Jag har rest en hel del med moped.(bor i Boden) Två Zoomrar och en Vision.(dom toppar 42km/timmen på GPS) Alla pratar om att kusten mellan Åbo och Haparanda är tråkig, men faktum är att med moped kan man köra emellanåt små avstickare ut mot havet. Åkte en gång från Vaalimaa(ryska gränsen mot St.Petersburg) mot Boden genom skogarna(bl a st.michel), Funkar bra med motorcykel, men med moped var det så jädrans tråkigt att jag drog ut mot kusten igen strax söder om Vaasa.
Annars så har jag varit i Nordkap ett par ggr, Trollstigen, Stavanger, Lysebottn, Polen, snurrat och emellanåt knuffat moppen runt i alperna mm mm.
Av alla länder som jag åkt i så är då Sverige klart farligast att köra moped i, inklusive Italien. Så, ta det väldigt försiktigt
Dessutom är mopeder rätt bekväma, har kört som mest med Visionen 62 mil i ett sträck och 57 mil med Zoomer. Brukar annars snitta 35 mil/ dag på långresorna. Ta förresten småfärjorna norr om Åbo(åkt den ett par ggr, bl a med en av Zoomrarna från Åland till Åbo o sen kusten hem). Sov över på en av öarna så är den sista färjan är då gratis om man kan visa upp ett kvitto.
View attachment 500054