Norden runt på 50 kubik

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Ja, det var dom på bilden - japanska farkoster :tummenupp
När jag var 15 för snart 40 år sedan hade jag aldrig kunnat tänka mig att jag skulle åka på touring till Norge med en spansk crossmoped och en fransk remdriven scooter byggd av grodätande fikusar i basker. Jag var naiv och såg det inte komma men livet blir ju aldrig som man tänkt sig.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När jag var 15 för snart 40 år sedan hade jag aldrig kunnat tänka mig att jag skulle åka på touring till Norge med en spansk crossmoped och en fransk remdriven scooter byggd av grodätande fikusar i basker. Jag var naiv och såg det inte komma men livet blir ju aldrig som man tänkt sig.
Helt sant.
Vid den tiden i livet hade jag ingen tanke på att jag skulle ha tre avkommor, som vill åka moped med en surgubbe på sin fritid…
Tiden går….kan man säga…
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har rest en hel del med moped.(bor i Boden) Två Zoomrar och en Vision.(dom toppar 42km/timmen på GPS) Alla pratar om att kusten mellan Åbo och Haparanda är tråkig, men faktum är att med moped kan man köra emellanåt små avstickare ut mot havet. Åkte en gång från Vaalimaa(ryska gränsen mot St.Petersburg) mot Boden genom skogarna(bl a st.michel), Funkar bra med motorcykel, men med moped var det så jädrans tråkigt att jag drog ut mot kusten igen strax söder om Vaasa.

Annars så har jag varit i Nordkap ett par ggr, Trollstigen, Stavanger, Lysebottn, Polen, snurrat och emellanåt knuffat moppen runt i alperna mm mm.

Av alla länder som jag åkt i så är då Sverige klart farligast att köra moped i, inklusive Italien. Så, ta det väldigt försiktigt

Dessutom är mopeder rätt bekväma, har kört som mest med Visionen 62 mil i ett sträck och 57 mil med Zoomer. Brukar annars snitta 35 mil/ dag på långresorna. Ta förresten småfärjorna norr om Åbo(åkt den ett par ggr, bl a med en av Zoomrarna från Åland till Åbo o sen kusten hem). Sov över på en av öarna så är den sista färjan är då gratis om man kan visa upp ett kvitto.


180630-1.JPG
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag har rest en hel del med moped.(bor i Boden) Två Zoomrar och en Vision.(dom toppar 42km/timmen på GPS) Alla pratar om att kusten mellan Åbo och Haparanda är tråkig, men faktum är att med moped kan man köra emellanåt små avstickare ut mot havet. Åkte en gång från Vaalimaa(ryska gränsen mot St.Petersburg) mot Boden genom skogarna(bl a st.michel), Funkar bra med motorcykel, men med moped var det så jädrans tråkigt att jag drog ut mot kusten igen strax söder om Vaasa.

Annars så har jag varit i Nordkap ett par ggr, Trollstigen, Stavanger, Lysebottn, Polen, snurrat och emellanåt knuffat moppen runt i alperna mm mm.

Av alla länder som jag åkt i så är då Sverige klart farligast att köra moped i, inklusive Italien. Så, ta det väldigt försiktigt

Dessutom är mopeder rätt bekväma, har kört som mest med Visionen 62 mil i ett sträck och 57 mil med Zoomer. Brukar annars snitta 35 mil/ dag på långresorna. Ta förresten småfärjorna norr om Åbo(åkt den ett par ggr, bl a med en av Zoomrarna från Åland till Åbo o sen kusten hem). Sov över på en av öarna så är den sista färjan är då gratis om man kan visa upp ett kvitto.


View attachment 500054
Jag har läst om dina resor flera gånger och måste säga att du är inte helt oskyldig till det här äventyret. Tack för inspirationen!
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det blir inte bara körning? Ni försöker väl finna en del sevärdheter under resan?
Appselut. Den här resan var för att se hur allting funkade, hur ofta vi behöver tanka, vad genomsnittshastigheten blir och hur långt vi orkar på en dag. Därför blev det tyvärr för mycket körning i förhållande till sevärdheter och fotografering. Men 30 mil bort var det närmaste hotellrummet vi kunde hitta som låg i ett annat land och vi ville kunna säga att vi åkt moped till ett annat land.
Hittils har vi kommit fram till följande:

Ca. 20 mil per dag
Intercom
GPS på styret
Och några mer saker som jag inte kommeri håg just nu men som vi har nedskrivna.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du o grabben är teknikintresserade så finns kanske lite att hitta på vägen här (om ni har tid över)
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/39-svenska-bilmuseer-att-besoka-i-sommar-316758/ (från 2016)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ni bör nog hålla in i Norge och Danmark en sväng innan ni får kalla det för Norden runt....med tanke på att Norden är 8 länder bör ni åka genom i alla fall hälften.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Säger som alla andra - underbart projekt! :D
Och säger som alla andra - litet varningsflagg för rutten, imho... ;)

Jag har gjort några mindre touringsvängar på 125-kinascooter och uppskattar absolut det lilla formatet med pyttesmå krokiga vägar och tid att se, uppleva och tänka. Skulle definitivt kunna tänka mig moped också.

Men jag själv hade kanske reviderat rutten och gjort en Stockholm - Tallin - Gdynia - Nynäshamn istället. Fyra andra länder istället för ett, mer exotiskt på flera sätt, och säkert en minst lika häftig upplevelse. Gott om bedövande trista raksträckor där också, men också gott om alternativ om man tar sig tiden att kartreka ordentligt. Man kan visserligen inte säga att man kört moped runt Bottenhavet, om det känns viktigt.
(Tycker man att hela sträckningen känns litet väl äventyrlig så går det ju båt Ventspils - Sthlm eller Klaipeda - Karlshamn också.)
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Säger som alla andra - underbart projekt! :D
Och säger som alla andra - litet varningsflagg för rutten, imho... ;)

Jag har gjort några mindre touringsvängar på 125-kinascooter och uppskattar absolut det lilla formatet med pyttesmå krokiga vägar och tid att se, uppleva och tänka. Skulle definitivt kunna tänka mig moped också.

Men jag själv hade kanske reviderat rutten och gjort en Stockholm - Tallin - Gdynia - Nynäshamn istället. Fyra andra länder istället för ett, mer exotiskt på flera sätt, och säkert en minst lika häftig upplevelse. Gott om bedövande trista raksträckor där också, men också gott om alternativ om man tar sig tiden att kartreka ordentligt. Man kan visserligen inte säga att man kört moped runt Bottenhavet, om det känns viktigt.
(Tycker man att hela sträckningen känns litet väl äventyrlig så går det ju båt Ventspils - Sthlm eller Klaipeda - Karlshamn också.)
Inget är hugget i sten och det här ska vi absolut fundera på.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Visst, trafiken i Polen suger. Men här går det ju att välja andra vägar än de stora eller halvstora landsvägar man normalt kör hoj på. Och som sagt, det går ju finfint att välja bort sista etappen. (Eller första, om man vill köra åt andra hållet.)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fy böfvelen hakar för att åka moped såna sträckor. Hur lång tid tar det att köra typ 10 mil?
Men jag gör tummen upp för att projektet ska bli lyckat : )
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sämsta landet enligt min erfarenhet. Har dock inte kört i Portugal och Spanien, Rumänien och Bulgarien.

Belgien är faktiskt överraskande illa att köra i. Kanske är man lite dåligt förberedd, eftersom man uppfattar Belgien som ett civiliserat land - men inte.

Nonchalant körstil utan att kunna behärska sina fordon är mitt bestående minne av lite Belgientransit kors och tvärs.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fy böfvelen hakar för att åka moped såna sträckor. Hur lång tid tar det att köra typ 10 mil?
Men jag gör tummen upp för att projektet ska bli lyckat : )
Det har en meditativ egenskap att puttra fram i sakta mak. När målet är resan måste ju inte resan gå särskilt fort. Man hinner lukta, se och uppleva mer i 40 km/h än i 240.
Men är målet en plats kan det ju vara intressant med snabbare transport.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Belgien är faktiskt överraskande illa att köra i. Kanske är man lite dåligt förberedd, eftersom man uppfattar Belgien som ett civiliserat land - men inte.

Nonchalant körstil utan att kunna behärska sina fordon är mitt bestående minne av lite Belgientransit kors och tvärs.
Belgien är överraskande ruralt så fort man lämnar städerna… kulturellt ruralt alltså. Större skillnad än man tror jämfört med Frankrike och Holland som ändå ligger precis intill.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Haha vilken partybroms!

Kul med moppe iaf, det ska inte underskattas!
He ain´t wrong.....

Tråkigt är bara förnamnet och just i detta fallet är ju fortkörning inte ett problem men Finland är ett av det sista I-länderna du vill göra det i. Böterna baseras på inkomsten och de finns flera exempel på folk som fått böta 1-2miljoner.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top