Bankerna kan många gånger neka att låna ut pengar även om man inte har betalningsanmärkningar. Banken köper en tjänst av UC där de ställer att antal frågor och därefter får man ett kreditomdöme. T.ex om man har låg taxerad inkomst, nära en betalningsanmärkning, många övertrassningar etc så kan man bli nekad. Det är t.ex därför bankerna kan ha lägre räntor jämnfört med mindre "seriösa" aktörer. Ju lägre risk banken tar, ju lägre räntor/avgifter kan man erbjuda. Enkel matematik.
Nordea har väl redan sen tidigare ett väldigt dåligt rykte vad gäller säkerhet så jag kan förstå att de inte vill hantera kontanter alls...då kan det ju inte hända fler skandaler där...haha!
Skämt åsido, har aldrig gillat Nordea och kommer aldrig att göra det. Hela deras opersonliga kundkontakt är för mig en gåta. När jag och exet skulle låna till en ny bil, ca 200k, gick vi till det lokala kontoret för att prata med en "personlig bankman/kvinna" men då fick vi nån jäkla blankett som skulle skickas till Norrland för godkännande och sen skulle pengarna sättas in på hennes konto om det blev godkänt...alltså ska nån man aldrig ens har träffat bedömma om man blir beviljad eller ej...detta var 2001 men kan tänka mig att inget har blivit bättre i den banken. Har Swedbank själv och är väldigt nöjd med den relationen som jag har där. Aldrig varit några problem med att vare sig lösa eller låna av dem. Inga konstiga frågor där inte. Annars är väl både SEB och Handelsbanken att rekomendera dock utan att jag själv har erfarenhet av de. Men har vänner som har de båda och vet därför hur de hanterar många ärenden.
Mvh Martin
Förutsätter att du är medlem i facket och ville ha ett medlemslån? Det hanteras precis som du säger i Norrland, närmare bestämt i Piteå. Det innebär, som du säkert blev informerad om, (men "glömde" skriva här) att du slipper uppläggningsavgift, ingår lånebetalningsskydd samt får en lägre ränta. Ville du istället ha ett vanligt blanco kunde du fått det på plats om allt var ok.
Räntor på utlånade penger är ju en banks främsta födkrok. Det är klart att man inte vill ta kål på en fin långsam avbetalning.
Var så förut, stämmer inte riktigt längre....
Ursäkta ett långt inlägg men så blir det ibland.
MVH
Bankanställd