Norden runt på 50 kubik

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Belgien är överraskande ruralt så fort man lämnar städerna… kulturellt ruralt alltså. Större skillnad än man tror jämfört med Frankrike och Holland som ändå ligger precis intill.
Ja, dottern bor där nere och det är absurt hur dåligt de kör.
Största fällan jag märkt hittills är rondeller, de kör fortfarande rondeller på franskt vis trots skyltning så var beredd att tvärnita.
Att de kör halvpackade i dubbla+ skyltade hastigheten var man liksom beredd på
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
He ain´t wrong.....

Tråkigt är bara förnamnet och just i detta fallet är ju fortkörning inte ett problem men Finland är ett av det sista I-länderna du vill göra det i. Böterna baseras på inkomsten och de finns flera exempel på folk som fått böta 1-2miljoner.
Ja, fyfan, har en skräckupplevelse därifrån, hyfsat färsk.
Eftersom dom även mäter mötande trafik sedan länge med sina polisbilar, så råkade jag tydligen köra lite för fort i ett möte.
Helvete - den utskällningen skulle vilken gammal fanjunkare som helst varit avundsjuk på!
Körkortet skulle förverkas på plats, och jag skulle ut ur landet - nu!
Ändå var jag inte otrevlig, jag erkände ju allt.
Tur att det fanns en något yngre, och mer medlande polis med i sammanhanget.
Min fortkörning låg under spärren för inkomstbaserat (ansåg jag), jag tror att jag åkte dit för 8km/h för fort, men det var precis på gränsen mellan en 60 och en 80 väg, så den rabiate polisen ville fälla mig för 28 för fort.
Det slutade med interna diskussioner hos polisen, titta på filmen flera gånger, och en så kallad "ordningsbot" för mig, 120 Euro.
Det kostade även ett kalsongbyte, men har sällan varit så lättad över en böteslapp som då.
Men...med lite distans så kan jag tycka att det är hedervärt med en poliskår som har pondus, och inger respekt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Men ibland går det lite för långt i jakten på fortkörare. Man är väl ingen mördare eller våldsman, även den präktigaste person kan väl missa nåt skylt nån gång.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Fasen va kul. En far och son grej som heter duga. Minnen för livet.
Motard-moppen är asball. Den andra inte så. Moderna Eu-moppar som är vattenkylda och byggda för 45 går ju så himla rent och fint och tyst. De tål väl att marcha på full gas en hel dag? Jag brukar kolla på bl a nyare Yamaha med motard-hjul och lyssna när de drar iväg. Nog för att en Compact 3-vxl med femhalva låter ballt. På den tiden var det få 15-åringar som kunde bestycka förgasare. Ett ställbart fixade det mesta. Fast det skulle justeras hela tiden.
När jag var 15 körde jag min flaka Trångsund-Nynäshamn (döden väg, den gamla då) var det 6 mil då? Sedan färja till Visby och polarens sommarställe någon mil norr ut.
Mindre kul att torska i en radarkontroll på 30-sträcka med en polare på flaket. 100 spänn i böter och hej då lämplighetsintyg till körkortet. 42,5 med skjuts. Som tur va så hade de inte tid att beslagta trimmet. Fick lova att inte köra därifrån. Nääedå.
Färjan hem kom till nynäs astidigt. Kl 6? Morgondimma första timmen knappt en bil. Häftigt. Med jag led av att ha torskat.

Man kan toura på vad som helst. Gärna något hållbart.

Jag testade min polares ostrypta Gilera. Kul men variomatic? Man vill ju växla. Styret?
Nu går det tydligen att åka långt och länge även på en sådan så. Det måste vara rätt. 🙂
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
He ain´t wrong.....

Tråkigt är bara förnamnet och just i detta fallet är ju fortkörning inte ett problem men Finland är ett av det sista I-länderna du vill göra det i. Böterna baseras på inkomsten och de finns flera exempel på folk som fått böta 1-2miljoner.
Det har ju inte drabbat någon fattig!
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Som jag skrev några inlägg upp. Livet blir aldrig som man tänkt sig.

Pojken som var fullständigt nöjd med att köra på storasyrrans avlagda remdrivna scooter och helst inte längre än till skolan, man kan ju ramla av jordskivan om man kör fel.

Han som skrek när han tvingades upp på en sexväxlad crossmoped för att lära sig växla.
Han som aldrig skulle röra en motorcykel.
Han som trivs bäst vid sin datamaskin.
Han gjorde en helomvändning efter Norgeresan.

Crossmoppen är såld. En Yamaha YS125 är inhandlad. Vi har övningskört i stort sätt varje kväll och i morgon bitti övningskör vi mot Karesuando.IMG_8101.jpegIMG_8102.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, fyfan, har en skräckupplevelse därifrån, hyfsat färsk.
Eftersom dom även mäter mötande trafik sedan länge med sina polisbilar, så råkade jag tydligen köra lite för fort i ett möte.

Brorsan körde för fort i Finland för att hinna med färjan hem.

Samma sak där, efter måttligt tjafsande så fick han den dyraste fasta boten, och jag tycks minnas att det var svindyrt det också, men utskällningen var minnesvärd.
Finska poliser gillar verkligen inte svenskar, och är inte blyga för att erkänna det.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top