Non-lethal weapon dödar igen

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Bra där, vi ger de överviktiga poliserna en taser så behöver dom inte överanstränga sig. :hihi
Sen kan man ju faktiskt trycka mer än en gång på dom där manickerna..
Finns riktigt roliga videos på det från the home of the brave..:3freak
Jösses man blir mörkrädd!

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det gick till på det viset att vi hade grundläggande utbildning i självförsvar var rekryten gick omkring och skröt med hur många tävlingar han hade vunnit och hur bra han var. Våran löjtnant blev klart trött på hans attityd, så han erbjöd bokstavligen rekryten att få slå han på käften, givetvis var allt tillåtet (innom rimliga gränser) :yoparty

Vi blev ju givetvis alla överlyckliga då vi trodde (på riktigt) att vi skulle få se våran löjtnant få stryk. Nå, de började, eller snarare så började rekryten sparka och slå... visst han fick in ett par riktigt fina träffar, men så snabbt löjtnanten fick tag i ena armen på han var det slutlekt för rekryten. Löjtnanten drog han mot sig och tog ett rejält tag i skjortkragen och vred om lite grann, presis så där passligt mycket att man såg på han att det inte var någon vitts att kämpa vidare...Sedan drog han honom ned på golvet och sitta fint i raden med oss andra som hade fått se på spektaklet til uppvisning.
Kul var det att se!

Truten var tydligen större än kunskaperna?
En allmän reflektion är att oavsett färdigheter så har man inte rätt attityd så hjälper inte aldrig så många timmar med Krav Maga eller vad det nu kan vara...
En för mig tyvärr okänd person formulerade det så väl...
"Killing is all about attitude! Not tools!"

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det stämmer att det är Krav Maga, vilket vi fick träna, om än inte speciellt mycket, vid K4 AJB. Flera utav befälen där är mycket rutinerade i Krav Maga och har även tränat i Isarel; dessa borde sättas på att utbilda svenska polisen i det samma.

Det inte sagt att Krav Maga på något sätt är "det ultimata systemet"; för det existerar inte något ultimat system. Grejen med Krav Maga är att det är föregångaren till MMA, fast det är designat för "gatan" och situationer där du blir anfallen och måste komma därifrån levande, utan någon som helst moral.

För att förstå hur bra till exempel ett strupslag fungerar, testa att att slå MYCKET lätt på din egen strupe, ungefär lika hårt som när du petar någon på axeln. Då förstår man hur farlig en rak höger är på samma ställe.

Mitt inlägg var bara för att bevisa att teknik alltid slår styrka, självklart ska inte polisen i alla lägen dela ut pungsparkar och strupslag. Däremot ska polisen kunna dessa teknker, det är som "upproret" i Stockholm för inte så längesen, där en polis blir anfallen av tre drägg och får springa för sitt liv och kommer knappt undan. Där skulle han lungt kunnat använda dessa tekniker.

För en pundare som ska gripas använder man valfri kastteknik och låser sedan hans armar. Detta kan användas på alla, även ickepundare, som vägrar ge sig.

Visst krav maga är bra, om inte motståndaren råkar kunna det också.
Och jag tror inte riktigt du förstår VEM det är polisen jobbar mot. Det är inte människor som om dom förlorar "matchen" får träna lite mer tills nästa gång.
En pundare har 1 mål i livet. Det är att fixa droger.
Blir de tagna av polisen så kan dom inte det och har ingen mening i livet kvar.
De har dessutom ofta kniv eller kanyler för att försvara sitt knark. En sån person skulle inte jag oavsett hur många färgade bälten jag har gå in och försöka kasta med något sätt. Det kommer nämligen garanterat sluta med en kniv eller spruta i första bästa kroppsdel pundaren kommer åt.

Det funkar inte som på film att man gör ett karateslag så tappar pundaren kniven. Man gör ett karateslag och riskerar att få en kniv i karatearmen.

För att inte tala om dessa tekniker du menar där 1 person lugnt kan klara 3 andra. Nåja det är nog one for the papers :7peta

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
En amerikansk självförsvarsexpert ansåg att när det hamnar vassa föremål i ett slagsmål fanns det bara en sak att göra.
Ifall personen men kniv har greppat en med ena handen o försöker hugga en med andra så ska man minska personens utrymme med kniven genom att få tag knivarmen..trycka sig mot honom. Sedan fösa iväg honom allt vad man kan..o sedan springa åt motsatt håll. Är man en bit ifrån är det bara att lägga benen på ryggen så fort man sett kniven.
Enligt honom spelar det ingen roll hur grym man är..är det en kniv inblandad är det oftast den som inte har kniven som är förloraren i den fighten.
Och då risken är att utgången är dödlig så är det inte värt det såklart...oavsett träning eller hur bra man är på självförsvar.

Ni som tror att man lätt kan ta ifrån någon en kniv har kollat alldeles för mycket på tv. Gissar att steven seagal är er favoritskådespelare oxå

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst krav maga är bra, om inte motståndaren råkar kunna det också.
Och jag tror inte riktigt du förstår VEM det är polisen jobbar mot. Det är inte människor som om dom förlorar "matchen" får träna lite mer tills nästa gång.
En pundare har 1 mål i livet. Det är att fixa droger.
Blir de tagna av polisen så kan dom inte det och har ingen mening i livet kvar.
De har dessutom ofta kniv eller kanyler för att försvara sitt knark. En sån person skulle inte jag oavsett hur många färgade bälten jag har gå in och försöka kasta med något sätt. Det kommer nämligen garanterat sluta med en kniv eller spruta i första bästa kroppsdel pundaren kommer åt.

Det funkar inte som på film att man gör ett karateslag så tappar pundaren kniven. Man gör ett karateslag och riskerar att få en kniv i karatearmen.

För att inte tala om dessa tekniker du menar där 1 person lugnt kan klara 3 andra. Nåja det är nog one for the papers :7peta

Det är skillnad på att slåss för livet och timlön.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En amerikansk självförsvarsexpert ansåg att när det hamnar vassa föremål i ett slagsmål fanns det bara en sak att göra.
Ifall personen men kniv har greppat en med ena handen o försöker hugga en med andra så ska man minska personens utrymme med kniven genom att få tag knivarmen..trycka sig mot honom. Sedan fösa iväg honom allt vad man kan..o sedan springa åt motsatt håll. Är man en bit ifrån är det bara att lägga benen på ryggen så fort man sett kniven.
Enligt honom spelar det ingen roll hur grym man är..är det en kniv inblandad är det oftast den som inte har kniven som är förloraren i den fighten.
Och då risken är att utgången är dödlig så är det inte värt det såklart...oavsett träning eller hur bra man är på självförsvar.

Ni som tror att man lätt kan ta ifrån någon en kniv har kollat alldeles för mycket på tv. Gissar att steven seagal är er favoritskådespelare oxå

Ytterst få situationer där lägga benen på ryggen inte är det bästa självförsvaret, om det är möjligt vill säga. Eller rättare sagt, undvika konfrontationer är det bästa självförsvaret, att snabbt avlägsna sig när väl situationen uppstår är det näst bästa :)

Och jag hoppas alla "självförsvarsexperter" säger exakt det som du säger; man slåss inte mot knivar, man springer åt andra hållet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Förstår inte logiken? Att fly är väl alltid förstavalet oavsett vad motståndaren har i sina händer? Eller föreslår den här självförsvarsexperten att man ska slåss vid de tillfällen han har oddsen på sin sida?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ööhhh..what?
Han kanske menar att det ifall risk finns att man ligger i dödligt underläge är det bättre att fly än illa fäkta.
Tror det blir svårt att finna vidare uppdrag ifall han ska stå framför olika myndigheter, tex polis o säga att de ska springa oavsett vad som händer.
Sen finns ju tillfällen då man av olika anledningar inte kan fly...så då kanske det hade varit bra med lite självförsvarstekniker.

Men visst...tror han säkert skulle säga att fly är bästa metoden ifall man kan. Men det är inte riktigt varför folk anlitar honom.

Förstår inte logiken? Att fly är väl alltid förstavalet oavsett vad motståndaren har i sina händer? Eller föreslår den här självförsvarsexperten att man ska slåss vid de tillfällen han har oddsen på sin sida?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Att slåss mot fler än en handlar inte om teknik utan om strategi i hur du förflyttar dig. Står nr 2 och nr 3 bakom nr 1 så kan inte göra någonting. Sen jobbar du mot klockan och måste sänka nr 1 omgående och det är allt utom lugnt men inte omöjligt. Men har du en massa färgade bälten så har du säkert testat att fightas mot åtminstone två motståndare så då vet du ju det där.

Det finns en legend om Myamota Musashi att han slogs mot en hel dojo med svärdsmän. Och de flesta skulle inte ha kallat den striden för en strid, han sprang nämligen runt som en vettvillig, gömde sig, sprang fram och hög ner folk som stod oskyddade, tror inte han tvekade att högga någon i ryggen heller. Inte konventionellt och många skulle inte definiera det som renhårig strid men han vann.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ööhhh..what?
Han kanske menar att det ifall risk finns att man ligger i dödligt underläge är det bättre att fly än illa fäkta.
Tror det blir svårt att finna vidare uppdrag ifall han ska stå framför olika myndigheter, tex polis o säga att de ska springa oavsett vad som händer.
Sen finns ju tillfällen då man av olika anledningar inte kan fly...så då kanske det hade varit bra med lite självförsvarstekniker.

Men visst...tror han säkert skulle säga att fly är bästa metoden ifall man kan. Men det är inte riktigt varför folk anlitar honom.

Jag förutsätter ju att ingen utnyttjar självförsvar förrän han står i just precis det läget. Och att benen på ryggen alltid är första valet, att då rekomendera benen på ryggen vid knivmöte låter ju lite som att benen på ryggen bara är alternativ 2 i andra fall.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att lägga benen på ryggen är alltid det minst smärtsamma valet när man ställs inför ett handgemäng. Det gör i praktiken alltid ont att slåss, oavsett om man "vinner". Så länge man har några meter kvar till närstrid ska man helt sonika kuta. Har någon däremot kommit inom räckhåll kan det ju vara av intresse att sätta denne ur stridbart skick innan man kutar. Aldrig skönt med suckerpunches eller någon som sparkar undan fötterna när man springer.
Och vad gäller gatuslagsmål finns det bara en enda regel, och det är att sänka motståndaren så fort som möjligt, med vilka medel som helst. Han har nämligen garanterat vänner på väg eller ett tillhygge på sig, och du vill inte hamna i en ännu sämre situation.
När jag var ung och dum tyckte jag att det var mesigt att springa, nu är jag lite mindre dum...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Han visade självfallet ut självförsvar mot knivangrepp men påpekade att springa därifrån vore det bästa om möjligt fanns. Vilket jag förstår då man fick se en av dem angripa en annan med fake kniv och låtsasblod. Väldigt liten chans att man gör därifrån med livet i behåll ifall personen verkligen vill döda en

Jag förutsätter ju att ingen utnyttjar självförsvar förrän han står i just precis det läget. Och att benen på ryggen alltid är första valet, att då rekomendera benen på ryggen vid knivmöte låter ju lite som att benen på ryggen bara är alternativ 2 i andra fall.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nu vart det många svar på en gång men ja som vanlig medborgare är såklart flykt bästa försvar. Men inte när man är polis, vilket är det som diskuteras i tråden. Alltså går det bort. Målet är att man ska ta ner den misstänkte med så lite fara som möjligt för sig själv i första hand, och för gärningsmannen i andra hand.
Har personen man ska omhänderta någon slags vapen så är såklart ett eget distansvapen enda alternativet. Man kan inte kräva att poliser ska behöva gå in i närkamper med knivar och andra tillhyggen bara för att det finns en risk att en tazer skadar. De skjuter ju oftast inte oskyldiga utan personer som i min värld fan får skylla sig själva.

Och ja angående att slåss mot flera så ja om de 3 står på rad och anfaller en och en så går det nog bra. Men sånt är inte livet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu vart det många svar på en gång men ja som vanlig medborgare är såklart flykt bästa försvar. Men inte när man är polis, vilket är det som diskuteras i tråden. Alltså går det bort. Målet är att man ska ta ner den misstänkte med så lite fara som möjligt för sig själv i första hand, och för gärningsmannen i andra hand.
Har personen man ska omhänderta någon slags vapen så är såklart ett eget distansvapen enda alternativet. Man kan inte kräva att poliser ska behöva gå in i närkamper med knivar och andra tillhyggen bara för att det finns en risk att en tazer skadar. De skjuter ju oftast inte oskyldiga utan personer som i min värld fan får skylla sig själva.

Och ja angående att slåss mot flera så ja om de 3 står på rad och anfaller en och en så går det nog bra. Men sånt är inte livet.

Ja, jag blir lika arg på alla puckon som tycker synd om gärningsmannen när polisen skjutit någon som anföll dem med kniv... Vad ska de göra? Prata snällt och fisa rosendoft på dem? Wtf...
Men ja, arbetar man inom ordningsmakten är det ju ens jobb att stå ivägen när diverse olika idioter och galningar för för sig att anfalla andra. Svensk polis får rent allmänt för lite utbildning, dels i framförande av fordon (iaf vad gäller radiobilarna) och dels vad gäller att hantera närstrid. Har ingen egentlig erfarenhet av hur de är med skyttet, så det kan jag inte uttala mig om. Tycker att polisens utbildning borde ha en klar operativ tyngdpunkt, och polisens organisation med... Nu verkar de mer och mer kvävas i berg av byråkrati och pappersexercis...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, jag blir lika arg på alla puckon som tycker synd om gärningsmannen när polisen skjutit någon som anföll dem med kniv... Vad ska de göra? Prata snällt och fisa rosendoft på dem? Wtf...
Men ja, arbetar man inom ordningsmakten är det ju ens jobb att stå ivägen när diverse olika idioter och galningar för för sig att anfalla andra. Svensk polis får rent allmänt för lite utbildning, dels i framförande av fordon (iaf vad gäller radiobilarna) och dels vad gäller att hantera närstrid. Har ingen egentlig erfarenhet av hur de är med skyttet, så det kan jag inte uttala mig om. Tycker att polisens utbildning borde ha en klar operativ tyngdpunkt, och polisens organisation med... Nu verkar de mer och mer kvävas i berg av byråkrati och pappersexercis...

Vad det gäller skytte under stress skulle jag påstå ingen alls.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Ja det är fruktansvärt synd om en när man huggt några personer med en machete och fortsätter mot polisen.

Men ja självklart deras jobb är att ta på sig situationer. Men att ta ifrån polisen deras möjlighet att utföra sitt jobb någorlunda mer säkert vore ju bara dumt.

Och ja det är tydligt att pappersarbetet är största delen av en polis arbetsdag nuförtiden.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC