kan hitta på annat håll (gärna med bättre fireknappar än orginalet)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Har två stycken hemma. Vad ska man begära för dem om man eve funderar på att sälja?

Kommer aldrig glömma den där julafton när jag fick den. Farsan tyckte jag hade fått lite julklappar (typ en-två) och kom på att "tomten" hade glömt något. Det visade sig att han hade köpt Nintendot ETT år i förväg och sedan hade han glömt av det..:gnissla hur sjutton han orkade med tjatet ett helt år är för mig en gåta.

Jag vill haaaaaa....sälj :D

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Förövrigt så har i alla fall mitt nes rca utgång. Har kört med scart så länge jag kan minnas att vi haft scart på tvn.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Min fråga är varför mitt hederliga NES inte funkar nu när det kommit in en 600hz 50" Plasma?

Bilden rullar SuperMario, men med tv-ljud i bakgrunden.

Vad ska jag göra?

Ställ om tvn till 50hz så borde det lösa sig för dig

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ställ om tvn till 50hz så borde det lösa sig för dig

Ahaaa.. Det kan vara nåt ja.

Men ljudet då? Trots en svartvit rullande Supermario-bild så är det tv-ljud i bakgrunden!?

Hittade å andra sidan en sak i menyerna. Det finns 4 olika (i mjukvaran iaf) antenningångar. Varav 3 har nån "modern" ikon, och den 4e en klassisk ikon med RV-kontakt invid. Det kanske kan vara så enkelt också :näsblod.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Ahaaa.. Det kan vara nåt ja.

Men ljudet då? Trots en svartvit rullande Supermario-bild så är det tv-ljud i bakgrunden!?

Hittade å andra sidan en sak i menyerna. Det finns 4 olika (i mjukvaran iaf) antenningångar. Varav 3 har nån "modern" ikon, och den 4e en klassisk ikon med RV-kontakt invid. Det kanske kan vara så enkelt också :näsblod.

haha du kanske har fel kanal i :p

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hmm är det in så att det bildats oxid på kontaktytorna. Andas (blås) i spelen gör att oxiden tillfälligt mjukas upp och det blir kontakt voila! Varje gång man blåser så bildas det så småningom allt mera oxid... bummer!! Fukten i utandingsluften gör att det blir oxid även i enheten till slut... dubbel-bummer.

Köp en special mejsel. Skruva isär skiten. Gno rent på kontaktytorna och du har ett helt nytt NES. Kontaktstycket i konsolen är enklas att köpa ett nytt.

MVH
KaliZ

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Varför var TV-spel så svåra när man var liten?
Jag och en polare lyckades efter en miljard försök medelst två spelare i Sonic på Sega ta oss till sista bossen. Minns att det kändes som en once in a lifetome-grej, och då var vi ändå både Sonic och Tails på skärmen vilket ju underlättar nåt öfverdjävligt.
Minns inte om vi klarade det eller inte, men samma spel bräckte jag som ingenting i vuxen ålder, till och med berusad under en groggkväll hos polaren.
Hade vid tillfället inte spelat TV-spel på 10 år.

Hur dålig motorik hade man egentligen? :va

För att man har ett intressespann på 6 minuter som skandinavisk bajsdvärg. Japanska kids har en helt annan syn på disciplin.

Rykten gör dock gällande att min polares lillebrorsa :)jagmöttelassie) har klarat Trojan med kontrollen upp och ned, något som för oss övriga skall vara en omöjlighet trots att man har kontrollen som Nintendo tänkt sig. Han har även klarat Trojan på 20 minuter med kontrollen rättvänd.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
För att man har ett intressespann på 6 minuter som skandinavisk bajsdvärg. Japanska kids har en helt annan syn på disciplin.

Rykten gör dock gällande att min polares lillebrorsa :)jagmöttelassie) har klarat Trojan med kontrollen upp och ned, något som för oss övriga skall vara en omöjlighet trots att man har kontrollen som Nintendo tänkt sig. Han har även klarat Trojan på 20 minuter med kontrollen rättvänd.

Trojan var väl inte så jätte-svårt. Inte för att jag skulle klara det med kontrollen upp och ned men svårare än nåt annat spel minns jag då inte att det var.

Ghosts n Goblins var däremot ganska svårt, har jag det för. Ice Climber var också svårt om man skulle spela genom alla banor i ett svep, fast det var lite för långtråkigt så jag gav upp det efter ett tag.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Trojan var väl inte så jätte-svårt. Inte för att jag skulle klara det med kontrollen upp och ned men svårare än nåt annat spel minns jag då inte att det var.

Ghosts n Goblins var däremot ganska svårt, har jag det för. Ice Climber var också svårt om man skulle spela genom alla banor i ett svep, fast det var lite för långtråkigt så jag gav upp det efter ett tag.

Glömde säga att han inte dog en enda gång när han klarade det på 20 med kontrollen rättvänd. Jag tror vi har att göra med en Nesnörd.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA