none
Ny medlem
Äntligen har projektet tagit fart och jag har till och med fått lite paket idag.
Hojen är en gsxr 1000 från 2002 och köptes förra våren och kördes hem i mars i en väldigt kylig väderlek. Tanken är att det ska monteras en turbo på och regga den med det.
Eftersom CSN just nu är officiell sponsor så kommer det gå ganska långsamt början men hoppas det kan bli intressant ändå.
Idag kom äntligen ett paket från andra sidan sjön, men det var förmodligen lite stressat efter flygturen eftersom det var tvunget att ligga till sig en vecka hos tullen. Posten var tvungen att meddela mig via brev att jag skulle bekräfta att det var mig paketet var till, så nu efter jag glatt har betalt tull/skatt så har jag äntligen fått paketet.
Det är alltså wössner 73mm lågkompressionkolvar som ger ett 10:1 istället för original 12:1. Längden på stakarna är precis lika långa som original, och jag välde H-profil istället för A-profil för en bättre hållbarhet.
För att kunna ladda på med turbon behöver jag sänka kompressionen mer än bara kolvarna så det blir att komplettera med en tjockare packning mot toppen. Jag vill alltså räkna ut vad kompressionen blir med den nya packningen.
Ni får gärna granska om jag har räknat rätt.
I originalutförande har hojen en stakarna en slaglängd på 59mm och kolv diametern är 73, och en kompression på 12:1, den totala volymen i cylindrarna är 988cc, varje cylinder är 247cc.
Packningen jag har kikat på är 0.060"=1,524mm
Packningen original är 0,025" =0,635mm
Data originalmotor för en cylinder:
Slagvolym:247cc
Kompressionsförhållande: 12:1
Kompressionsvolym:21,58cc
Data Turbokolvar:
Slagvolym: 247cc
Kompressionsförhållande:10:1
Kompressionsvolym:25,7cc
Då packningen är 0,0889cm högre än originalpackning ökas kompressionsvolymen med 3,72cc.
(Pi*3,65^2*0,0889=3,72)
Data med turbokolvar och tjockare packning:
Slagvolym:24cc
Kompressionvolym:3,72+25,7=29,42
Kompressionsförhållande: (247+29,42)/29,42= 9,4:1
Nedanstående är en felaktig uträkning
Jag väljer att behålla den så ändå så att fler kan lära av mitt misstag. Men i stort räknade jag på en längre slaglängd som gav mig en större slagvolym vilket inte stämmer med verkligheten, då jag varken ändra borr/slaglängd på motorn.
Jag behöver alltså räkna ut den nya volymen i cylindern eftersom den är i förhållande till kompressionsvolymen.
59mm är slaglängden + (1,524mm-0,635mm)=59,889mm Blir den nya slaglängden.
Formeln för att räkna ut volym på en cylinder är: Pi(3,14 förkortat) * radien upphöjt till två * höjden på cylindern. I mitt fall blir det: 3,14 *(3,65*3,65) * 5,9889= 250,6586
Eftersom jag vill ha svaret i CC (cubic cenitmeters) flyttade jag kommastrecket ett steg åt vänster. Jag använde också pi på windows miniräknare eftersom det är fler decimaler.
Vi har nu räknat ut den nya volymen för en cylinder men jag vill veta den totala skillnaden.
Eftersom jag har 4 cylindrar tar jag summan (250,6586) gånger 4.
250,6586*4=1002,6344
För att få ut skillnaden tar jag den gamla volymen (998) minus den nya
1002,6344-998=4,6344 Den nya volymen är alltså 4,6344cc mer än den gamla.
Nu är det äntligen dags att räkna fram kompressionsvolymen/förhållandet
Den gamla cylindervolymen delat med kompressionen, ger mig kompressionsvolymen med kolven i topp. Till det vill jag addera skillnaden som den nya packningen gör.
249,5/12=20,7916 + 4,6344=25,4260
Därefter delar jag den gamla cylindervolymen med min nya kompressionsvolym, vilket ger mig en kompression på 9,8127:1.
249,5/25,4260=9,8127
Nu hade det egentligen varit klart om jag bara bytt packning men jag förändrar kompressionen med kolven också.
Nedan räknar jag bara ut kompressionsförändringen den nya packningen ger.
12-9,8127=2,1873
Slutligen drar jag bort den nya packningens kompression sänkning mot den nya kolven.
10-2,1873=7,8127 är mitt nya kompressionsförhållande.
Nu kommer det lite bilder.
Hojen är en gsxr 1000 från 2002 och köptes förra våren och kördes hem i mars i en väldigt kylig väderlek. Tanken är att det ska monteras en turbo på och regga den med det.
Eftersom CSN just nu är officiell sponsor så kommer det gå ganska långsamt början men hoppas det kan bli intressant ändå.
Idag kom äntligen ett paket från andra sidan sjön, men det var förmodligen lite stressat efter flygturen eftersom det var tvunget att ligga till sig en vecka hos tullen. Posten var tvungen att meddela mig via brev att jag skulle bekräfta att det var mig paketet var till, så nu efter jag glatt har betalt tull/skatt så har jag äntligen fått paketet.
Det är alltså wössner 73mm lågkompressionkolvar som ger ett 10:1 istället för original 12:1. Längden på stakarna är precis lika långa som original, och jag välde H-profil istället för A-profil för en bättre hållbarhet.
För att kunna ladda på med turbon behöver jag sänka kompressionen mer än bara kolvarna så det blir att komplettera med en tjockare packning mot toppen. Jag vill alltså räkna ut vad kompressionen blir med den nya packningen.
Ni får gärna granska om jag har räknat rätt.
I originalutförande har hojen en stakarna en slaglängd på 59mm och kolv diametern är 73, och en kompression på 12:1, den totala volymen i cylindrarna är 988cc, varje cylinder är 247cc.
Packningen jag har kikat på är 0.060"=1,524mm
Packningen original är 0,025" =0,635mm
Data originalmotor för en cylinder:
Slagvolym:247cc
Kompressionsförhållande: 12:1
Kompressionsvolym:21,58cc
Data Turbokolvar:
Slagvolym: 247cc
Kompressionsförhållande:10:1
Kompressionsvolym:25,7cc
Då packningen är 0,0889cm högre än originalpackning ökas kompressionsvolymen med 3,72cc.
(Pi*3,65^2*0,0889=3,72)
Data med turbokolvar och tjockare packning:
Slagvolym:24cc
Kompressionvolym:3,72+25,7=29,42
Kompressionsförhållande: (247+29,42)/29,42= 9,4:1
Nedanstående är en felaktig uträkning
Jag väljer att behålla den så ändå så att fler kan lära av mitt misstag. Men i stort räknade jag på en längre slaglängd som gav mig en större slagvolym vilket inte stämmer med verkligheten, då jag varken ändra borr/slaglängd på motorn.
Jag behöver alltså räkna ut den nya volymen i cylindern eftersom den är i förhållande till kompressionsvolymen.
59mm är slaglängden + (1,524mm-0,635mm)=59,889mm Blir den nya slaglängden.
Formeln för att räkna ut volym på en cylinder är: Pi(3,14 förkortat) * radien upphöjt till två * höjden på cylindern. I mitt fall blir det: 3,14 *(3,65*3,65) * 5,9889= 250,6586
Eftersom jag vill ha svaret i CC (cubic cenitmeters) flyttade jag kommastrecket ett steg åt vänster. Jag använde också pi på windows miniräknare eftersom det är fler decimaler.
Vi har nu räknat ut den nya volymen för en cylinder men jag vill veta den totala skillnaden.
Eftersom jag har 4 cylindrar tar jag summan (250,6586) gånger 4.
250,6586*4=1002,6344
För att få ut skillnaden tar jag den gamla volymen (998) minus den nya
1002,6344-998=4,6344 Den nya volymen är alltså 4,6344cc mer än den gamla.
Nu är det äntligen dags att räkna fram kompressionsvolymen/förhållandet
Den gamla cylindervolymen delat med kompressionen, ger mig kompressionsvolymen med kolven i topp. Till det vill jag addera skillnaden som den nya packningen gör.
249,5/12=20,7916 + 4,6344=25,4260
Därefter delar jag den gamla cylindervolymen med min nya kompressionsvolym, vilket ger mig en kompression på 9,8127:1.
249,5/25,4260=9,8127
Nu hade det egentligen varit klart om jag bara bytt packning men jag förändrar kompressionen med kolven också.
Nedan räknar jag bara ut kompressionsförändringen den nya packningen ger.
12-9,8127=2,1873
Slutligen drar jag bort den nya packningens kompression sänkning mot den nya kolven.
10-2,1873=7,8127 är mitt nya kompressionsförhållande.
Nu kommer det lite bilder.
Last edited: