Nollan? Elfråga...

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tänkte koppla in värmepumpen (220v) i kopplingsdosan till gamla elementet men hur mäter jag vilken som är nollan? Vilka värden bör jag få fram då jag mäter? Vill ju inte lägga två faser på pumpen...

mät nollan mot jord (gulgrön).
Nolla jord same shit om du inte har jordfelsbrytare.
Mao inget värde.
jord fas=230v
nolla fas=230v
nolla jord=0v
fas fas=400v

Last edited:
nollan brukar vara blå

Brukar vara och är är tyvärr inte alltid samma sak. I det här fallet har jag inte ens en blå tåt. De är röd, svart, grå och gul/grön. Även om jag haft en blå skulle jag velat mäta för att vara säker, man vet aldrig vem som kopplat tidigare :D

mät nollan mot jord (gulgrön).
Nolla jord same shit om du inte har jordfelsbrytare.
Mao inget värde.
jord fas=230v
nolla fas=230v
nolla jord=0v
fas fas=400v

Tack! Svaret jag letade efter. :tummenupp

Last edited:
Brukar vara och är är tyvärr inte alltid samma sak. I det här fallet har jag inte ens en blå tåt. De är röd, svart, grå och gul/grön. Även om jag haft en blå skulle jag velat mäta för att vara säker, man vet aldrig vem som kopplat tidigare :D

Tack! Svaret jag letade efter. :tummenupp

Du har nog bara 3fas fram e jag rädd för o en jord.
Kan du ju göra en fuling men inget att rekommendera.

Du har nog bara 3fas fram e jag rädd för o en jord.
Kan du ju göra en fuling men inget att rekommendera.

Ska mäta och se. Tänkte utnyttja det befintliga "hålet i väggen" men finns det ingen nolla får jag dra fram ett nytt uttag. Bättre än kabelvindan som står på golvet nu iaf :D

Edit: Du hade rätt, det var 3 faser och jord så det får bli ett nytt uttag.

Last edited:
Ska mäta och se. Tänkte utnyttja det befintliga "hålet i väggen" men finns det ingen nolla får jag dra fram ett nytt uttag. Bättre än kabelvindan som står på golvet nu iaf :D

Har du ingen JFB så kan du ju låna jorden.
Så den råkar bli fas på vägen men som sagt ingen bra idé.
Bättre o dra nytt!:tummenupp

Off topic: Nja, det är det ju egentligen inte. Jag vet inte riktigt vad du menar med det där, men man får ju aldrig koppla så det flyter ström genom skyddsledaren.

schhh!
Lite ful elektrikande du vet.

Last edited:
Men om man nu bara har tre faser fram å jord. Vart tar man vägen med nollan då?
Måste man dra ny kabel från centralen å ut till uttag? Å vart gör man av den i centralen?

Bor i hus byggt -47 med fristående garage. Hade tänkt dra ut lite ström till garaget men fortsätter inte gärna med stenålderskittet. Tänkte sätta en typ byggcentral med både en- å trefasuttag, aut säkr å jfb. Hur kopplar man ihop det hela?

Men om man nu bara har tre faser fram å jord. Vart tar man vägen med nollan då?
Måste man dra ny kabel från centralen å ut till uttag? Å vart gör man av den i centralen?

Bor i hus byggt -47 med fristående garage. Hade tänkt dra ut lite ström till garaget men fortsätter inte gärna med stenålderskittet. Tänkte sätta en typ byggcentral med både en- å trefasuttag, aut säkr å jfb. Hur kopplar man ihop det hela?

Ja du måste dra nytt.
Du lägger in faserna efter huvud säkring o nollan o jorden.
Drar ut lämplig kabel beroende på antalet amp du skall ha 16A 2,5mm2
Om du skall sätta upp en ny central så kopplar du in det på motsvarande sätt som du kopplade det.
En till inkommande säkringar sedan ut på automat säkring via skena heller via tåtar.
Detta är inget man frågar om utan man anlitar folk att göra det har man ej kunskapen så skall man inte leka med el.
Sedan en ny installation får bara utföras utav fackmän då det måste vara fackmanna mässigt utfört.
Händer det något med anläggning eller personskada fastighet osv så har du inte ett korv öre ut på försäkring.

Om det är ett 3-fasuttag behöver du egentligen ingen nolla.

Eh jo... det beror ju på vad det e för belastning.
Iof så kan han ju nyttja jorden som en PEN då men bättre o dra nytt.

Last edited:
Ja du måste dra nytt.
Du lägger in faserna efter huvud säkring o nollan o jorden.
Drar ut lämplig kabel beroende på antalet amp du skall ha 16A 2,5mm2
Om du skall sätta upp en ny central så kopplar du in det på motsvarande sätt som du kopplade det.
En till inkommande säkringar sedan ut på automat säkring via skena heller via tåtar.
Detta är inget man frågar om utan man anlitar folk att göra det har man ej kunskapen så skall man inte leka med el.
Sedan en ny installation får bara utföras utav fackmän då det måste vara fackmanna mässigt utfört.
Händer det något med anläggning eller personskada fastighet osv så har du inte ett korv öre ut på försäkring.

Jag kan reglerna å tänker ändå skita i dom så till vida att en polare som e elektriker får sköta inkopplingen, dock utan firma i ryggen. Den lilla risken tar jag.
Jag frågade mest av intresse.... men varför har man nollan med då om det tydligen funkar utan?

Dumt att koppla nollan till skyddsjord, skulle du tappa kontakt i centralen så riskerar alla dina jordade förbrukare (plåtskal på el-element osv) att bli strömförande i det läget.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back